FMR.Vaagan JBI/HiO1 Evans, Ward & Rugaas (2000) Management Basics for Information Professionals Chapter 15: Fiscal management.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Finansieringsordninger
KomRev Trøndelag IKS Div. regnskapsspørsmål Del 1 Terje Wist Temadager desember
Regnskapsføring.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ILL/DDR.Vaagan JBI/HiO1 M.E.Jackson ”Research collections and Digital Information. Will there be a Role for Interlibrary Loan and Documentary Delivery.
Annen styringsinformasjon
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
3 Jeg og mitt.
Budsjett konsekvenser KULTUR: Kulturell skolesekk – positivt Noe økt aktivitet på kultur- og musikkskolen Noe reduksjon på øvrig aktivitet, for.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Bib.økonomiR.Vaagan JBI/HiO1 Bibliotekøkonomi Hvorfor bibliotekøkonomi? Forholdet til informasjonsøkonomi og indikatorer Hva dekker bibliotekøkonomi? Blanding.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
Forelesning i mikroøkonomi.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektavslutning og sluttrapport
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Fagdag spillemidler Steinkjer 28. august 2014
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000) kap. 15: Evaluering 1990-tallet et evalueringstiår (evaluering, resultat, kostnadseffektivitet, akkreditering.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
MVA i statsforvaltningen
Forventninger til økonomen
BIR.Vaagan JBI/HiO1 Jeng & Powell (2000) ”The Visible College. Trends and Issues in Academic Libraries” JELIS 2000:42#1 Viktige argumenter mht BI (bibliographic.
EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997.
Regnskap.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.14: Deselection Primært om bøker og periodika; fysiske, ikke digitale formater, jf. Omsjø et al 1999 Ulike.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.11: anskaffelser Vevmateriale og digitale formater virker mest inn på anskaffelser (akkvisisjon) En bibliotekar.
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
DEF R.Vaagan JBI/HiO1 Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek  Nyt fra Nyhavn, nr.1, mars 2001 ss.4-20 og  Regjeringens IT-plan 1996  Samarbeidsprosjekt.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Budsjettarbeid i styret
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
SFF-IV Budsjettering og finansiering Presentasjon ved SFF-informasjonsmøte 2. juni 2015 Rune R. Schjølberg, Norges forskningsråd.
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Transportordning Presentasjon av BS sin planlagte nasjonale transportordning for fjernlån mellom biblioteker. Bodø 25. november 2008.
Rapport 2016 Tilbakemelding på fjorårets rapport, struktur/innhold, prosess og frister.
Driftsbudsjett og regnskap
Nye retningslinjer internfakturering
Kapittel 8 Budsjettering
Standardisering av IT-virksomheten
KOSTRA og intern kontoplan
Attestasjon og anvisning
Regnskapsavslutningen: Anordningsprinsippet og sentrale frister
Aktivitetsappen Presentasjon :28 1.
Utskrift av presentasjonen:

FMR.Vaagan JBI/HiO1 Evans, Ward & Rugaas (2000) Management Basics for Information Professionals Chapter 15: Fiscal management

FMR.Vaagan JBI/HiO2 1. Budsjett som kontrollverktøy 2. Ansvars-/resultatsentra 3. Budsjettforberedelse 4. Typer budsjett 5. Regnskapsføring i organisasjoner som ikke er profittorienterte 6. Revisjon/revisorer 7. Fund raising

FMR.Vaagan JBI/HiO3 1. Budsjett som kontrollverktøy Budsjett kan defineres som en plan for bruk av ressurser Budsjettet har 3 formål: planlegging, koordinering og kontroll Dette gjelder alle nivåer i virksomheten Mens budsjettkontrollen i profittorienterte virksomheter tar utgangspunkt i salg og inntekter, er utgangspunktet for bibliotek en oppstilling av inntekter og tilskudd

FMR.Vaagan JBI/HiO4 Budsjetter må være fleksible og justeres underveis i takt med utviklingen I bibliotek kan ofte ikke personalet selv justere budsjettet underveis; dette må overordnet myndighet gjøre 3 trinn i budsjettkontroll: –anslå i tall planlagt ressursbruk i hver enhet –sette sammen anslagene til et samordnet hele som reflekterer målsetningene –sammenholde budsjett med resultatutvikling (avviksanalyse)

FMR.Vaagan JBI/HiO5 Bibliotekstørrelse endrer ikke budsjett- prosessen, men større bibliotek har mer komplekse trinn Store amerikanske bibliotek kan ha så mange som hundre enkeltbudsjett som inngår i det overordnede budsjettet

FMR.Vaagan JBI/HiO6 2. Ansvars-/resultatsentra Når større organisasjoner budsjetterer ser vi ofte begrepene ”sentra” for utgifter, inntekter (+fortjeneste og investeringer) –Utgiftssenter: en enhet hvor organisasjonen først og fremst legger inn ressurser: bibliotek, personal, FoU, juridisk, regnskap, informasjon –Inntektssenter: enhet som genererer inntekter: i bibliotek repro, fotokopi, mikroform, digitalisering eller salg av postkort, brosjyrer

FMR.Vaagan JBI/HiO7 Fortjeneste- og investeringssentra er mer typiske for profittorienterte organisasjoner og er ikke vanlig i bibliotek Bibliotekbudsjett består normalt av drifts- og kapitalbudsjett. Driftsbudsjettet dekker ressursbruk i kommende kalenderår, mens kapitalbudsjettet dekker investeringer 2-3 år fremover Gode budsjettansvarlige forholder seg til minst 4 budsjetter samtidig: fjorårets, årets, og de to neste års budsjetter.

