Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Virksomhetsstyring og prosessikkerhet Torill Tandberg, avdelingsdirektør Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar.
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Vurdering av risikonivå som verktøy for sykehusledelsen
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
En lærende organisasjon?
Internkontroll i kommuner
Nytt østfoldsykehus.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Trondheim Helseklynge
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Human Factors i boring og brønn
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
Status og utfordringer innen vannforsyningen Jens Erik Pettersen Driftsassistansen i Møre og Romsdal Kurs/årsmøte Mai 2005 Ulsteinvik.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Prosjekt tidlig innsats
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Page Cooperative and multidisciplinary Departements and Research areas 1.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
HMS i Petroleumsnæringen
Ny strategiplan mot hiv
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Store ulykker i transport Forekomst, læring og forebygging Et prosjekt i RISIT-programmet.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være skadefri Med alle menes Myndigheter,
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Et felles løft fra alle parter. Hva handler det om? Dette er en felles visjon for alle involverte i bygge- og anleggsnæringen om at næringen skal være.
Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker
Organisatoriske barrierer i Statoil
ET SAMFUNN I ENDRING MULIGE KONSEKVENSER FOR PLEIE OG OMSORG
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Utskrift av presentasjonen:

Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet Oslo, Norge Trafikdage på Aalborg Universitet 22. og 23. august 2005

Mål. Programmets hovedmål er å gi befolkningen, bedrifter, organisasjoner og myndigheter en bedre forståelse av risikoforhold, oppnå økt innsikt om hvordan vi handler i forhold til risiko og å skape et best mulig kunnskapsgrunnlag for god risikohåndtering innen samferdselssektoren.

Utfordringer

Utfordringer (forts.)

Hvorfor et risikoforskningsprogram ? Økende mobilitet og krav til sikkerhet Høyt risikonivå i transportsektoren Stort potensiale for forbedring Åsta og Sleipner ulykkene Sårbarhetsutvalget NTP 2002 – 2011 Tverrfaglig sikkerhetsarbeid (synergier) Omorganisering, effektivisering, konkurranseutsetting Tilfeldig forskning, ingen samordning

Hovedtemaer

Faglig delmål Visjoner for transportsikkerhet En kritisk gransking av nullvisjonen Nullvisjonen og prinsipper for risikostyring Normative modeller for prioritering av tiltak Økonomisk verdsetting av redusert risiko Rasjonalitet i holdning til risiko, spesielt aversjon mot ”katastrofer” Analyse av målkonflikter Akseptkriterier for risiko Metoder for rsikoanalyser Barrierer for å redusere konsekvenser av ulykker

Faglig delmål Risikoforståelse og samfunnsperspektiv på transportrisiko Teoretisk drøfting av risikobegrepet Estimering av faktisk risiko i transport Risiko i samferdsel sammenlignet med andre aktiviteter Befolkningens kunnskap om og forståelse av risiko Risiko for definerte befolkningsgrupper Utrygghet og måter å måle dette på Et helserisikoregnskap for ulike transportmåter Miljøskader som følge av ulykker Katastroferisiko i samferdsel Virkning av å overføre reiser mellom tranportgrener

Faglig delmål Organisering av risikohåndtering Helhetlig risikohåndtering Effektiv regulering og tilsyn – tilsynsmyndighetenes rolle Ansvarsfordeling for sikkerhet – begrepsdiskusjon og analyse av faktiske ordninger Transportsikkerhet i en åpnere økonomi Menneskets pålitelighet som operatør av tekniske systemer og ansvaret for systemenes pålitelighet Menneskers adferdstilpassing til tekniske endringer Forutsetninger for iverksetting av effektive tiltak Læring av ulykker

Kunnskapsoversikter

RISIT prosjekter, ca 30 mill NOK Rusmidler og ulykker innen transportsektoren Sikkerhetskultur i transportsektoren: beskrivelse, sammenligninger, endringer Risikoanalyse, -aksept og –styring Sikkerhetseffekter og systemer for førerstøtte Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Risk judgement, risk tolerance and demand for risk mitigation in transport

RISIT prosjekter, ca 30 mill NOK forts… Sikkerhetsmessige konsekvenser av deregulering innenfor transportsektoren En komparativ analyse av ulike typer normative premisser for trafikksikkerhetspolitikken Store ulykker i transport; forekomst læring og forebygging Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler Spørreundersøkelse om folks forståelse av risiko i transportsektoren

RISIT nye prosjekter 13 mill NOK Sikkerhet, security og effektivitet: Personvernets grenser. TØI Transport av farlig gods. Risikostyring og aktørenes roller. RF/SINTEF Oppfatning av transportrisiko og sikkerhet i et dynamisk samfunnsperspektiv. Studio Apertura/NTNU Risikoutfordring er knyttet til samtidige endringsprosesser i samfunnssektoren. UiS Opplevelse av transportrisiko, og sammenhenger mellom risiko-opplevelse og atferd. TØI