Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren 2014 19.Mars 2015 Parallellsesjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Kurs for kulturvertene
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
Hønefoss politistasjon
- Hovedrolle eller birolle
Det gode Det rette Det rettferdige
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Gammel kinesisk visdom
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
En måte å lese Bibelen på
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
44 Hector om skikk og bruk I Norge
På vei mot likevekt! Likevekt!.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Taushetsplikt for frivillige
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
- Verdsettende ledelse
Cafédialog – elevmedvirkning
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 21,11-19.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Mestring og forebygging av depresjon
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Suksesskriterier.
Hjertelig velkommen! Til pasienter på sykehjemmet og i hjemmetjenesten, deres pårørende, støttespillere, ansatte og venner! Lunner omsorgssenter
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Cafédialog – elevmedvirkning
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
1 Kommunikasjon.
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan samarbeider hjemmesykepleien og pårørende - til beste for personer med demens? En mastergrads-studie, våren 2014 19.Mars 2015 Parallellsesjon NSF FGD Landkonferanse Radisson Blu Bryggen Trond Eirik Bergflødt Sykepleiefaglig konsulent Kompetansesenter for demens

Hjemmesykepleiens betydning for pårørende «Når du [pasienten] ikke klarer å holde system, da må det være systemet rundt deg som fanger opp hvordan det egentlig er» Søster, 78 år

Hjemmesykepleiens betydning for hjelpen «Pasienten kan ikke formidle en informasjon som er sikker… - det blir pårørendes og hjemmesykepleiens kommunikasjon» Niese, 49 år, eneste pårørende

7 pårørendeinformanter 4 døtre Søster, niese og sønn 1-3 års erfaring med hjemmesykepleie 3 besøk daglig vanligst Bor ikke sammen med pasienten

5 ansatte i gruppeintervju Alder Utd. Utd.fullført Ant.år i HSY Ant. År i helsevesenet Er/vært pårørende til en person med demens 27 SPL 2010 1 4 Ja 37 2001 10 13 40 H 1998 14 16 Nei 55 OMS 2006 25 59 1984/1999 18 32

Funn 3 samarbeidskanaler mitt fokus Telefonen «Dørstokken» 7 mulige samarbeidskanaler Telefon, i dørstokken, beskjedbok, lapper på kjøkken, SMS, epost, møte hos hjemmesykepleien. 3 samarbeidskanaler mitt fokus Telefonen «Dørstokken» Beskjedboken

Tillit til hjemmesykepleien Kjekke Lyttende Flotte folk Omsorgsfulle Bare helt topp… Imøtekommende

De erfarne fremmer dialog «Når jeg ser at den og den er på jobb, og jeg er der så yesss!...da kan jeg snakke litt mer. En som er mer erfaren»

Pårørendes både-og Fornøyd Ikke fornøyd

Fremmer samarbeid Hemmer samarbeid Fornøyd Ikke fornøyd Trygt å ha HSY innom Pårør. har en positiv innstilling og tillit Ansatte med langsomt hastverk Beskjedboken kan gi trygghet Være frempå: -Å invitere pårørende til samarbeid Negative enkelthendelser Travle hjelpere Beskjedbokens uavklarte formål Ringeterskel Hvordan går det med mor? Ønsker tydelig svar Skal jeg bruke disse som overskrifter i slidesene???

«Dørstokken» De ansatte med «langsomt hastverk» Triks for å lykkes med oppdrag Sette seg ned 2 min. «har skjønt det» Gir råd, foreslår løsninger «gir mor tid til å respondere»

«Dørstokken» De ansatte som oppfattes som travle… Opplevelse av mange ulike hjelpere Opptrer som raske Gjør kun det en er satt til – snakker lite fremstår som uerfarne Hva gjør dette med evnen til å holde oversikt? Virker usikre ved spørsmål

Telefonen «Det tar meg 2 minutter å skrive en melding med dato, om at hun [pasienten] skal være borte i julen. Det å ta opp en telefon, og ikke få tak i dem…og det i arbeidstiden…»

Telefonen Jeg har lært når jeg kan ringe dem Ringeterskelen… Hva kan jeg spørre om? Jeg kan ikke alltid ta telefonen – er på jobb Ønsker andre kanaler for korte beskjeder; sms/epost De om akutte ting, jeg om praktiske ting… Savner informasjon om status med «mors helsehjelp» (Jfr pasrl § 3-3) Tenker ikke alltid på relevansen av å dele egne observasjoner «Skal ikke hjemmesykepleien fange dette opp»? En del pårørende ønsker å ringe og prate. Prate om hvordan det går med mor. Primærkontakt tilgjengelig når? Til hvilken tid når vi hverandre? Lærte at jeg måtte ringe på morgen eller lunsj Hvordan skal vi nå hverandre Jeg er på jobb, kan ikke ta telefonen Kan du følge mor til fastelge kl. 11.15? Nei, men kan jeg si nei til dette? Fast telefonkontakt hver tredje måned ønsket noen, mens andre ville ta det underveis via beskjedbok.

Beskjedboken Skrives det til: pasient? pårørende? ansatte seg imellom?

Å skrive i beskjedboken Ansatt Pårørende Kontrollering? Til oss imellom? Dobbelføring? Skriver i samme tema som forrige Trygghet Til meg, for å bekrefte… Gir meg forutsigbarhet Når mor sier at «her har det ikke vært noen»

Anbefaling beskjedbok? Avklare formål og forventninger til beskjedboken Merke formål og forventning frempå bok eller i oppdragstekst Ikke bruke beskjedbok dersom uklart

Skeptisk av negativ enkelthendelse(r) Klarer de å se en slags tråd i ting? Lurer på om de har en slags oversikt. Det er det eneste jeg er utrygg på, fordi jeg har opplevd en glipp på det. Resultat av sen dialog…..????

Sen dialog Jeg må sjekke at mor får mat Får ikke mor mat hver dag? Pasient motsetter seg hjelp Hva? Oppdager at 3 av 7 middager igjen i kjøleskapet? Får ikke mor mat hver dag? Jeg må sjekke at mor får mat Vi går i dialog i etterkant Ernæring er et sårbart felt.

Tidlig dialog Jeg trenger ikke kontrollere Pasient motsetter seg hjelp 3 av 7 middager igjen i kjøleskapet? Ja hun spiser bare halve porsjoner Jeg er trygg på at mor får mat hver dag, fordi HSY ringer meg dersom avvik Jeg trenger ikke kontrollere Vi går i dialog i forkant Ernæring er et sårbart felt.

Anbefaling inkludere pårørende Avklar tilgjengelighet Avklar hvor vi skal samarbeide, hvordan avtale tid? Primærkontakt Skape felles forståelse for nytten i samarbeidet Innhold; hvem kan bidra med hva Avklare forventninger Avklare beskjedbokens formål? Støtte og anerkjennelse til pårørende Sikre at pårørende deltar Pårørende informerer om observerte endringer? Invitere, være frempå? Tilpasset til Sørensen & Torfings 4 demokratiske forankringspunkter, 2009

Inkl.pårørende i praksis Datter sier: «Ring meg mellom kl. 13 og 15 – er på jobb. Jeg vil følge med på endringer hos mor, og tusen takk for at du støttet meg på ikke å besøke den første uken på korttidsoppholdet for 2 måneder siden. Var så sliten, men hadde så dårlig samvittighet. Kjekt at du ringer meg hver 3. måned, så vi kan gå gjennom status.

Takk for oppmerksomheten  demens@bergen.kommune.no Trond Eirik Bergflødt Sykepleiefaglig konsulent Kompetansesenter for demens