Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper Professor Kirsten Hofgaard Lycke, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Forsker Helge Strømsø, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Professor Per Grøttum, Det medisinske fakultet, UiO Finansiering: Hewlett Packard, Palo Alto, USA Universitetet i Oslo (Det medisinske og Det utdanningsvitenskapelig fakultet) 1 1 1 1 1
Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper. Oslo96 tar utgangspunkt i en 7-trinns modell for progresjonen i arbeidet med casene: Første møte: 1. Oppfatningen av situasjonen 2. Identifiser problemer 3. Foreslå mulige årsaker 4. Drøft sammenheng mellom problemer og årsaker 5. Formuler behov for læring Mellomperiode: 6. Innhent kunnskap Andre møte: 7. Anvendelse av kunnskapene
To hovedspørsmål: Hva kjennetegner aktiviteten i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra aktiviteten i problembasert læring (PBL)? Hva kjennetegner lærerrollen i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra lærerrollen i problembasert læring (PBL)?
UTVALG 60 studenter – 10. Semester medisin 25 menn 35 kvinner Alder: Gjennomsnitt 25.7 år (23 - 35)
Datainnsamling våren 2001 Jan Febr Mar Apr Mai Juni Studenter Oppgaver Campus PBL/DPBL 1.1.+1.2 Spørreskjema (10.1) Utplassering DPBL 2.1 + 2.2 Logger fra ClassFronter 3.1 + 3.2 (10.2) Intervju med veiledere PBL 4.1 + 4.2 5.1 + 5.2 Video- og båndopptak fra 3 PBL grupper
Aktivitet i chat (DPBL) og samtale (PBL) Ord pr sesjon for 3 grupper Gruppe
Aktivitet i chat og samtale Sammenligning ratio veileder/student ord i 3 grupper B C
Kategorisering av utsagnstyper (chat/DPBL & samtale/PBL) 1. Sosialt 2. Arbeidsorganisering 3. Faglig og oppgaverelatert 4. Oppgave og prosessevaluering
Prosentvis fordeling av ord på utsagnstyper (studenter) DPBL PBL
Innhold i chat og samtale Prosentuell fordeling av ord etter kategorier - 3 veiledere B C
Noen foreløpige konklusjoner DPBL kan redusere betydningen av dominante deltakere og fungere mer demokratisk, forutsatt at alle deltakerne behersker mediet. Veilederne ”dominerer” mer i PBL enn DPBL Studentene bruker mer tid til sosiale og organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Veilederne bruker mer tid til organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Både studenter og veiledere bruker mindre tid til faglige tema ved DPBL enn ved PBL