Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år: - 2008 - 2009 -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Vurdering av omfang og kostnader ikke- medisinske tjenester for 3 av sykehusene i Hovedstadprosessen Gjelder Rikshospitalet, Ullevål og Aker.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Hvordan er den økonomiske situasjonen i dag sammenlignet med for ett år siden? Base: 2012: N= 1000, 2011: N = 1000, 2010: N = 1000, 2009: N = 1001, 2008:
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Salten Regionråd – Felles Ansvar
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
KINA Kjappe fakta.
Hva betyr Festspillene for Harstad?
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Regulering av løpende pensjoner i Siemens AS
Samfunnsregnskap, 2008 IT-næringen i Bodø. Illustrasjon av samspillet Rammevilkår og tilrettelegging Arbeidsplasser og skatt- og avgiftsinntekter Fellesskapet.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Mer om regnskap, og litt om regnskapsanalyse
Module 4: Company Investment Decisions Using the WACC
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
O-festivalalliansen Et samarbeid mellom klubber i AOOK.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Kapittel 12 – Noen begreper
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Levanger kommune Rådmannen Budsjett Presentasjon av foreløpig forslag – Rådmann Ola Stene Budsjett 2007 presentasjon av foreløpig.
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Årsregnskap NMF- sør 2009 og Resultat 2009 og 2010.
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Kilden Teater- og Konserthus Fusjon pr. 1. juli 2011 mellom byggeprosjekt, Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester og Opera Sør Kulturdriftvirksomheten.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Alstahaug kommune Statsbudsjettet Økonomi Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd 2009; kr ,- Skatt, rammetilskudd.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Utskrift av presentasjonen:

Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø

Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år: : regional og nasjonal verdiskaping : regional og nasjonal verdiskaping Samlet regional verdiskaping for Tromsø regionen Samlet nasjonal verdiskaping for Norge.

Forutsetninger og avgrensninger Ledig kapasitet i økonomien Besøkende fra vertsbyen/regionen inngår ikke i beregningene Alle inntekter og kostnader genereres arrangementsåret Modellen beregner kun kvantifiserbare prissatte effekter Modellen anbefales avgrenset til små og mellomstore arrangementer/lite komplekse arrangementer Modellen gir en vurdering og estimat av arrangementers verdiskapingspotensial

Av de tre viktigste forutsetningene bidrar to til en mulig underestimering av verdiskaping Forutsetning (rangert etter antatt betydning)Forventet effekt 1. Ledig kapasitet i økonomien+ 2. Ingen verdiskapning av lokale besøkende- 3. Ingen kvantifiserbare effekter- 4. Kostnader = utgifter? 5. Transportkostnader fra hjemsted til arrangørregion- 6. Inntekter og kostnader oppstår i arrangementsåret+

Modellen gir et estimat på forventet verdiskaping som følge av et arrangement Estimert verdiskaping er i sin helhet basert på tall fra arrangøren –Modellen gir kun en ramme for å beregne regional verdiskapning –PwC eller NCB kan ikke gå god for de data som ligger til grunn for beregningen. Data er basert på arrangements egne estimater Modellen tar ikke hensyn til subjektive faktorer som glede, merkevarebygging, kompetansebygging osv. Positiv verdiskaping innebærer at arrangementet har bidratt til netto økt etterspørsel etter varer og tjenester i regionen Verdiskaping kan ikke sammenliknes med arrangementets kostnad.

Sjakk-OL i Tromsø Sjakk OL ble arrangert i Tromsø i august 2014 over 14 dager Hovedvekten av tilreisende var internasjonale deltagere Arrangør betalte kost og losji for tilreisende deltagere, funksjonærer og VIP’er i Med region menes felles bo- og arbeidsmarked. Arrangør har definert dette som Tromsø by i denne sammenheng. Lokal organisasjonskomité ble opprettet i Denne vurderingen ser derfor på verdiskapingen pr år fra 2008 til arrangerte arrangør The Arctic Chess Challenge i Tromsø I 2013 arrangerte arrangør Chess World Cup i Tromsø

