Presentasjon av faghefter:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Habilitering og rehabilitering – til alle som treng det
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
- en nyttig test i demensutredningen?
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Velkommen til opplæring- en ny start!
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Utviklingshemmede menneskers levekår - og rettsikkerhet Bodø 28. – 29. okt
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Rehabiliteringsinstitusjonene – status etter et.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Familien i rehabiliteringsfeltet. Konferanse 22. – 23. mai 2008 Auditoriet, Sunnaas Sykehus HF Familien i Rehabiliteringsfeltet. Hovedmålgruppe for konferansen.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Norsk helsearkiv - et evig liv for pasientjournalene
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Nordlandssykehuset, Bodø, Rønvik, Festsalen og via telestudio
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
- I et atferdsanalytisk perspektiv
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Hafjellseminaret våren 2012
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Nevropsykologisk utredning
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Fokus på koordinerende enhet
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Psykiatri og somatikk Program Onsdag
Familiefokusert praksis
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av faghefter: ”Vi får det til” ”Forstå og bli forstått” 1

Innhold - tema FUG-arbeidet del 1 – ”Vi får det til” FUG-arbeidet del 2 – ”Forstå og bli forstått” Målgruppe Rettigheter Arbeidsmodell Kl. 10.15–10.30 Pause ”Vi får det til” – utredningsmetode og tilnærming Kl. 11.15-12.00 Lunsj ”Forstå og bli forstått” – tiltak/oppfølging Kognisjon Kommunikasjon Kl. 13.00-13.15 Pause (slutt)

”Forstå og bli forstått” Deltagere: Fagkonsulent/vernepleier Elin Andreassen Akershus Universitetssykehus HF, avdeling Voksenhabilitering Spesialpedagogisk rådgiver Terje Dalen Sykehuset Innlandet HF, Habiliteringstjenesten i Hedmark, Barneseksjonen Psykologspesialist Sissel Grodås Sykehuset Østfold HF, seksjon Voksenhabilitering Veileder Jo Mellemstuen Oslo Universitetssykehus HF, avdeling for Nevrohabilitering Spesialvernepleier Leif Olav Ringeli Sykehuset Innlandet HF, Habiliteringstjenesten I Oppland

Aktuelle tileggsvansker Epilepsi Ernærings-/fordøyelsesvansker Respirasjonsvansker Sensoriske vansker Motoriske vansker Psykiske vansker Atferdsvansker Smerteproblematikk Søvnvansker og døgnrytmeforstyrrelser Bivirkninger av medisiner Progredierende tilstander

Rettigheter og plikter Sentrale lovverk: Kommunale helse- og omsorgstjenesteloven Kapittel 9 Pasient- og brukerrettighetsloven Spesialisthelsetjenesteloven Opplæringsloven (kapittel 5) Vergemålsloven Helsepersonelloven Barnekonvensjonen Psykisk helsevernloven Folketrygdloven

Rettigheter og plikter Sentrale forskrifter og veiledere: Forskrift om hab. og rehab., IP og koordinator Prioriteringsveileder – hab. av voksne i spes.hel.t Forskrift om hjelpemiddelsentralens virksomhet og ansvar ”Barn og unge med nedsatt funksjonsevne – hvilke rettigheter har familien?” – Helsedirektoratet 2005/13

Overordnet arbeidsmodell Henvisning Første møte Observasjoner Anbefalningsrapport og samarbeidsavtale

Overordnet arbeidsmodell Tiltaksplaner Kartlegging Målvalg Metode Registrering Evaluering

Utfordringer og aktuelle tiltak Kognisjon Utfordringer og aktuelle tiltak 9

10 Kognitive funksjoner Hukommelse og arbeidsminne Informasjons- bearbeiding og prosesserings- tempo Eksekutive funksjoner Oppmerksomhet / konsentrasjon Persepsjon 10

Kognitiv funksjons- nedsettelse Utfordringer: Hukommelse og arbeidsminne Utfordringer: Informasjons- bearbeiding, Prosesserings- tempo Utfordringer: Eksekutive funksjoner Utfordringer: Oppmerksomhet / konsentrasjon

Beskrivelse av Liv og hennes kognitive utfordringer…… Liv 22 år Beskrivelse av Liv og hennes kognitive utfordringer……

Kognitiv tilrettelegging: Aktuelle råd og tiltak Hukommelse, innlæring og arbeidsminne Prosessering og tempo Eksekutive funksjoner Oppmerksomhet / konsentrasjon

Kognitive hjelpemidler og andre hjelpemidler

15 Forskjellige hjelpemidler Hjelpemilder for stillings- variasjon Bryterstyring og omgivelses- kontroll Sanse- hjelpemidler Forflytnings- hjelpemidler 15

16 Kognitive hjelpemidler Forståelse av tid og rekkefølge, Organisering Hukommelse, Gjenkjenning og orientering Alarmer og varslere Sosiale relasjoner Oppmerksomhet / konsentrasjon Avlese og fortolke visuell informasjon 16

Beskrivelse av tiltak som ble iversatt…… Liv 22 år Beskrivelse av tiltak som ble iversatt……

Kommunikasjon – Utfordringer og aktuelle tiltak

4 utfordringer: Klientens evne til å kommunisere slik at bistandsyteren kan forstå det - ekspressivt Klientens evne til å oppfatte og forstå det bistandsyteren kommuniserer - impressivt Bistandsyterens evne til å kommunisere slik at klienten oppfatter og forstår det - ekspressivt Bistandsyterens evne til å oppfatte og forstå det klienten faktisk kommuniserer - impressivt

Kommunikasjonspartners

Oppsummering/avslutning Erfaringer, utfordringer, utbytte, med mer i løpet av prosessen Gruppas intensjoner og forhåpninger om hva heftet kan ha som funksjon og nytteverdi Takk for oppmerksomheten!