Å skrive historie Kilder og kildebruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Advertisements

System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Levninger og beretninger Av Karsten Korbøl, Hartvig Nissen vgs
Informasjonskompetanse for studenter ved Samfunnsvitenskapelig fakultet og Humanistisk fakultet Del 3 Kildekritikk ved Universitetsbiblioteket i Tromsø.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Sammensatte tekster: Photo Story
Læreplanen i eldre historie
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Roman- og novelleanalyse
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Kildebruk og kildekritikk
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Om å skrive om litterære tekster
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Læreplanen Historie Vg2.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Norsk kulturråd Organisasjonsarkiver som kilde og dokumentasjon Bjørn Bering
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Signatur 3.
EXFAC03-HIS 2. gang: Hermeneutikk
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Islendingesagaene Litteraturhistorie og forskningshistorie
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Om hellige skrifter.
Forrådt Av Amalie Skram.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Om hellige skrifter.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Kilder.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Oppsummering - DRI Styring av IKT Departementer Direktorater / tilsyn
Revidert læreplan i engelsk
Observasjon, dokumentstudier og kildekritikk
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyrikk og poetisk språk
Gjennomgang før eksamen
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive historie Kilder og kildebruk Rekonstruksjon og konstruksjon av fortiden Forklaring Sammenlikning

Typer av levninger Naturfenomener Menneskeskapte levninger Ikke-språklige Bruksgjenstander Ikonografiske levninger Språklige Skriftlige Muntlige Språket ”selv”

Arkivet Særegent vestlig fenomen, stor betydning for historieforskningen Proveniensprinsippet Glemsel og erindring

Kilder til norsk historie Middelalderen Diktning: et problematisk begrep Sagaenes sannhetsformer Lover Diplomer

Kilder til norsk historie Tidlig moderne tid (ca. 1500 – 1800) Eneveldets byråkrati Registreringer Forklaringer Styringspraksis

Kilder til norsk historie Moderne tid: kildematerialets uendelighet

Skjønnlitteratur som kilde Det mimetiske Løgn og forbannet dikt Dårlig litteratur, gode kilder? Kvalitet som utfordring

Kildegranskning Når spor blir kilder Hvilke kilder finnes? Hva slags kilder har vi? Hvordan kan kildene tolkes? Hva kan kildene brukes til?

Levning og beretning Alle kilder er levninger Noen kilder kan også leses som troverdige beretninger om det de refererer til

Kildekritikk Kildekritikkens doble funksjon: mistanke og realisering Ekthet Opphav Sjanger Kontekst

Hermeneutikk Tolkningslære Fordommenes betydning Den hermeneutiske sirkel Del og helhet

Første- og annenhånds beretninger En distinksjon mellom øyenvitneskildringer og beretninger basert på andres opplysninger Primær- og sekundærkilder En distinksjon som dreier seg om forholdet mellom spesifikke kilder Primærkilden er den eldste kjente kilden til gitte opplysninger Sekundærkilder er basert på andre, eldre dokumenter

Indre inkonsistens: svakhet – eller fremmedhet? Sammenlikning med andre kilder Forståelse i lys av konteksten

Å tolke tekster All tolkning er relevant og nyttig Sjangerproblematikkens økende betydning: ”Formens innhold” Kildenes kategorier – og våre egne

Bilder og kunst som kilder Bildets betydning Det mimetiske ved bildet Fortidens iscenesettelser

Francesco Maria Veracini (1690-1768)

Jacques-Louis David: Marats død (1793)

Musikk som kildemateriale Heinrich Ignaz Franz von Biber: Battaglia (1673) Johann David Heinichen: Konsert i D-dur (ca. 1725?)

Å rekonstruere fortiden Rekonstruksjon eller konstruksjon? Fantes det mønstre i fortiden? Klassifikasjon Periodisering Historieskriving som tekst og litteratur

Forklaringer Årsaksforklaringer Årsakskjeder Nødvendige og tilstrekkelige årsaker Årsakskjeder Genealogisk historieskrivning Funksjonsforklaringer Å prøve forklaringer

Komparasjon Komparasjon som kunnskap Mellom generalisering og fortolkning Komparasjon som eksperiment Komparasjon som oppdagelsesmåte

Oppsummering Historie er et fortolkende fag Forholdet mellom spørsmål og kilder er dynamisk Levning og beretning Primære og sekundære kilder Førstehånds og annenhånds kilder

Oppsummering Kildekritikkens doble funksjon: Rive ned og bygge opp Konstruksjon eller rekonstruksjon? Forklaringer av ulike slag Komparasjonens muligheter