He 115 – hevingsprosjekt Oppgave Planlegging Ledelse Sponsor Info Presse Myndighet – tillatelser Dykking Preserveringskar Løfting - Ilandføring Avstempling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alle tannimplantater og komponenter vi benytter her på klinikken er produsert av dette svenske firmaet. Laget av Egil Lind.
Advertisements

Reparasjon.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Fotografering av gravminner i praksis
utnytte ledg rom/medløpspasning
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
4 Bruk øynene riktig.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Kvikksølv – opplæring av arbeidstakere og kontraktører
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Arbeidsoppgaver for baneansvarlige Ansvarlig årgang G/J 10 Sesong 2012: årgang 2002.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
En tilsynelatende god knestilling
Viftemotor-Bytte (RAS)
Båthåndtering & Mannskapsorganisering
Vedlikehold og reparasjon
Værskip.
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Brann som grunnlag for design
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Teknikktips av Øyvind Røsland
Programmering av radio (oppsett for War-birds) 6. November 2012 Thore.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Hva skjer med pasienten i Tromsø? Avstanden i Nord-Norge er stor, MEN folketallet er over dobbelt så stort i Oslo som i Troms og Finnmark til sammen.
Hva heter delene og hva gjør de?
Versjon 16 Nye klienter. Fra 10 til 4 ALEPH modulsammenslåing.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Kildesortering! La tingene gå i.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
BASISTRENING TJENSVOLL FK JENTER
Oppgave i SketchUp Mette Moen våren 2012
Eksempel AOA (Activity On Arc)
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Kai Lyche Tekniske bestemmelser.
Kjedekjøring Team Jæren. Team Jæren Kjedekjøring Punkter i tillegg til filmen –Komunikasjon: EKSTREMT VIKTIG! –En nøkkel til suksess: Fartsforskjell mellom.
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Sponsor og Annonser.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
LN-TSB 1. EIERE 2. ORGANISERING 3. HISTORIE 4. OPERATIVE FORHOLD 5. TEKNISKE FORHOLD 6. NETTSIDE 7. ADMIN. & ØKONOMI 8. FLYSIKKERHET.
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Seilbåt.
Innstilling Kverneland Vendeplog.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
I Bekkedalen Læringsmål Eleven skal kunne;
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
PRESENTASJON AV FORSLAG
Arkivledersamling 21. november 2013 June Wahl og Vibeke Hammerhaug.
Kurs for valgfunksjonærer
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Læringsmål Eleven skal kunne; Beskrive kjennetegnene til noen dyr som lever ved bekken. Beskrive kjennetegn og levevis til fisker og små dyr som lever.
Prosedyre for nedrigging ved mastekran Blommenholm Båtforening.
1. KRANBANE FOR KRANBRO Kranbanen må være dimensjonert for den belastningen som oppstår når traverskran med last kjører på kranbanen. Dette kan direkte.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Brukermanual for sprederflåte fra Akvapartner AS
I Bekkedalen Læringsmål Eleven skal kunne;
Prosjektering av trekonstruksjoner
Nye golfregler 2019 Lokale regler 2019.
Utskrift av presentasjonen:

He 115 – hevingsprosjekt Oppgave Planlegging Ledelse Sponsor Info Presse Myndighet – tillatelser Dykking Preserveringskar Løfting - Ilandføring Avstempling - demontering Utstyr Preservering – oppbevaring Lagring Restaurering

Situasjonen Flyet er hevet fra sjøbunnen ved hjelp av vinsj på flåte. Flyet blir fløtet inntil kai ved Sola Sjø, men befinner seg hele tiden under vannflaten. Flyet ligger opp ned og det mangler begge flottører og venstre motor.

Ledelse Kommunikasjon kranførerer - demonterigsleder. Demonteringen ledes av demonteringsleder. Avgjørelser som fraviker planen forelegges og avgjøres av demonteringsleder.

Mannskapsbehov Teamenes ansvarsområde: Team 1Motor og neseseksjon Team 2Venstre vinge Team 3Høyre vinge Team 4Bakkropp/hale seksjon Team 5Vasking/utspyling – transport/forflytting Team 6Fotografering/filming, dokumentering av merker, farger osv.

