Sikkerhetskulturer i transportsektoren Beskrivelser, sammenligninger og endringer
Hva er sikkerhetskultur egentlig? Enighet om at sikkerhetskultur er viktig, men uenighet om hva det er og hvordan begrepet kan være praktisk nyttig. Dette trenger vi kunnskap om!
Målsetning Kunnskap om: Hvordan sikkerhetskulturer kan kartlegges, hvilke forskjeller det er mellom ulike bransjer i transportsektoren og hvordan sikkerhetskultur kan endres og forbedres.
Problemstillinger /mål Hvordan sikkerhetskultur kan beskrives og måles. Forskjeller i sikkerhetskulturer (bransjer, nivåer, leverandører-oppdragsgivere). Hvordan sikkerhetskulturer kan bedres. KONSEPT FOR FORBEDRING AV SIKKERHETSKULTUR
Sikkerhetskultur sentralt for å realisere nullvisjonen Vi ser et skifte i tenkningen rundt å minske risiko og realisere nullvisjonen: Til kulturell kontroll etablere felles verdier, normer og virkelighets-oppfatninger som gir sikre handlinger Fra byråkratisk kontroll detaljerte instrukser og regler tidkrevende og lite fleksibelt
Tre ulike case
Metoder Litteraturstudier Kvantitative metoder (måleinstrumenter, spørreundersøkelser) Kvalitative metoder: Aksjonsforskning Intervjuer Observasjoner søkekonferanser
Felles læreprosess Problemavklaring Inneforstående Utenforstående Kommunikasjon på læringsarenaer Felles refleksjon og læring Intern læringssløyfe Ekstern læringssløyfe Refleksjon Refleksjon Forslag til forbedret endringsarbeid
Prosjekt-bemanning Prosjektleder: Professor Per Morten Schiefloe, NTNU Prosjektteam/arbeidsgruppe: NTNU/Studio Apertura: Stian Antonsen (stipendiat), Lone Sletbakk Ramstad (forsker) SINTEF: Lillian Fjerdingen (seniorforsker), Kristian Sakshaug (seniorforsker) DNV: Børre Paaske (seniorrådgiver), Christoffer Serck-Hanssen Hovedfagsstudenter Prosjektgruppe og referansegruppe med ressurspersoner fra SINTEF, DNV og fra casebedriftene
Fremdriftsplan 2003 2004 2005 2006 AKTIVITETER 2003 2004 2005 2006 AKTIVITETER 1 2 3 4 1. Oppstart/koordinering 2. Metodeutvikling - kartlegging/måling/ ”state of art review” 3. Gjennomføre case - kartlegging/måling (ink. analyse + rapport) 4. Metodeutvikling – endring 5. Gjennomføre case - endring (ink. Analyse + rapport) 6. Hovedanalyse og oppsummerende rapport