2008: De tilreisende og arrangørs bidrag til verdiskaping De tilreisende kom i forbindelse med The Arctic Chess Challenge Dette genererte 1015 hotellovernattinger i Tromsø- regionen Høy verdiskaping pga lang oppholdslenge (8 døgn) Arrangørs inntekter er 100% generert utenfra regionen med RDA-midler, mens 43% av forbruket er forbrukt lokalt. Arrangør har et underskudd på kr. 10,000 som dekkes lokalt. *5.3: Besøkende betyr i denne sammenheng tilreisende til region. *

2008: Regional verdiskaping av Sjakk OL Selve gjennomføring av arrangementet, og arrangørs kjøp av varer og tjenester bidrar med 1,2 millioner kroner i direkte etterspørselsøkning 2. De besøkendes kjøp av lokale varer og tjenester bidrar med 0,3 millioner kroner 3. Dernest bidrar personer tilknyttet arrangementet og deltakeres kjøp av varer og tjenester med 1 millioner kroner 4. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på 2,5 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på 0,7 millioner kroner. 5.Samlet regional verdiskaping som følge av Sjakk OL 2008 er 3,2 millioner kroner.

2008: alternativ presentasjon av verdiskaping: Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

2009: De tilreisende og arrangørs bidrag til verdiskaping De tilreisende kom i forbindelse med The Arctic Chess Challenge Dette genererte 1588 hotellovernattinger i Tromsø- regionen Høy verdiskaping pga lang oppholds lenge (9 døgn) Arrangørs inntekter er 100% generert utenfra regionen med RDA-midler, mens 79% av forbruket er forbrukt lokalt. Arrangør har et underskudd på kr. 72,000 som dekkes av arrangør lokalt. *5.3: Besøkende betyr i denne sammenheng tilreisende til region. *

2009: Regional verdiskaping av Sjakk OL Selve gjennomføring av arrangementet, og arrangørs kjøp av varer og tjenester bidrar med 2,4 millioner kroner i direkte etterspørselsøkning 2. De besøkendes kjøp av lokale varer og tjenester bidrar med 0,3 millioner kroner 3. Dernest bidrar personer tilknyttet arrangementet og deltakeres kjøp av varer og tjenester med 1,8 millioner kroner 4. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på 4,5 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på 1,3 millioner kroner. 5.Samlet regional verdiskaping som følge av Sjakk OL 2009 er 5,8 millioner kroner.

2009: alternativ presentasjon av verdiskaping Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

2010: De tilreisende og arrangørs bidrag til verdiskaping De tilreisende kom i forbindelse med The Arctic Chess Challenge Dette genererte 1992 hotellovernattinger i Tromsø- regionen Høy verdiskaping pga lang oppholdslenge (9 døgn) Arrangørs inntekter er 99% generert utenfra regionen med RDA-midler, mens 57% av forbruket er forbrukt lokalt. Arrangør har et overskudd på kr. 210,515 som beholdes av arrangør lokalt. *5.3: Besøkende betyr i denne sammenheng tilreisende til region. *

2010: Regional verdiskaping av Sjakk OL Selve gjennomføring av arrangementet, og arrangørs kjøp av varer og tjenester bidrar med 4,4 millioner kroner i direkte etterspørselsøkning. 2. De besøkendes kjøp av lokale varer og tjenester bidrar med 0,2 millioner kroner 3. Dernest bidrar personer tilknyttet arrangementet og deltakeres kjøp av varer og tjenester med 2,5 millioner kroner 4. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på 7,2 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på 2,3 millioner kroner. 5.Samlet regional verdiskaping som følge av Sjakk OL 2010 er 9,5 millioner kroner.

2010: Alternativ presentasjon av verdiskaping Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

2011: Regional verdiskaping av Sjakk OL. I 2011 ble det ikke arrangert noen sjakk-turnering og det var heller ingen tilreisende til regionen Arrangør hadde inntekter på 3,2 millioner kroner hvorav 75% var generert utenfra region Arrangør hadde utgifter på 3,1 millioner kroner hvorav 81% ble forbrukt lokalt. Overskuddet på 144,000 kroner ble beholdt av arrangør lokalt. Dette genererte en regional verdiskaping på 2,40 millioner kroner for Tromsø-regionen.

