HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 2 Balansert målstyring 1.Politiske føringer 2.Driftsplaner 3.Bruker- og medarbeiderundersøkelser 4.Kritiske suksessfaktorer 5.Prosjektorganisering 6.Videre oppfølging
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 3 1. Politiske føringer A.Balansert målstyring som styrings- og rapporteringsverktøy. B.4 Fokusområder - Organisasjon – Personell - Tjenester/brukere - Økonomi - Samfunn
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 4 2. Driftsplaner A.Nøkkeltall B.Målekart C.Handlingsplan
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 5 Driftsplaner - Målekart
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 6 Driftsplaner - Handlingsplan
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 7 3. Bruker- og medarbeiderundersøkelser A.Foresatte B.Elever C.Ansatte
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 8 A. Foresatte – Trivsel og trygghet - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 9 A. Foresatte – Trivsel og trygghet - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 10 A – Foresatte – Ped. tilrettelegg. og prosess - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 11 A – Foresatte – Ped. tilrettelegg. og prosess - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 12 A – Foresatte – Tillit - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 13 A – Foresatte – Tillit - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 14 B – Elever – Trivsel og trygghet - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 15 B – Elever – Trivsel og trygghet - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 16 B – Elever – Pedagogisk opplegg - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 17 B – Elever – Pedagogisk opplegg - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 18 B – Elever – Skolemiljø - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 19 B – Elever – Skolemiljø - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 20 C – Ansatte – Forholdet til rektor - A
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 21 C – Ansatte – Forholdet til rektor - B
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Kritiske suksessfaktorer A.Forankring på høyeste nivå B.Prosess som inkluderer alle deler av organisasjonen C.Enhetsleders rolle
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Prosjektorganisering
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Videre oppfølging Verktøy A.Driftsplan B.Bruker- og medarbeiderundersøkelse Aktører A.FAU B.Klasseforeldremøter C.Elevråd D.Klassemøter Målsetning A.Korrigere B.Drøfte C.Fremskaffe nye res.mål D.Fremskaffe nye tiltak
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 25 6A. Videre oppfølging Spesielle forhold: Enhetsleders rolle Enhetsleders rolle Plangruppa som ”nav” i en kontinuerlig prosess Plangruppa som ”nav” i en kontinuerlig prosess Korrigert driftsplan vedtas hvert år i skolens samarbeidsutvalg Korrigert driftsplan vedtas hvert år i skolens samarbeidsutvalg Spesielle fokusområder etter første prosessår: Brukermedvirkning Brukermedvirkning Samarbeid med 3. Sektor Samarbeid med 3. Sektor Organisering av skoledagen Organisering av skoledagen Teamarbeid og disponering av personalet Teamarbeid og disponering av personalet