FMR.Vaagan JBI/HiO8 3. Budsjettforberedelse Hvem er ansvarlig for budsjettet? Delegering (fordeler … og ulemper?) –Ansvaret delegeres til de som føler arbeids- oppgavene daglig –Viser tillit nedover i systemet –Opplæring av mellomledere –Gir ledelsen mer tid til andre oppgaver Førsteutkastet legges frem for linjeleder, evt. budsjettkomité

FMR.Vaagan JBI/HiO9 Budsjettkomité fint (hvis størrelsen gjør dette naturlig) –Flere involveres i koordineringsvirksomhet –Flere involveres i å tenke ressurser –God opplæring for mellomledere, grunnplanet Kan oppstå problemer hvis avvik mellom budsjettforlag nedenfra og hva ledelsen er villig til å gå inn for i budsjettet Nedskjæringer vanskelig (helt spekter fra redusert åpningstid, kutt i anskaffelser til ansettelsesstopp, med ulike konsekvenser)

FMR.Vaagan JBI/HiO10 Ofte 4 problemfelt i bibliotekbudsjettering: –utvikling av godt tjenestetilbud som brukerne vil ha, men innen budsjettet –økende samlinger krever mer areal og personale –økt bruk av elektroniske ressurser/formater og overgang fra å eie fysiske titler til å ha tilgang til el-ressurser (just in case > just in time) –Personal og lønnsutvikling

FMR.Vaagan JBI/HiO11 4. Typer budsjett Utgangspunktet er driftsbudsjettet og kapitalbudsjettet I bibliotek er driftsbudsjettet viktigst (drift, bøker/periodika, personal, administrasjon m.m; alle disse kan være underbudsjetter) Ulike måter å presentere driftsbudsjettet –Linjebudsjett (vi skal holde oss til denne) –Resultatbudsjett (performance) –Programbudsjett –Zero-based

FMR.Vaagan JBI/HiO12 Linjebudsjett er det vanligste i bibliotek; hver linje representerer en type utgift:

FMR.Vaagan JBI/HiO13 Hvordan registreres forbruk underveis i budsjettperioden? Er forbruket oppdatert? –Utestående fakturaer –Ikke-leverte, ikke-betalte bestillinger –”Skyggeregnskap” Brukes kontantprinsippet eller nettobudsjettering? Bibliotek bruker ofte kontantprinsippet, dvs. en må bokføre kostnaden straks den påløper; midler som ikke er disponert ved årsslutt kan ikke overføres til neste år; ubrukte midler tilbakeføres finansieringskilden for eksempel myndighetene

FMR.Vaagan JBI/HiO14 Nettobudsjettering innført i offentlig sektor, for eksempel ved Georg Sverdrups bibliotek En samlet nettobevilgning over Statsbudsjettet på en post mot før en driftsbevilgning over mange poster Nettobevilgning = utgiftsbev.- inntektskrav UiO kan nå beholde og bruke inntektene sine. Før tilfalt inntektene statskassen Fordelene er: –større fleks. og frihet til å disponere midlene –driftsresultat overføres i sin helhet neste periode (I Oslo kommune (Deichman) gjelder at over/underforbruk på inntil 5% av netto driftsresultat kan overføres )

FMR.Vaagan JBI/HiO15 –krav om å føre regnskap etter kontantprinsippet faller bort: forenklet regnskap for mange –forenklet rapportering til Finansdepartementet Ulempene er: –økt krav til likviditetsstyring: forbruk skal skje den perioden utgiften er budsjettert –større krav til detaljert og tidsfordelt budsjettering og forbruksplanlegging –må passe på at kunden betaler i tide, dvs. sikre at inntektene kommer når de skal –etablering av nye rutiner: stort opplæringsbehov

FMR.Vaagan JBI/HiO16 I noen tilfeller i større fagbibliotek settes hele bibliotekbudsjettet til for eksempel 5% av moderinstitusjonens budsjett Budsjettering i offentlig sektor er ofte ”inkrementell”: kun mindre justeringer av fjorårets budsjett, ingen gjennomgripende reorientering

FMR.Vaagan JBI/HiO17 5. Regnskapsføring i organisasjoner som ikke er profittorienterte I USA er dette ofte aktuelt for bibliotek som del av organisasjoner kjennetegnet av –Fokus på samfunnsnytte –Relativt fravær av profittorientert atferd, både hos offentlige og private finansieringskilder –Spesielle myndighets- og brukerbindinger på organisasjonsaktiviteten Dette fordrer i USA spesielle regnskapsteknikker, I Norge ikke så aktuelt fordi Regnskapsloven m.m. gjelder både i off. og privat sektor, inkl. organisasjoner, stiftelser med bibliotek

FMR.Vaagan JBI/HiO18 6. Revisjon/revisorer Intern og eksternrevisor Avhengig av offentlig/privat sektor I offentlig sektor vil bibliotekrevisjon være et ansvar for kommunale, fylkeskommunale og statlige myndigheter. Riksrevisjonen har representanter ved de statlige universitetene, mens kommunerevisjonen vil være aktuell i folkebibliotekene

FMR.Vaagan JBI/HiO19 7. Fund raising Mindre aktuelt i Norge enn i USA, men: Deichman Årets bibliotek 2000 Juridisk fagbibliotek fikk prisen bl.a. for å ha opprettet et juridsk fond gitt av private donatorer Både folkebibliotek og fag/forskningsbibliotek kan motta inntekter fra fond, stiftelser, givere Men bør en gå ut aktivt og be om tilskudd?