2012: Regional verdiskaping av Sjakk OL I 2012 ble det heller ikke arrangert noen sjakk-turnering og det var dermed ingen tilreisende til regionen Arrangør hadde inntekter på 5,2 millioner kroner hvorav 75% var generert utenfra region Arrangør hadde utgifter på 5 millioner kroner hvorav 74% ble forbrukt lokalt. Overskuddet på 259,000 kroner ble beholdt av arrangør lokalt. Dette genererte en regional verdiskaping på 3,46 millioner kroner for Tromsø-regionen.

2013: De tilreisende og arrangørs bidrag til verdiskaping De 297 tilreisende kom i forbindelse med World Cup, hvor arrangør dekket opphold for deltagerne. Dette genererte 1138 hotellovernattinger i Tromsø- regionen Arrangørs inntekter er 73% generert utenfra regionen, mens 39% av forbruket er forbrukt lokalt. Hoveddel av kostnader var gaver/premier til FIDE i forbindelse med World Cup. Arrangør har et underskudd på 4 millioner kroner som ble dekket av arrangør lokalt. *5.3: Besøkende betyr i denne sammenheng tilreisende til region. *

2013: Regional verdiskaping av Sjakk OL Selve gjennomføring av arrangementet bidrar med -0,8 millioner kroner i negativ direkte etterspørselsøkning. 2. De besøkendes kjøp av lokale varer og tjenester bidrar med 0,4 millioner kroner 3. Dernest bidrar personer tilknyttet arrangementet og deltakeres kjøp av varer og tjenester med 0,5 millioner kroner 4. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på 0,1 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte negativ verdiskaping på -1 millioner kroner. 5. Samlet regional verdiskaping som følge av Sjakk OL 2013 er -0,9 millioner kroner. Årsaken til den negative verdiskapingen er arrangørs kjøp av varer og tjenester utenfor regionen, finansiert med ressurser fra regionen, noe som resulterer i en netto negativ kjøp i Tromsø-regionen. Negative indirekte effekter kan forklares med at ressursene som går ut av regionen alternativt ville skapt verdier i lokaløkonomien.

2013: Alternativ presentasjon av verdiskaping Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

Nasjonal verdiskaping 2013 I 2013 var det til sammen 174 utenlandske tilreisende til Norge Disse hadde et totalt døgnforbruk på 0,72 millioner kroner Arrangørs kjøp av varer og tjenester utenfor Norge, generert med inntekter fra Norge bidrar til en negativ verdiskaping til Norge i Det er beregnet at 0% av inntektene til arrangementet genereres fra utlandet, mens 57% av kostnadene forbrukes i utlandet. Disse kostnadene er gaver og premier i forbindelse med World Cup Derfor får arrangementet en negativ nasjonal verdiskaping.

Fra kjøp til nasjonal verdiskaping Arrangørs kjøp av varer og tjenester i utlandet bidrar til en negativ verdiskaping på 11,3 millioner kroner for Norge. 2.Utenlandske tilreisende kjøper varer og tjenester i Norge for 0,72 millioner kroner 3. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på -10,8 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på -5,5 millioner kroner. 4. Samlet nasjonal verdiskaping for Norge som følge av Sjakk OL er -16,3 millioner kroner.

Alternativ presentasjon av nasjonal verdiskaping 2013 Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

2014: Regional verdiskaping og sysselsetting Sjakk OL 2014 skapte verdier i størrelsesorden 81,86 millioner kroner for Tromsø. Størst kilde til verdiskaping som følge av arrangementet er arrangørs kjøp av varer og tjenester lokalt i regionen Samlet verdiskaping i Tromsø-regionen er på 81,86 millioner kroner.

Gjennomføring av arrangementet bidrar med 74,63 millioner kroner i økt verdiskaping Gjennomføring av arrangementet er beregnet av arrangørs inntekter på 96,525 millioner kr, utgifter på 97 millioner kr, og 495,000 kroner i underskudd som dekkes av arrangør lokalt. Det er beregnet at 9% av inntektene til arrangementet genereres lokalt, mens 79% forbrukes lokalt. Dette bidraget til verdiskaping vil være positivt så lenge andel forbrukt lokalt er høyere enn andel finansiert lokalt, noe som er tilfellet under Sjakk OL.

