Læringsmateriell. Learning materials Lineær strukturIkke-lineært, hyperlenket Enkel strukturering Trening Kompleks strukturering Matrise Hierarki WWW.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
1 Evalueringer av LMS Kan evalueringer av bruk av læringsstøttesystem lære oss noe i forhold til en ny anbudsprosess? NTNU som utgangspunkt.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Pedagogisk bruk av Powerpoint?!
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Introduksjonstime Språk ? Presentasjon av forelesere Presentasjon av studentene Orientering om lab opplegget Diverse –Lærebok –Kompendie –Web sider Litt.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Miria Grisot og Margunn Aanestad
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Relevant questions for the Reference Group
EiT Landsby.
Miljø for Masteroppgaven?
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Læringsform: Tilegnelse
Fra valg til læring.
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Læringsmateriell

Learning materials

Lineær strukturIkke-lineært, hyperlenket Enkel strukturering Trening Kompleks strukturering Matrise Hierarki WWW struktur Sekvens Struktureringsprinsipper

Hypertekstsystem ? Når en eksisterende tekst konverteres i elektronisk form hva kan da bli "added value"(Nielsen, 1995) i denne prosessen, dvs. hvilke kvaliteter som ikke finnes i bokform kan tilføyes i en elektronisk form for å gi leserne bedre interaksjon med teksten og kanskje bedre forståelse? Hvordan kan lenker i et hypertekstsystem ta på seg den retoriske rollen i læringsprosessen (Laurillard, 1993), dvs. brukes for å fremme en bestemt interpretasjon av teksten, en viss hermeneutikk?

Vision for the Future In 2005 most of our "traditional" undergraduate students were born in 1987 and most of our medical or senior graduate students were born in all after the PC/digital revolution was well under way! For these people the use of technology for learning is the norm and not the exception. The use of technology to support all our life needs is so embedded in our world culture that it is difficult to imagine a non- digital world, especially for learning. Eksempler fra utdanning i medisin

Sekvenser:

Spesialprogram for testing

Spesialprogram for testing

Multimedierte Sekvenser:

Visualiseringsverktøy 3d

Informasjons nettverk

De fleste medisinske kasusbeskrivelser er organisert i matriser.

Mange ustrukturerte presentasjoner

Visualiseringsverktøy 2d Radiologi

Visualiseringsverktøy 2d Anatomi

Visualiseringsverktøy 2d

Visualiseringsverktøy 3d

Multimediert forelesning

Videosekvenser

Tekstforklaringer Illustrasjon grafikk/animasjoner Hypermedier med asynkron nettbasert forklaring

Automatisk veiledning Læremateriellet blir mer og mer omfattende. Bruk av tekst, bilder, animasjon, lyd og video er etter hvert vanlig. Mange elever forventer at disse virkemidlene blir brukt. Paradokset er at dette ikke har redusert behovet for veiledning – snarer tvert i mot. Behovet for veiledning - spesielt i nettbasert kurs har økt. Svaret på denne utfordringen fra e-lærings industrien er å automatisere veiledningen: Agent based education opens up whole new and exciting areas of possibility because the agent does not simply teach. The intelligent agent is more than just the teacher, it is also the learner. It adapts to the changing needs of the student, their environment and learning style. The agent builds up a character map of the learner in the same way that classroom teacher does.

Framtiden er lys når det gjelder det å bruke intelligente programvareagenter i opplæringssammenheng (?) Snart vil det være mulig å ha en personlige lærer for hver elev. Disse læreragentene samarbeider med hverandre over nettet og legger tilrettet for undervisning på en effektiv måte. Dette gjøres når eleven trenger det uavhengig av tid og sted. Flere applikasjoner er allerede i omløp med menneskelige trekk som for eksempel stemmegjenkjenning…. Already, inexpensive graphical interfaces exist which would allow a professor to put his or her own 3D face on the agent, thereby adding to the comfort level of the student. (?) Steve Knode (2001 )Information Resources Management College (IRMC) Jon-David W. Knode College of Notre Dame Lærer på boks

Komponenter i automatisert veiledning

Samspillet mellom elev og ulike agentfunksjoner

Agenten Watson underviser i matematikk. ELEV Læreragent Agent som lagkamerat

Agenten Andes underviser i Fysikk

Agenten Stev underviser i maskinfag

Agenten Adele underviser i helsefag

Et eksempel på pedagogisk program hvor det brukes teknikker hentet fra AI (kunstig intelligens) forskningen for å gi veiledning gjennom en ”tutor” bygd inn i systemet Disse systemer går også under navnet Intelligent Tutoring Systems AI baserte systemer

Læringseffekter ? Profitere alle brukere på IKT baserte læremidler ? Når virker tradisjonelle arbeidsformer best ? Kan vi produsere læremateriell som læringsobjekter ? Er multimediert læremidler tilstrekkelig i erfaringsoverføring.

KoblingstavleIKT animasjoner med forklaringerLæreboktekst med illustrasjoner Lærernes utfordringer i forhold til utforming av IKT materiell Behovet for veiledning i klassen ble halvert ved hjelp av IKT- læremidler i faget elektronikk i videregående skole.

Spatiale Evner Prestasjoner IKT hjelp (eksperiment) Men ikke alle elever hadde samme nytte (aptitude – treatment – interaction) høylav lærebokbasert

Velkjente arbeidsformer med blyant og fargestifter kan være viktig framfor digitale hjelpemidler. Arbeidstegning fra lab.øvinger ved Medisinsk institutt UIB

Alternativet er digitale foto

Læringsobjekter: er forsøk på å lage gjenbrukbare databaser med læringsmateriell Standardisering av e-læringsmateriell Bygges morgendagens læringsteknologi på gårdagens læringssyn? Direktør for tilrettelegging og service i Næringslivets kompetansenett, Gro-Anett S. Olsen, hevdet nylig i et foredrag for en gruppe norske pedagoger at teknologiske standarder for e-læring i et markedsperspektiv kan bidra til en bedre kvalitet på e- læring, men at de i et pedagogisk perspektiv kan bidra til dårligere kvalitet. Hun mente at slike standarder rett og slett begrenser den pedagogiske friheten for utvikling og design av e-læring (Olsen 2002).

Erfaringsoverføring gjennom beskrivelser av ”god praksis” har vist seg å være mer komplisert enn en først antok. Industrien har vært opptatt av dette problemet lenge. Begrepet ”læringshistorier” ble første gang brukt ved MIT. Læringshistorien som et middel i erfaringsoverføring i industrien drar veksler på metoder som etnografi (deltakende observasjon) journalistikk (raskt til kjernen, fengende, oppsiktsvekkende, tilgjengelige historier), muntlige historier og teater (dramatisering av hendelser). (Hatling, 2000). Både i prosessen med å beskrive erfaringer og i presentasjonen av disse erfaringene har det vært vanskelig å konservere erfaring i en database. Er multimediert presentasjoner tilstrekkelig ?