Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
Organisering og arbeidet i kommunene
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
Kvalitative og kvantitative metoder
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Pedagogisk pleieplan i forhold til ”case” løsning
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
STUDENTUNDERSØKELSEN FRA 2005 og Tema: Administrasjon og informasjon (9 påstander) Fasiliteter (14 påstander) Bibliotek ( 6 påstander) Bokhandel.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
1 Lekens betydning for barn på sykehus Støttende tiltak for barn med smerter.
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Studenters kjennskap til kvalitetssikringssystem
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Kursstart i januar-februar 2018
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Studentombudets årsrapport 2014
OSLO 18 OG 19 APRIL 2018 KIRSTEN FRIGSTAD VIRKSOMHETSLEDER 24SJU
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Tematiske inngangsveier
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Skoleutvikling B – Samarbeid
Games for Civic Engagement
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper Professor Kirsten Hofgaard Lycke, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Forsker Helge Strømsø, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO Professor Per Grøttum, Det medisinske fakultet, UiO Finansiering: Hewlett Packard, Palo Alto, USA Universitetet i Oslo (Det medisinske og Det utdanningsvitenskapelig fakultet) 1 1 1 1 1

Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper Problembasert læring (PBL) innebærer case basert arbeide i grupper. Oslo96 tar utgangspunkt i en 7-trinns modell for progresjonen i arbeidet med casene: Første møte: 1. Oppfatningen av situasjonen 2. Identifiser problemer 3. Foreslå mulige årsaker 4. Drøft sammenheng mellom problemer og årsaker 5. Formuler behov for læring Mellomperiode: 6. Innhent kunnskap Andre møte: 7. Anvendelse av kunnskapene

To hovedspørsmål: Hva kjennetegner aktiviteten i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra aktiviteten i problembasert læring (PBL)? Hva kjennetegner lærerrollen i distribuert problembasert læring (DPBL) og hvordan er denne forskjellig fra lærerrollen i problembasert læring (PBL)?

UTVALG 60 studenter – 10. Semester medisin 25 menn 35 kvinner Alder: Gjennomsnitt 25.7 år (23 - 35)

Datainnsamling våren 2001 Jan Febr Mar Apr Mai Juni Studenter Oppgaver Campus PBL/DPBL 1.1.+1.2 Spørreskjema (10.1) Utplassering DPBL 2.1 + 2.2 Logger fra ClassFronter 3.1 + 3.2 (10.2) Intervju med veiledere PBL 4.1 + 4.2 5.1 + 5.2 Video- og båndopptak fra 3 PBL grupper

Aktivitet i chat (DPBL) og samtale (PBL) Ord pr sesjon for 3 grupper Gruppe

Aktivitet i chat og samtale Sammenligning ratio veileder/student ord i 3 grupper B C

Kategorisering av utsagnstyper (chat/DPBL & samtale/PBL) 1. Sosialt 2. Arbeidsorganisering 3. Faglig og oppgaverelatert 4. Oppgave og prosessevaluering

Prosentvis fordeling av ord på utsagnstyper (studenter) DPBL PBL

Innhold i chat og samtale Prosentuell fordeling av ord etter kategorier - 3 veiledere B C

Noen foreløpige konklusjoner DPBL kan redusere betydningen av dominante deltakere og fungere mer demokratisk, forutsatt at alle deltakerne behersker mediet. Veilederne ”dominerer” mer i PBL enn DPBL Studentene bruker mer tid til sosiale og organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Veilederne bruker mer tid til organisatoriske tema ved DPBL enn ved PBL Både studenter og veiledere bruker mindre tid til faglige tema ved DPBL enn ved PBL