De tilreisendes betydning for verdiskapingen De 3,256 tilreisende kjøper varer og tjenester for totalt 7,23 millioner kr. Årsaken til at dette er lavt er fordi arrangør dekket servering og overnattingskostnader for deltagere og tilknyttede personer. Arrangør har en kostnad på 45,2 millioner kroner i sitt regnskap for kost og losji. De tilreisende bor i regionen under arrangementet og dette skaper til sammen 48,979 overnattingsdøgn på hotellene i byen. Arrangementet opptar i gjennomsnitt 2946 hotellsenger per døgn. *5.3: Besøkende betyr i denne sammenheng tilreisende til region. *

Fra kjøp til regional verdiskaping 1. Selve gjennomføring av arrangementet bidrar med 61,3 millioner kroner 2. De besøkendes kjøp av lokale varer og tjenester bidrar med 1,5 millioner kroner 3. Dernest bidrar personer tilknyttet arrangementet og deltakeres kjøp av varer og tjenester med 3,9 millioner kroner 4. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på 66,7 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på 15,1 millioner kroner. 5. Samlet regional verdiskaping som følge av Sjakk OL er 81,9 millioner kroner.

Alternativ presentasjon av regional verdiskaping Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester

Nasjonal verdiskaping i 2014 Sjakk OL mottok 77 millioner i statsstøtte i 2014, dette er penger som er generert i Norge. Det var 2887 utenlandske tilreisende til arrangementet. Disse hadde et totalt døgnforbruk på 7,23 millioner Det er beregnet at 7% av inntektene til arrangementet genereres fra utlandet, mens 15% av kostnadene forbrukes i utlandet. Derfor får arrangementet en negativ nasjonal verdiskaping.

Fra kjøp til nasjonal verdiskaping Arrangørs kjøp av varer og tjenester i utlandet bidrar til en negativ verdiskaping på 6,7 millioner kroner for Norge 2.Utenlandske tilreisende kjøper varer og tjenester i Norge for 5,3 millioner kroner 3. Dette gir en direkte etterspørselsøkning på -1,3 millioner kroner, som ligger til grunn for en indirekte verdiskaping på -0,7 millioner kroner. 4. Samlet nasjonal verdiskaping for Norge som følge av Sjakk OL 2014 er -2,0 millioner kroner.

Alternativ presentasjon av nasjonal verdiskaping 2014 Røde piler er arrangørs kjøp av varer og tjenester Orange piler er tilreisendes kjøp av varer og tjenester 3,6

Samlet regional verdiskaping for Tromsø-regionen År:Regional verdiskaping (i mill.): 2008:3, :5, :9, :2, :3, :-0, :81,86 Til sammen: 105,29 Inntektene med størst betydning for verdiskaping i Tromsø-regionen er statsstøtten, samt støtte fra Troms Fylkeskommune. Dette er inntekter som er generert utenfra regionen. Arrangør har i stor grad kjøpt varer og tjenester lokalt, noe som har stor betydning for den regionale verdiskapingen. I tillegg har de tilreisende fra utlandet og resten av Norge hatt stor betydning for verdiskapingen de årene det ble arrangert Arctic Chess Challenge og Sjakk OL i Til sammen har Sjakk-OL fra 2008 tom generert en samlet regional verdiskaping for Tromsø-regionen på 105,29 millioner kroner.

Samlet nasjonal verdiskaping for Norge som følge av Sjakk OL År:Nasjonal verdiskaping (i mill.) 2008:0, :1, :-0, :0 2012:0 2013:-16, :-1,99 Til sammen: -17,03 Årsaken til den negative nasjonale verdiskapingen for Norge er at arrangør har kjøpt varer og tjenester utenfor Norge, finansiert med ressurser fra Norge. Inntektene som har størst betydning er statsstøtten, og støtte fra Troms Fylkeskommune. Kostnadene med størst betydning er avgift til FIDE i 2014 og gaver/premier under World Cup i Det resulterer i en negativ nasjonal verdiskaping for Norge på -17,03 millioner kroner. Dette er verdier som kunne blitt benyttet i Norge, men som heller har blitt brukt ut av landet.