Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Nordlyskonferansen Kultur som vekstfaktor Johan Petter Barlindhaug Leder av regjeringens Distriktskommisjon.
Advertisements

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter.
Innledning ved BioHus konferansen
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 By- og tettstedsregioner som utviklingsaktører i Norge Statssekretær Frank Jenssen. Regionrådenes landskonferanse november, Bergen.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 ”Kreative Trøndelag – her alt e mulig uansett” Recently awakened to the knowledge economy… Trøndelagsrådet 28 mars 2007.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
Utviklingsprogram for byregioner
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen 09.11.04 Ny, helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen

Innstillingen Valgt utgangspunkt (kap. 2) Sprik mellom mål og virkelighet Verdiskapingspotensial som ikke utløses Mangel på helhetsperspektiv Drøfting av utgangspunktet (kap. 3-5) Veivalg (kap. 6) Konklusjoner og anbefalinger (kap. 7) Problematisering Tilrådninger Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Visjonen Videreutvikle attraktive og livskraftige lokalsamfunn gjennom et aktivt og konkurransedyktig næringsliv og likeverdige tjenestetilbud i hele landet, med sikte på å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Utfordringene Den globale arbeidsdeling krever at Norge har: regional spesialisering som nasjonal strategi En politikk innrettet mot kompetansedrevet verdiskaping Sterke regionale nærings- og kompetansemiljøer En helhetlig politikk for utvikling og velferd der: den brede politikken blir vektlagt – også politisk de statlige sektorer blir samordnet Demokratisk forankret beslutningssystem som har legitimitet for samordning og prioritering er en reell adressat for velgere og bedrifter Et prioriterings- og kostnadseffektivt system Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Regional spesialisering Identifisere fortrinn Fokusert og helhetlig næringspolitikk Næringsgrener og klyngedannelser Større handlingsrom for egne prioriteringer Egne midler for å påvirke FoU-satsingen og UoH-satsing Se A-etat, yrkesopplæring og utdanning i sammenheng Styrke internasjonale nettverk Prioritering av samferdsel og infrastruktur Fjerne flaskehalser Regional sammenbinding og samordning Fokusere på lokal vekstkraft Etablere forpliktende partnerskap Dialogmøte, Bergen 09.11.04

De alvorligste styringsproblemer Den fragmenterte og ukoordinerte stat En fragmentert kommunestruktur - spesielt i de tettbygde områder En fylkeskommune med for lite reell makt Et Storting som i økende grad driver detaljstyring Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Krav til styringssystemet Staten må ha det overordnede ansvaret hensynet til nasjonal helhet og regional balanse fastlegge målsettingene for sektorpolitikken Territoriell samordning av ”regional stat” samsvarende regioner for statlige sektorer vil bety et regionalt nivå Makt og legitimitet på lokalt og regionalt nivå til å beslutte og prioritere ut fra helhetlige strategier Spørsmålet er ikke om det skal være et regionalt nivå, men om det skal være folkevalgt styrt eller ikke ansvaret må plasseres ”Svarte-Per”-spillets tid må være over Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Fremtidig regionalt forvaltningssystem 3-nivå modell (11 + 1 medl.) Fylkeskommunene erstattes med sterke folkevalgte regioner Antallet avhengig av oppgavene Har meget stor legitimitet for prioritering og samordning Er meget prioriterings- og kostnadseffektiv med få regioner Fylkesmannsembetet rendyrkes som tilsyns- og kontrollorgan 2-nivå modell (3 medl.) Fylkeskommunene avvikles Fylkesmannsembetet erstattes med en ny regional struktur som f.eks. kan ledes av en politisk oppnevnt ”guvernør” Dialogmøte, Bergen 09.11.04

To separate politikkområder En regionalpolitikk for hele landet for å gjøre landets verdiskapning størst mulig å styrke samspillet mellom sentrum og distrikt territoriell samordning av bl.a. statlig sektorpolitikk En distriktspolitikk som kompenserer for geografiske veksthindringer stimulerer lokal tiltakslyst utnytter handlingsrommet for den smale distriktspolitikken Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Nytt samspill i 3-nivå modellen Regionale plandokumenter som premisser for den statlige planlegging Statlige rammer ivaretar nasjonale hensyn og regional balanse styrer i stort og prioriterer helhet Et nytt samhandlingsprinsipp forhandlinger og forpliktende avtaler mellom statlig og regionalt nivå, og med kommunalt nivå Forutsigbare partnerskap mellom region, kommune, statlige og private aktører Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Økt makt på kommunalt nivå Fortsatt generalistkommuner Utvidede oppgaver innenfor bl.a. Næringsutvikling Stedsutvikling Arealbruk Økt makt på kommunalt nivå nødvendiggjør endret kommunestruktur Bør tilsvare BAS i tettbodde områder Prosesser om kommunesammenslutninger bør kobles til økt makt Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Helseutfordringen Økt regionalt ansvar for helheten i helsetilbudet (13) ”Sørge for”-ansvaret? Samordning av primær- og spesialisthelsetjenesten? Medvirke i strukturtilpasningen Tilbakeføre spesialisthelsetjenesten (2) Helhetsansvaret representerer et betydelig regionalt handlingsrom som ikke er godt nok ivaretatt bør ha demokratisk nærhet Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Fra fiskeripolitikk til kystutvikling Større vekt på verdiskapning ved Økt markedsorientering i alle ledd Økt vekt på landbasert virksomhet Nye forvaltnings- og avtaleformer Regionale kvoter for økt forutsigbarhet? Ressursrente til regionalt nivå? Et nytt avtaleregime mellom myndigheter, fartøy og landanlegg? Kommunal arealavgift på oppdrettsanlegg erstatter konsesjonsavgift? Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Fra landbrukspolitikk til bygdeutvikling Internasjonale avtaler gir nye rammebetingelser for norsk landbruk Landbruksoverføringene kan differensieres til Volumproduksjon ”Grønn boks” Bygdeutvikling Bygdeutvikling – et regionalt ansvar Landbruksbasert (5) Næringsnøytral (10) Dialogmøte, Bergen 09.11.04

En planlov for trivsel og økt verdiskapning Vern gjennom fornuftig bruk som forvaltningsprinsipp En planlov som åpner for regional differensiering, slik at Forutsetninger for vekst og verdiskapning blir vektlagt forvaltningsmyndighet legges til underliggende nivåer Oslofjordens krav ikke styrer resten av landet Dialogmøte, Bergen 09.11.04

Hva blir vanskeligst? Endre Stortingets arbeidsform? Kan en sterk Oslo-region være drivkraften? Vil sterke byregioner som alternativ til folkevalgte regioner kunne forsterke Stortingets ”klientfokus”? Forpliktende avtaler med statlig nivå? Kan partnerskap få et reelt innhold? Kan kommunalt nivå ”beskyttes” mot Stortingsvedtak med manglende inndekning? Territoriell samordning av statlig sektor? Vil være nødvendig i både en 2- og 3-nivåmodell! Bør starte uavhengig av beslutning om folkevalgt regionalt nivå, men er det vilje til det? Dialogmøte, Bergen 09.11.04