IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppsummering kontrollaksjoner i 2010 Byggavfallskonferansen februar 2011 Qno Lundkvist /Klif og Astrid Holte/Fylkesmannen i Hordaland Klima-
Advertisements

BOA-reglementet1 Tilbakemeldinger fra Riksrevisjonen Erfaringer UIT Dokument nr 1 fra Riksrevisjonen 2011 Revisjon UIT 2009 og 2011.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
9 prinsipper og 1 regneark:
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Kurs i budsjettering av SFF Torsdag 14. 4
Status pågående aktivitet innen eksternt finansiert virksomhet EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
UV`s IHR seminar 12. Januar 2012 Oppsummering av gruppearbeidende.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
EFV-V ARBEIDSGRUPPE 5 - BEHOVSANALYSE
EFV-V Prosjektøkonomistyring Status på oppfølging av arbeidet i linjen Plangruppemøte 28.mai 2015.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Prosjektoppgave eGovernment NTNU 2008 Innføring av elektroniske tjenester i Halden kommune - et delprosjekt i ”Det Døgnåpne Østfold” Prosjektoppgaven er.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
IHR: Overordnet kartlegging ULG Vi har gode tall, brutt ned på grunnenheter innenfor følgende områder Økonomi Fakturavolum Fakturamatch Lojalitet.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Samorganisering av sosial- og barneverntjenestene i Flesberg og Rollag Prosjektleder Widar Stoltz Flesberg og Rollag Kommuner
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Veikart lønn, økonomi og HR-system
Søknadsbudsjettering og rebudsjettering
Dato: 9. mars 2015 Rammer og retningslinjer for eksternfinansiert virksomhet ved UiO Kursholdere: Terje Bakke og Thomas Kjensli.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Veileder til prosjektlederrapport Restbeløp Hva gjenstår av midler på de ulike inntekts- eller kostnadspostene i prosjektet? Kostnadsposter: Sort beløp.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Sett inn Prosjektnavn Prosjektleder: … Statnett:... Prosjektbeskrivelse OBS! Se notater under foilen for veiledning!
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Hva er prinsippene i modellen
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Prosjekt Trøndelagsarkivet
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Adm Etablering av nye fellestjenester
Asker - mulighetenes kommune
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Nye retningslinjer internfakturering
Internt handlingsrom (IHR)
utfordringer i en ny region
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Prosjekt internasjonalisering
Vurdering av innføring av prosjektverktøy ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014

Hva ønsket vi å oppnå? IHR-EFV kartlegging: Nødvendig med bedre tilrettelegging av økonomistyringen for eksternt finansierte prosjekter Med mål om… Enklere hverdag for prosjektleder og prosjekteier God styring internt og i henhold til eksterne krav Mer felles praksis (mindre administrasjon)

Vi har lært mye underveis: Stor del usikkerhet knyttet til praktisering Store variasjoner i organisering, kompetanse og kapasitet Manglende håndtering i henhold til gjeldende regelverk Vi har lært mye underveis: Stor del usikkerhet knyttet til praktisering Store variasjoner i organisering, kompetanse og kapasitet Manglende håndtering i henhold til gjeldende regelverk Godt samarbeid sentralt / lokalt Innføring av totalregnskapsføring 2010 har vært mangelfull Regnskapsendringer fungerer og i henhold til eksterne krav

Fokus på større grad av felles praksis Praksis lokalt må være formidlet til prosjektleder, prosjekteier og det administrative støtteapparatet. Et mini mum av kompetanse, struktur og rutiner for prosjekt- økonomistyring, der de nye rapportene skal tas i bruk!

Hvordan sikre god praksis? Rammebetingelser for prosjektstyringen ved enheten ledelsesansvar Spesialisert kompetanse og faste rutiner for prosjektøkonomistyring God samhandling / kommunikasjonsflyt i støtteapparatet rundt prosjektleder og prosjekteier

Merverdien av arbeidet IHR-EFV arbeidsgruppe 2 Felles innsikt i ulikhetene i praksis og organisering (positiv erfaring) Bedre forståelse av behovet for intern styring hos den enkelte prosjektleder Bedre innsikt i helheten av prosjektporteføljen Avdekket gap mellom praksis og gjeldende prinsipp

Budsjett grunnlag/simulering Buddy viewer Budsjett grunnlag/simulering Buddy viewer Prosjekt- etablering lokalt/krav/system Periodisering inntekter Forpliktelser lønn / innkjøp / reiser Bilagslønn EFV-V Prosjekt-portal Totaløkonomi styringskartet Leiesteds- modell Policy lokalt / sentralt SFF Informasjon personal Frikjøp Elektronisk flyt Frikjøp Elektronisk flyt Ekstern rapportering Transaksjons- kvalitet/flyt Infl.justerte budsjetter Infl.justerte budsjetter Lønnsdata rapporter Prosjekt- forlengelse Ressurs- styring Videre- fordelinger EFV-V Samhandling støtteapparat EFV-V Samhandling støtteapparat EFV-V Kontrakts- maler EFV-V Kontrakts- maler Felles EFP forvaltningsteam (lokalt/sentralt)