Gjennomføring Flyet blir ilandført med buken i været, slik som det ligger på sjøbunnen. For at det ikke skal oppstå mer skade på halefinne, cockpit og propell, settes det opp en stabel med paller på hver side av cockpit, mellom denne og motor- nacelle.

Avstempling Flyet blir løftet inn på land med mobilkran, og må legges på bakken på en slik måte at ikke ny skade oppstår. Viktige punkter : Halefinne Cockpit/hood Propell Vinger og skrog. Flyet stemples opp på flere steder med Europaller og bildekk.

Ansvar: Team 1 Styre flyet i vingetupper og hale under plasseringen på pallene. Team 2 og 3 Ansvar for plassering av paller og dekk under henholdsvis venstre og høyre og vinge. Team 4 Under bakkropp, litt bak midten, settes en pallestabel for å forhindre at halefinne klemmes mot bakken. Som dempningsmaterialer brukes gummidekk. Man må påse at trykkpunktet blir fordelt og i størst mulig grad treffer spantseksjoner i kroppen.

Rengjøring Hovedmålet med rengjøringen: Fjerne utvendig løs gjørme og ureinheter. Utspyling av vinger og skrog, for å lette vekt og videre demontering av flyet. Det vil være av interesse at maling og merker bevares mest mulig da flyet skal videre utstilles i vannbassenget.

Registrering Registreringen består av tre stadier: 1.Fotografere/filme gjennomføringen av selve prosjektet. 2. Fotografere/filme flyets historiske og originale tilstand, både teknisk og utseendemessig, før noe blir demontert og fjernet. Likeså avtegne alle merker, emblemer og fargerskjema. 3.Fotografering på teknisk grunnlag for å dokumentere konstruksjon og tekniske detaljers utseende, plassering og innfesting med hensyn til en senere restaurering.

Demontering For å bli håndterlig for videre lagring og skal bli tilfreds- stillende rengjort - flyet deles opp i 5 hovedseksjoner. I tillegg demonteres alle ror for å unngå videre skade, og for å lette håndtering av de større seksjonene. Være obs på eventuelle utslipp av olje. Yttervinger er festet med 4 kraftige mutrer pluss stag, rør og ledninger. Bakkroppen er festet med 4 hovedskruer ved spant 10 Motor er feste til vingen ved en motorbukk som igjen er skrudd fast til vingens brannskott pluss stag, rør og ledninger.

Merking Ved demontering av deler merkes disse med ”tag” som refererer til delens plassering på flyet, pluss at det skrives egen liste med beskrivelse av plassering, når disse deler demonteres og samtidig som de fotograferes. Nummerering Flyet deles inn i 5 hovedseksjoner som gis en registreringsbokstav: Neseseksjon Senterseksjon Høyre vinge Venstre vinge Bakkropp All nummerering foregår med metall ”tag” og ståltråd.

Hovedprinsipp for demontering Alle ledninger, rør, stag wire og lignende skal demonteres i naturlige koplingspukter. Det demonteres ikke flere komponenter enn nødvendig for å skille hovedseksjonene fra hverandre. Alle deler som demonteres merkes etter fastsatte regler. Eventuell demontering av verdifulle komponenter må vurderes etter at hovedseksjonen er demontert og før den legges i ferskvann. Alle koplingspunkter fotograferes før demontering. Skruer/bolter settes tilbake i feste.

Team 1Motor / neseseksjon Motor Neseseksjon

Team 2Venstre vinge Team 3Høyre vinge Vinger Flaps Balanseror Bensintanker Luker

Team 4 Bakkropp/hale seksjon Bakkropp Sideror/Høyderor

Senterseksjonen Etter at alle andre hovedseksjoner er demontert fra senterseksjonen skal det ikke være nødvendig med videre demontering.

Forflytning / presservering Flytte hovedseksjonene av flyet og demonterte deler fra demonteringsstedet til vannbassang for videre plassering.

Catring Enklere bespisning og drikke til deltakende personell. Partytelt for hvile og bespisning like ved demonteringsstedet. Gjennomføring Faste tider for kafe pauser bespisning. En person besørger mat og drikke.