Klynger Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Trebåt for alle.
Lokaliseringsbetingelser, og noen norske eksempler
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Den økonomiske utviklingens geografi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Regional- og innovasjonspolitikk Bjørnar Sæther SGO 4601 V07.
Miljøpraksis i industrielle nettverk Hege M. Knutsen Sgo 2300.
Markedsstruktur - teori og empiri
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Monopol og markedsmakt
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Rekommunalisering eller en entreprise?
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Mobiliseringskonferanse Interreg
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Klynger Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07

Struktur på forelesningen Hva er en klynge? Faser i en klynges utvikling Eksempler på klynger Klyngepolitikk?

Generelle fordeler med samlokalisering Samlokalisering av økonomisk aktivitet i agglomerasjoner som byer innebærer fordeler (external economies): Mange deler på kostnader til infrastruktur (vei, jernbane, bredbånd) Felles arbeidsmarked, bedre tilgang på spesialisert kompetanse Spredning av kunnskap på felles møteplasser som kafeer og TGIF Lavere transaksjonskostnader – korte avstander Høye eiendomspriser og trafikkork er ulemper ved samlokalisering External economies er særlig viktig for små bedrifter Alternativet til external economies er å tilby tjenestene internt i en organisasjon, bygge feier selv m.m.

Hva er en klynge? Klynger er en agglomerasjon med bestemte egenskaper Geografer og økonomer har vært opptatt av klynger siden omkring 1850, med Marshall (1890) som en forskningsmessig pioner Porters definisjon på klynger fra 1998 Geographical concentrations of interconnected companies, specialized suppliers, service providers, firms in related industries, associated institutions (for example universities, standards agencies, and trade association) in particular fields that compete but also co-operate

Verdt å merke seg: Klyngebegrepet er kvalitativt – det må være en viss informasjonsflyt og samhandling mellom aktørene for at det skal kunne kalles en klynge Klynger kan ikke identifiseres bare ved hjelp av statistikk, men må undersøkes kvalitativt En gruppe samlokaliserte bedrifter i samme bransje er ikke automatisk en klynge, men et spesialisert produksjonsområde

Dimensjoner ved klynger Iflg. Enright kan vi skille mellom følgende dimensjoner ved regionale klynger: Geografisk rekkevidde Tetthet – økonomisk betydning av bedriftene i klyngen Bredde – omfanget av de horisontalt relaterte industriene Dybde – omfanget av de vertikalt relaterte industriene Konkurranseposisjonen, fra verdensledene til nasjonalt ledende Utviklingsstadiet (embryo – døende) Innovativ kapasitet Eierstruktur

Utviklingsstadier Velfungerende klynger med en kritisk masse av lokal kunnskap, ekspertise og ressurser skaper fortrinn som gir fordeler i konkurranse med aktører utenfor klyngen Latente klynger har en kritisk masse av bedrifter i relaterte bransjer, men har ikke utviklet et nivå på samhandlingen til å dra nytte av samlokaliseringen Potensielle klynger, har noen elementer på plass, men mangler andre Politikk drevne klynger – er valgt av myndighetene som støtteverdige, men mangler kritisk masse Ønsketenkningklynger – har ikke noe fortrinn å bygge en organisk utvikling på

Hvordan etableres klynger Viktig å skille mellom to ulike former for klynger – tradisjonelle til dels håndverksbaserte industriprodukter (3. Italia, Grimstad) og høyteknologiske produkter. Det er ulike årsaker bak etablering av klynger

Klynger av kunnskapsintensive bedrifter Studie av IT-industrien i Oslo som har 60% av alle arbeidsplasser i Norge Klynger av bedrifter innen kunnskapsintensiv forretningsmessig tjenestyting finnes nærmest utelukkende i store byer Klynger dannes fordi (Isaksen 2004): Bedriftene er avhengige av utveksling av kompleks, ikke kodifserbar kunnskap, ofte i tidsbegrensede prosjekter Kunnskapen er er taus og foretaksspesifikk Nye foretak og klynger må stole på ’local buzz’ spontane observasjoner, overvåking og imitering av rivaler Konsulenter levere ikke-rutinemessig service som tjener på samarbeid med krevende kunder Interaksjon mellom kunnskaps produsenter, klienter og bedrifter krever ofte ansikt-til-ansikt møter og drar dermed fordeler av korte avstander

Klynger i tradisjonell industri Lokaliseres ofte på landsbygda eller i småbyområder Bygger ofte på lange tradisjoner for å utvikle kvalitetsprodukter Lokalt samarbeid mellom spesialiserte bedrifter Kunnskap spres ved at stedene har en ’industriell atmosfære’ Mekanismene bak klyngedannelsen finnes ofte på tilbudssiden, lokale forhold stimulerer læring, innovasjon og bygging av konkurransefortrinn Eksempler er 3. Italia på 1980-90 tallet med produksjon av sko og klær, småbåtindustrien i Arendal-Grimstad i samme periode Mye av produksjonsmiljøet i 3. Italia er borte, produksjonen er relokalisert til Kina og S-Afrika, design opprettoldes

Problemer i klynger Noen av de samme faktorene som skapte en dynamisk klynge kan seinere forårsake nedgang i sysselsetting og tap av dynamikk Hvis aktørene lukker seg inne i sin egen klynge og ikke klarer å følge med i endringer innen marked og teknologi Selvtilfredshet i en vellykket klynge Et eksempel er sveitsiske produsenter av mekaniske klokker på 70-80 tallet i Jura regionen som ble utkonkurrert av elektroniske klokker I Jura mente de at elektroniske klokker ikke var en trussel Omkring 1990 svarte sveitserne med ’Swatch’, en elektronisk klokke med god design og moderat pris Norsk eksempel er nedgangen innen oljekonsulentbransjen i Asker-Bærum (Isaksen 2003) Skyldes omorganisering der konsulentene fikk ansvar for mer enn design, som innkjøp til og produksjon av utstyr Nye teknologi, overgang fra plattformer som stod på havbunnen til nedsenkbart utstyr

Politikk for utvikling av klynger I hvilken grad kan offentlige myndigheter påvirke utvikling av klynger? I mange politiske leire i Norge, EU, Verdensbanken og regionale myndigheter har det vært en tro på at myndighetene kunne spille en rolle. Over 700 klyngeiinitiativ Arena program i Norge

Problemer med klyngeutvikling Harvard økonomen Michael Porter’s arbeider på klynger har vært svært innflytelsesrikt Han har imidlertid ikke fulgt sin egen definisjon av klynger som et kvalitativt fenomen når han har gitt råd til myndighetene Klyngeutvikingen har ikke vært kontekstfølsom

Problemer forts. En gjennomgang av klyngeinitiativ i Skandinavia peker på følgende: Mangel på kritisk masse, vanskelig å få til vedvarende vekst For mye lokalt fokus, dårlig integrert i nasjonale og internasjonale nettverk Problem med å koordinere mange initiativ

Initiativ nedenfra Vellykkede klynger har ofte en lang historie preget av ulike former for kontakt og samarbeid mellom bedrifter Eksisterende bedriftssamarbeid og nettverk er viktige byggesteiner Klynger som en slags trylleformel for økonomisk vekst i en region har vært oversolgt av Porter m.fl.

TotAl-gruppen, Raufoss