E-læring som kunnskapsorganisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Advertisements

Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Forum for EVU og digitale medier i læring
E Morteza Amari, 2006 ”To be online, or not to be online: That is the question!”
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Christian Waale Hansen
ODIN MEDIA Ledende kommunikasjonsbyrå i Østfold-regionen 15 ansatte, solide kunder Gruppe med 60 ansatte Strategi og rådgivning PR og innhold Design Web.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Multimodal literacy ”Tekst og kontekst”
Triggere Mutasjoner i basen. Triggers Triggers are stored procedures that execute automatically when something (event) happens in the database: : data.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
Teknologi og kompetanse
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Trender og verden rundt oss - Tanker fra bla Educause 2014 Kristian Rikvold-Jess.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
SmartSwap.
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
2021.AI.
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Begrepet ”Disruptive Technology”
Økonomiske forutsetninger
Citations and citation databases
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Global oppvarming Mål:
EiT Landsby.
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Behind the scene Anders Hattestad ,
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

E-læring som kunnskapsorganisering Helge Høivik Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo 2004

Institusjonsperspektivet Two types of organizational learning: Higher-level and lower-level. The former occurs when members of the organization challenge underlying assumptions, values, and procedures, attempting to replace existing paradigms with new ones. The latter involves detecting performance deviations from standards and goals, reducing the variance through systematic problem solving. Organizationas have more difficulty nourishing higher-level learning because it requires they change the patterns of thinking and questionining of their operating principles. (Chen et al.: System requirements for organizational learning )

En gang til Argyris og Schön Enkeltkretslæring (Single Loop) Organisasjonell læring av instrumentell karakter uten at organisasjonens grunnleggende verdier og bruksteorier blir påvirket i vesentlig grad .. Dobbelkretslæring (Double Loop) Organisasjonell læring som resulterer i vesentlig endring av organisasjonens grunnleggende verdier og bruksteori, som igjen påvirker strategier og vurderingsgrunnlag.

Tese: Det handler om generatorer Tekstlig innhold : Digitale editorer Konstruktiv prosess : Deklarativ programmering av DWS (Didactic Workflow Semantics = Business Rules)

Praksisfelt 1: HiO 7 avdelinger 10.000 studenter 1.000 tilsatte Støttefunksjoner og FoU-sentre

Praksisfelt 2: Europa Profesjonelt Forskning Nivåer: 3+2+3 (B+M+Ph.D) Karakterer: A - F Marked Forskning

Masseutdanning

Problem #1 Instruksjonisme vs (Sosial) Konstruktivisme Utenat & omatt - Roboter Vi trenger kreativitet Instruksjonisme vs (Sosial) Konstruktivisme

Problem #2 Vanlig utdanning Low Tech – High Touch * How to go high on technology without loosing touch?

Spredning og “domestisering” Problem #3 Spredning og “domestisering”

Fokusområder (modell) Mimetisk (Imiterende) Læring Lang periode imitasjon Kort eksplosjon av integrasjon/overskridelse Dokumentenes dynamisitet – produksjon/redigering Innhold Relasjoner Tilblivelsesprosessen Editoren er kjernekategori Skriver datasett og læreprosess Er selv data og læreprosess

Visuell formalisme Visuell – Tiltalende for menneskelig persepsjon Formell – Kan uttrykkes i kontekstfritt (kaskinleselig) Språk

Eksperiment & Erfaring

Declarative Languages for Workflow Semantics

N-lags databehandlingsmodeller Klient-Tjener (2-lag) WWW Databaser Strømmet format Klient-Business Logic-Tjener (3-lag) N-lags: Internet -> Web Services

3 Eksempler +

Dett var dett +