Psykiske vansker hos barn og ungdom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Mestring og forebygging av depresjon
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Omsorg for barn og permisjon
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Harald Aasen Seksjonssjef Grorud Ruspoliklinikk/Psykiatrisk Ungdomsteam Akershus Universitetssykehus HF.
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Antonovsky`s salutogenesemodell
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Småbarn med deprimerte mødre
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Pårørendekveld Nidaros DPS
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Affektive lidelser Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege.
Utfordringer i familien
Definisjon av alvorlige atferdsproblemer Et barn eller ungdom har alvorlige atferdsproblemer når han/hun over tid viser et antisosialt atferds- mønster.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging Selvmord blant ungdom: Bridge, Goldstein & Brents oversikt (2006) Latha Nrugham Nasjonalt senter.
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Levanger kommune Barn og familie Barne- og familietjenesten - Formannskapet Info om BaFa og Barnevern Formannskapet
Folkehelsemeldinga Barn og unge
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Ungdom og helse Berit Bratholm:
R-BUP øst og sør. Fagtorg 2011
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
BOF Barneorientert familieterapi
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Introduksjonsdag for nyansatte
Invitasjon til Helt sjef!
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
~ Mulighetenes senter~
Invitasjon til Helt sjef!
Utskrift av presentasjonen:

Psykiske vansker hos barn og ungdom Silvia Kriz Barne- og ungdomspsykiater BUPA Stavanger

Hvor ofte forekommer psykiske vansker hos barn og unge? Rutter 1975: London 25% Isle of Wight:12% Lavik 1976: Oslo: 19,6% (ungdom) Landsbygda: 7,9% Vikan 1985: Landsbygda: 5% behov for behanding (10 år) Nøvik 1999: 14% (4 – 16 år) ”Verden”: 12,3% (243 000 barn)

Hvordan er forløpet videre? Richman 1975, London: 3år: Moderate-alvorlige problem hos 7,3% Milde problemer hos 15% Richman 1982: De samme barna ved 8 års alder: 2/3 av problemgruppen har fortsatt problemer 1/5 av de ”friske” har utviklet problemer

Hvordan er forløpet videre? II McGee 1995 Fulgte en fødselskohort på 1037 barn fra fødsel til 21år: Barn som var hyperaktive i førskolealder – ¾ utviklet psykiatrisk lidelse etter noen år Psykiatrisk lidelse 15år – 2/3 fortsatt psykiatrisk lidelse 18 år gammel

Konklusjoner De som viser høy grad av problemer har høy risiko for at dette blir vedvarende Eksternaliserende avvik gir høyere risiko for vedvarende problemer Konsentrasjonsvansker, oppmerksomhets-krevende adferd, tvangstrekk, forvirring, ugladhet, kameratvansker og asosialitet peker seg særlig ut som varselsymptomer

Konklusjoner forts. Type problemområder for den enkelte er stabilt, selv om diagnosen som settes på det kan variere. Disharmoni mellom foreldre går igjen i alle studier som en risikofaktor for vedlikehold av psykiske problemer hos barna. Rusmisbruk og lovovertredelser hos foreldrene utsetter barna for å utvikle og vedlikeholde adferdsforstyrrelser.

Mestringsperspektivet Hvorfor får 75 – 90% av befolkningen ikke psykisk lidelse? Hvorfor blir de fleste i en risikogruppe tross alt ikke syke? Resilience

Mestringens vilkår (Sommerschild, Gjærum) Tilhørighet DYADEN – minst en nær fortrolig FAMILIEN – forutsigbarhet, bekreftelse, tilhørighet NETTVERKET – fellesskap i verdier, sosial støtte Kompetanse KUNNE NOE FÅ og TA ANSVAR Utfolde nestekjærlighet, møte og mestre motgang Egenverd Motstandskraft

Salutogenese (Aaron Antonovsky) Sence of coherence Oversikt over situasjonen (comprehensibility) Selv føler at vi kan gjøre noe med den (manageability) At det gir mening å forsøke på dette (meaningfullness)

Sosialøkologi – de nære relasjoner Bronfenbrenner: ”Somebody has to be crazy about that child! ….And somebody has to be crazy about that mother!

Firfotingen Hvordan vurdere hvor alvorlig problemet er? SUPO

Firfotingen – en arbeidsmodell for å vurdere psykiske vansker hos barn Vurderingen av barns psykiske helse hviler på fire føtter: Barnets symptomer Psykomotorisk utvikling Personlige egenskaper Oppvekstmiljø

Symptomer Enkeltsymptomer kan komme og gå – og være del av normal utvikling Opphopning – mer alvorlig Enkeltsymptomer må tas alvorlig hvis de: Er lite aldersadekvate Er varselsymptomer Er alvorlige - helsetruende

Psykomotorisk utvikling Er barnet normalt psykomotorisk utviklet? Gi akt på tvilen Ta foreldrene på alvor Aktiviser foreldrene Del din tvil med foreldrene

Personlige egenskaper Tilknytningsevne – hva foreldrene kan fortelle og hva du selv opplever Har barnet bestevenner? Symbollek? Selvbilde – er det OK å være Eva?

Oppvekstmiljø De voksnes helse og livsforhold Søsken Skolemiljøet Utemiljøet Fritidsaktiviteter

Arbeidsmetoder i BUP Tverrfaglig Hovedsakelig poliklinisk Bio-psyko-sosial tilnærming

Utredning Anamnese – utviklingshistorie Informasjon fra foreldre, skole/barnehage o.a. Observasjoner Intervjuer/spørreskjemaer Kroppslig undersøkelse Tester

Behandling Råd og veiledning til foreldre o.a. Psykoedukativ behandling Mestringsorienterte metoder Psykodynamisk terapi Pedagogisk terapi Atferdsterapi, kognitiv atferdsterapi Familieterapi PMT, Webster-Stratton, MST

Hva virker i behandlingen? (Asay og Lambert 1999)