Gjennomgang av kommunenes selvbetjeningsportaler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.

eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
E-melding HALD-kommunene
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Unio Min side Oppdatering av e-post og mobil
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Integrasjon mellom kart og skjema på Internett Lokale Kartdagar - Finnmark, 15/ Siv. Ing. Harald Huse, Norkart.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
Bibits kundesenter 1. november 2007 Øystein Reiersen.
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
NOARK 5 arkitektur - kommune
Elektronisk meldingsutveksling
Rutiner ved skade elever
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Sikker Digital Postutsendelse
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Selvbetjening - kommuneportaler
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
MinID 2.1 Olav Skarsbø.
Lær å logge inn til offentlege tenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
DFØ-app Din portal på mobilen.
Lær å logge inn til offentlege tenester med BankID
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Lær å logge inn til offentlege tenester med MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Enkel brukerveiledning
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang av kommunenes selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd Felles møte med kommunene, 25.10.06

Deltakerliste Hasvik kommune Kristin Jørn Måsøy Lill-Iren Ulla Alta Mona Knut Johnny Roy Allan Hammerfest Grethe Leif Nordkapp Gunnar Frank Nelly Kvalsund Klara Loppa Gunn-Helga Person Person

Generell informasjon Varighet 10.00-16.00. Lunsj 12.00 i kantina (andre etasje). Kaffe og kakao i automat ved kundetorget. Toalett. Pauser etter behov. Mobiltelefoner settes til lydløs. Uformelt: spør, avbryt, kom med innspill.

Portalens hensikt Portalen et rammeverk for kommunale e-tjenester. Kommunene trenger egen (og felles?) løsning blant annet for å håndtere sikker pålogging og skjermdialoger. Portalen vil dermed fungere som et tillegg til kommunens hjemmesider. http://www.loppa.kommune.no http://portal.loppa.kommune.no

Begrepsavklaring Type produkt Produktnavn Type tjeneste Portal E-Portal (S&S Prokom) Rammeverk Skjermdialog Kommune24:7 (S&S Prokom) E-tjeneste

Oppbygning av portalen Menybolker og hovedområde. Kategorisering. Kommunale e-tjenester og andre offentlige e-tjenester. De kommunale e-tjenestene kan tilpasses hver enkelt kommune. Andre offentlige e-tjenester er linker, og vil være felles for alle kommunene. Dette er med andre ord eksterne e-tjenester (eks. fra nav.no).

Forholdet hjemmeside - portal Eksempel: Stavanger kommune. Samkjøre grafisk uttrykk mellom hjemmeside og portal. Alle linker til skjema på hjemmesidene må endres. Selvbetjeningsportalen må profileres på hjemmesiden og i andre kanaler. Hvordan opprette linker som legges på hjemmesidene, og hva som skjer når en innbygger følger linken for å fylle ut skjema.

Om skjermdialoger Utvikling fra PDF/Word til dialog. ELMER-anbefalingen. Eksempler på funksjonalitet og integrasjon. Søknad om skatteattest, søknad om båtplass. Om jobben med å utvikle skjermdialoger. Om vedlikehold av skjermdialoger. Hvordan ser utfylte og mottatte dialoger ut. Administrasjonsgrensesnittet for skjermdialogene (hvordan vedlikeholde innholdet i felter). Hva gjør prosjektet, hva gjør kommunene?

Eksempel: utfylling av søknad Innbyggeren besøker kommunal hjemmeside for å søke på en tjeneste. Innbyggeren loses videre til portalen. Innbyggeren registrerer seg som bruker (portalen gjør oppslag mot folkeregisteret for å hente navn og adresseopplysning). Innbyggeren henter frem og fyller ut søknad i portalen. Søknad blir sendt på e-post til kommunen, når innbyggeren velger ”send inn”. Innbyggeren tildeles en referanse ID. Søknaden lagres i portalen (arkiv). Innbyggeren logger seg ut/avslutter nettleseren.

Mottak av søknader Kontrollmekanismer i skjermdialogen før innsending. Kommunen må ha rutine på å fange opp og behandle mottatte søknader. Referanse ID. Hvilke e-postadresser skal søknadene sendes til/skal alt til skjemamottak? Hvem er ansvarlig i kommunen for mottak av elektroniske søknader?

Brukerstøtte Kommunene supporterer innbyggere som plages, dvs. at servicepersonellet må vite om innholdet og kunne funksjonaliteten. Brukerne sitter som oftest om kvelden og utfører selvbetjening  ingen brukerstøtte? Brukerstøtte gjennom edialog primært? Fanekortet ”Spørsmål og svar”. Teknologisk begrensning på fanekortene i portalen, kun felles informasjon.

Uttrekk av økonomidata Arbeid pågår. Forutsetter sikker pålogging, bruk av PKI (BuyPass, BankID). Eksempel. Implementeres i portalene våren 2007 (ikke Nordkapp og Hasvik).

Forholdet minside.no - portal Mulig å tilrettelegge for at kommunale skjema tilgjengeliggjøres i minside.no. På samme måte kan statlige tjenester hos minside.no tilgjengeliggjøres i kommunens portal. Mulig ved å ta i bruk PIN-kodene på skattekortet (sendes ut 15.12.06). Eksempel på tjenester hos minside.no.

Fremtidig drift av portalene Overgang ved prosjektslutt: Behov for en ”regionsressurs”. Skal kommunene lære seg å utvikle nye dialoger selv? I så fall opplæring. Vil dette gi økt belastning for kommunene? VFR Prosjektledelse Kommunene Servicepersonell

Lansering Lansering kan skje bolkevis, for eksempel som følger: 01.11.06: Måsøy, Hasvik og Loppa. 01.12.06: Alta, Kvalsund, Hammerfest, Nordkapp. Alle portalene bør være i drift innen minside.no lanseres (15.12.06?). Da vil portalene ”oppgraderes” med MinSide IDP (pålogging med PIN-koder).

Videreutvikling av portalen (1) Enkel integrasjon mot Kontor 2000. Søknad på stilling. Fullstendig integrasjon mot Kontor 2000. En innbygger logger seg på portalen, fyller ut skjema og sender inn. Data sendes til Kontor 2000, og arkivar oppretter sak. Innbyggeren får saksmappa tilgjengelig i sin portal, og kan følge alle dokumentene i saken.

Videreutvikling av portalen (2) Integrasjon med felles lånekort. Integrasjon med e-borger og datakortet. Integrasjon med lokal GAB og kartdata. Integrasjon med økonomisystemene. Integrasjon med fagsystemene. SLUTTPRODUKT: en selvbetjeningsportal fullintegrert med kommunens økonomisystem, saksbehandlingssystem og fagsystemer.