HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Målekart og Utviklingsplan 2009 Brattås skole
Litt mer om PRIMTALL.
Sikkerhet i bygg Løsningsretninger
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Informasjonsplikt og uttalerett
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Joachim Bjerkvik
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Arbeid med bistand Rapportering.
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Åpne en luke hver dag og få en gave
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Janej
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Produktion og udbud 4. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Velkommen til foreldremøte for trinn
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Generell oversikt over gjeremål for Vaulen skule
Skole/hjem-samarbeid
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til Osloskolen
Brukerundersøkelser - resultat
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Utskrift av presentasjonen:

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 2 Balansert målstyring 1.Politiske føringer 2.Driftsplaner 3.Bruker- og medarbeiderundersøkelser 4.Kritiske suksessfaktorer 5.Prosjektorganisering 6.Videre oppfølging

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 3 1. Politiske føringer A.Balansert målstyring som styrings- og rapporteringsverktøy. B.4 Fokusområder - Organisasjon – Personell - Tjenester/brukere - Økonomi - Samfunn

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 4 2. Driftsplaner A.Nøkkeltall B.Målekart C.Handlingsplan

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 5 Driftsplaner - Målekart

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 6 Driftsplaner - Handlingsplan

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 7 3. Bruker- og medarbeiderundersøkelser A.Foresatte B.Elever C.Ansatte

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 8 A. Foresatte – Trivsel og trygghet - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 9 A. Foresatte – Trivsel og trygghet - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 10 A – Foresatte – Ped. tilrettelegg. og prosess - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 11 A – Foresatte – Ped. tilrettelegg. og prosess - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 12 A – Foresatte – Tillit - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 13 A – Foresatte – Tillit - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 14 B – Elever – Trivsel og trygghet - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 15 B – Elever – Trivsel og trygghet - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 16 B – Elever – Pedagogisk opplegg - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 17 B – Elever – Pedagogisk opplegg - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 18 B – Elever – Skolemiljø - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 19 B – Elever – Skolemiljø - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 20 C – Ansatte – Forholdet til rektor - A

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 21 C – Ansatte – Forholdet til rektor - B

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Kritiske suksessfaktorer A.Forankring på høyeste nivå B.Prosess som inkluderer alle deler av organisasjonen C.Enhetsleders rolle

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Prosjektorganisering

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole Videre oppfølging Verktøy A.Driftsplan B.Bruker- og medarbeiderundersøkelse Aktører A.FAU B.Klasseforeldremøter C.Elevråd D.Klassemøter Målsetning A.Korrigere B.Drøfte C.Fremskaffe nye res.mål D.Fremskaffe nye tiltak

HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 25 6A. Videre oppfølging Spesielle forhold: Enhetsleders rolle Enhetsleders rolle Plangruppa som ”nav” i en kontinuerlig prosess Plangruppa som ”nav” i en kontinuerlig prosess Korrigert driftsplan vedtas hvert år i skolens samarbeidsutvalg Korrigert driftsplan vedtas hvert år i skolens samarbeidsutvalg Spesielle fokusområder etter første prosessår: Brukermedvirkning Brukermedvirkning Samarbeid med 3. Sektor Samarbeid med 3. Sektor Organisering av skoledagen Organisering av skoledagen Teamarbeid og disponering av personalet Teamarbeid og disponering av personalet