Sikkerhetskulturer i transportsektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Advertisements

HMS-kultur Janne Lea Svensson
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
SIU Leonardo videreutviklingsprosjekter
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Brukerorienterte alternativer til tvang - en viktig vei for bedre sykehusbehandling Reidun Norvoll, forsker SINTEF Helse Brukerrepresentant Per Bentsen.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
Pedagogisk utviklingsarbeid
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Opplæring, tilsyn, regelverk - gir det bedre informasjonssikkerhet? Tom-Andre Skar 8. juni 2007.
Webprosjekt ved HiT.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
HKH – Hurtig Kartlegging & Handling Ingelin Tangestuen - prosjektleder
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Kvalitative og kvantitative metoder
Suksessfaktorer og barrierer i kommunesektorens innovasjonsarbeid
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Teknologiledelse HMS Petroleum Kompetanseprosjekt 2: Endring - organisasjon - teknologi Forsker Bodil Alteren SINTEF Teknologiledelse
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Mer praksis – bedre lærere?
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
1 3 søknader til Forskningsrådet: ”Feilhandlinger, informasjonsbearbeiding og ulykkesrisiko i framføring og overvåking av transportmidler” (TØI) ”Mennesket.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
ROS-analyse.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Samhandling og prosessledelse
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Forslag til felles MA-struktur
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Aktiviteter i campusutvikling høst 2017
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Standard prosjektfaser (hovedprosesser)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sikkerhetskulturer i transportsektoren Beskrivelser, sammenligninger og endringer

Hva er sikkerhetskultur egentlig? Enighet om at sikkerhetskultur er viktig, men uenighet om hva det er og hvordan begrepet kan være praktisk nyttig. Dette trenger vi kunnskap om!

Målsetning Kunnskap om: Hvordan sikkerhetskulturer kan kartlegges, hvilke forskjeller det er mellom ulike bransjer i transportsektoren og hvordan sikkerhetskultur kan endres og forbedres.

Problemstillinger /mål Hvordan sikkerhetskultur kan beskrives og måles. Forskjeller i sikkerhetskulturer (bransjer, nivåer, leverandører-oppdragsgivere). Hvordan sikkerhetskulturer kan bedres. KONSEPT FOR FORBEDRING AV SIKKERHETSKULTUR

Sikkerhetskultur sentralt for å realisere nullvisjonen Vi ser et skifte i tenkningen rundt å minske risiko og realisere nullvisjonen: Til kulturell kontroll etablere felles verdier, normer og virkelighets-oppfatninger som gir sikre handlinger Fra byråkratisk kontroll detaljerte instrukser og regler tidkrevende og lite fleksibelt

Tre ulike case

Metoder Litteraturstudier Kvantitative metoder (måleinstrumenter, spørreundersøkelser) Kvalitative metoder: Aksjonsforskning Intervjuer Observasjoner søkekonferanser

Felles læreprosess Problemavklaring Inneforstående Utenforstående Kommunikasjon på læringsarenaer Felles refleksjon og læring Intern læringssløyfe Ekstern læringssløyfe Refleksjon Refleksjon Forslag til forbedret endringsarbeid

Prosjekt-bemanning Prosjektleder: Professor Per Morten Schiefloe, NTNU Prosjektteam/arbeidsgruppe: NTNU/Studio Apertura: Stian Antonsen (stipendiat), Lone Sletbakk Ramstad (forsker) SINTEF: Lillian Fjerdingen (seniorforsker), Kristian Sakshaug (seniorforsker) DNV: Børre Paaske (seniorrådgiver), Christoffer Serck-Hanssen Hovedfagsstudenter Prosjektgruppe og referansegruppe med ressurspersoner fra SINTEF, DNV og fra casebedriftene

Fremdriftsplan 2003 2004 2005 2006 AKTIVITETER   2003 2004 2005 2006 AKTIVITETER 1 2 3 4 1. Oppstart/koordinering 2. Metodeutvikling - kartlegging/måling/ ”state of art review” 3. Gjennomføre case - kartlegging/måling (ink. analyse + rapport) 4. Metodeutvikling – endring 5. Gjennomføre case - endring (ink. Analyse + rapport) 6. Hovedanalyse og oppsummerende rapport