Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan skape lønnsomme IT-løsninger: Fortalt av den filosofiske teknologi- pessimisten, dot.com-optimisten og blårussrealisten.
Finansbyråd Kristin Vinje, 4. juni 2013
Styrearbeid i Norwegian
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Elementer i en forretningsplan
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
ABC – D el 2 Styringspakken
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
PPO [PPL, PAP, PPV].
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Corporate Finance Kap 1 Financial decision making.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Ledelse av innovasjonsprosesser
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Strategisk ledelse, STR 9634
Anvendelse av verktøyene
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Er det ”fengslende” med erfaringsoverføring i prosjekter
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
1.mai-aksjonen Folk forandrer verden! Bli med! Overordnet tema: Folk forandrer verden. Bli med! Dette viser målsetningen for arbeidet til Norsk.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Innledning ved BioHus konferansen
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
Spesialpedagogisk rådgivning
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Presentasjon til NFR’s konferanse: CSR in the Petroleum Industry
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
The Fjords - Excited by the Fjords
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Innovasjon i lokalarbeidet
12. Organisasjonsutvikling
Game Theory and Competitive Strategy
12. Organisasjonsutvikling
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick

1.1 Dynamic capabilities Tre generiske aktiviteter som bedrifter nyttiggjør i omdannelsen av ressurser til varer og tjenester: –Strategic control –Financial commitment –Organizational integration

1.2 Dynamic capabilities …”the firm`s ability to integrate, build and reconfigure internal and external competences to adress rapidly changing environments” (Teece 1991) …”strategy, finance and organization are interlinked as a dynamic process with learning as an outcome” (Lazonick 2005)

1.3 Innovative firma Skille mellom optimaliserende og innovative firma. Det optimaliserende firma forsøker å maksimere profitt på basis av eksisterende teknologi og markedspriser. Det innovative firma forsøker å utfordre eksisterende teknologi og markedspriser.

1.3 Innovative firma Spørsmål: Hvor finner du din egen bedrift? Hvorfor?

2.1 Strategic controll Den makt beslutningstakere har til fordeling av økonomiske og menneskelige ressurser. Evner : –Kjenne bedriftens kunnskapsbase –Kjenne til nåværende innovative muligheter –Hvordan disse kan utvides og utnyttes videre gjennom strategiske investeringer.

2.2 Generiske strategier Høy kvalitet, lav pris Unike ressurser Fokusering

3.1 Financial commitment Allokering av økonomiske ressurser for å sikre og opprettholde den kumulative innovasjonsprosessen. Akseptere utgifter og bundet kapital frem til innovasjonen gir avkastning.

4.1 Organizational integration Å skape incentiver som motiverer til å bidra med evner og kunnskap i forhold til organisasjonens målsetninger. Finne en organisasjonsstruktur som er hensiktsmessig i forhold de strategiske og finansielle valgene. Investering i læring. Omdannelse av læring til tjenester og produkter.

4.1 Organizational integration Hvordan foregår dette i din organisasjon?

Noen spørsmål?