1 Plan og bygningsloven Petter Eiken EVP Skanska AB.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Krav til dokumentasjon i kap
Standardisert arbeid.
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
En lærende organisasjon?
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Utarbeidet av Hilde Waage,
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Om å få det til!.
Nytt østfoldsykehus.
Forbedringsprosjektet
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Generelt om kontroll Egenkontroll er ikke lenger eget ansvarsområde
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
1 Regjeringens politikk vedr. situasjonen i byggenæringen generelt og tiltak for å få ned byggekostnadene spesielt Statssekretær Inge Bartnes 26. april.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
1 Norge Hva slags byggherre ønsker bygg- og anleggsnæringen i Norge? Adm. dir. Petter Eiken.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Byggekostnadsprogrammet
Lavere byggekostnader og bedre bygg! Siri Legernes Adm.dir. i RIF
”Byggevare 2008” Dokumentasjon av produktegenskaper til fabrikkfremstilte bygningselementer og moduler Trond Ramstad SINTEF Byggforsk.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Side 1 Husbanken Nytt boliglån Hvor går Husbanken ? av adm. dir. Geir Barvik Boligkonferansen Trondheim 7. september 2005.
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!

Ansvarlig søkers rolle
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Alt henger sammen med alt
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Gjennomføringsplan.
Veiledningstjenester ved Legemiddelverket
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Utskrift av presentasjonen:

1 Plan og bygningsloven Petter Eiken EVP Skanska AB

2 Innhold Noen personlige syn/erfaringer vedr. næringen Skanska erfaringer Byggekostnadsprogrammet Det er bra at myndighetene evaluerer loven, det synliggjør kvalitetstenkning og vilje til forbedring

3 Noen generelle synspunkter Jeg opplever at produkter og prosesser er i forbedring i bygge-Norge Likevel har vi: Produktivitetsutfordringer Kvalitetsutfordringer For kortsiktige løsninger Et seriøsitetsproblem i deler av næringen Spredningen i feltet har blitt stor Antagelig drevet av: Fragmentert verdikjede Liten gjenbruk av relasjonskompetanse Lite organisatorisk læring Ledelse fokusert på bunnlinje Og så snakker vi litt om etikk....

4 Generell synspunkter forts.. Lov løser ikke alle problemene Konkurransen vil ordne opp i en del Utbygger kan aksellerere utviklingen ved å velge kontraktsformer som ansvarliggjør aktørene, og drive aktiv ”konsekvensutøvelse” Vi har et samfunn hvor det er blitt ”lettere” å ty til snarveier for å tjene raske penger Jeg tror dessverre dette setter krav til kontroll, også i BAE næringen, utover det som kreves av Bygningsloven Næringens mangler i for stor grad nødvendig mangfold for å utvikle seg dynamisk i forhold til omgivelsenes forventninger

5 Skanska Norge Sterkt bedret sikkerhet Humanistisk drevet Krav fra industrikunder Kvalitet bedret Kostnadene var prohibitive Kundene var forb….. Standardisering pågår for fullt Fordi det er fundamentet I effektivisering

6 Noen synspunkter på loven i Skanska Norge

7 PBL – Kvalitet og Kostnad Revidert plan- og bygningslov av 1997 – den største endringen; Offentlig bygningskontroll ble erstattet av at det offentlige ga sentrale/lokale godkjenninger av firmaer som så utfører egenkontroll. Dette medførte at den tradisjonell bygningskontrollen ble erstattet av tilsyn og kontroll av systemer for prosjektering og utførelse.

8 PBL – Kvalitet og Kostnad Myndighetenes målsetting med endringene: å høyne kvaliteten på byggverk (redusere feil, mangler og skader) å etablere et enhetlig saksbehandlingssystem som ikke avviker vesentlig fra kommune til kommune Samt: å ivareta tilfredsstillende forhold for helse, miljø og sikkerhet å gjøre regelverket mer anvendbart og mindre avhengig av den tekniske utviklingen

9 PBL – Kvalitet og Kostnad Effekt av reformen? Kvalitet: Dessverre intet som tyder på at kvaliteten har bedret seg! I bransjen anslår man at feilkostnader for et bygg ligger et sted mellom 5 og 15% av byggekostnadene, og dette har ikke endret seg etter reformen av Dr.ing. Vidar Stenstad ved Byggforsk anslår at utbedring av byggskader årlig beløper seg til 13 milliarder kroner. Sentral/lokal godkjenning ingen garanti for at arbeidet blir utført forskriftsmessig – en aktør som har sentral godkjenning søker om ansvarsrett, men kan så sette bort arbeidet til en UE, (som han selv skal sjekke at er kompetent til å utføre oppgaven), som så setter det bort til en annen UE, som så….. For de useriøse aktørene er det lett å tenke på ”bukken og havresekken” etter omleggingen fra offentlig byggekontroll til egenkontroll.

10 PBL – Kvalitet og Kostnad Effekt av reformen? Saksbehandling: Nå etter 8 år kan man begynne å snakke om enhetlig saksbehandling i de forskjellige kommunene, det hjalp også med reviderte utgave av PBL som trådte i kraft 1.juli 2003 som anga tidsfrister for forskjellige typer saksbehandling, men for flere sakstyper er det fremdeles bare en tidsfrist, uten konsekvens for kommunen om den ikke overholdes. Veldig variabelt rundt i landet i hvilken grad kommunene utfører tilsyn av systemer for planlegging og gjennomføring av prosjektering og utførelse. Pr er det kun 15 kommuner som kan motta en elektronisk byggesøknad fra ByggSøk

11 PBL – Kvalitet og Kostnad Godkjenningsområder Runddansen rundt godkjenningsområder for sentral/lokal godkjenning startet i 1997 med mange hundre koder, disse ble redusert/gjort om vesentlig i 1999 og på nytt i Jobben med å få dokumentert kvalifikasjonene til et utall faglige ledere etter de opprinnelige godkjenningsområdene, samt å konvertere til de nye kodene i 1999 kostet bransjen store summer. Siste endring i 2003 medførte at man nå er havnet på 10 godkjenningsområder – sammenlignbart med ”Autorisasjon etter Entreprenørloven” der man startet?

12 Byggekostprogrammet Utradisjonelt initiativ fra KRD (Erna Solberg) 15 mill. disponibelt – ledes av eget styre Programleder Egil Skavang Styret opptatt av: Fullføre intern prosess for å definere fokusområder før igangsetting Implementeringsutfordringen (Orientert mot å påvirke bedriftenes strategier) Sterk fokus på viktigste drivere for effektivisering Livsløpsperspektiv Gjennomføring: Delprosjekter innenfor rammen av hovedfokusområder Målbarhet i forhold til tidplan og resultater

13 Byggekostprogrammet - fokus FokusDriverIndikator Økt Produktivitet Standardisering Planlegging Industrialisering Bygde løsninger Produktivitetsvekst Utvikle holdninger Kundekompetanse Byggfeil Kontroll Livsløpsegenskaper Bedre ledelse Mangfold Læring Kvinner i ledelse

14 Prosjekter Tydelige mål innenfor programmets fokusområder Implementerbare resultater Framdrift Økonomi og ressurser Søknadsfrister Vi ser for oss å kunne “skape” prosjekter der det er hensiktsmessig For å få tilfredstillende behandling av alle prioriterte områder

15 Noen tenkte prosjekter IFC prosjekter (informasjonsbærere i livsløpsperspektiv) Tegninger og spesifikasjoner Gjenbruk av erfaring / standardiserte løsninger Utvikling av kommunikasjon mot boligkjøpere Dokumentasjonskrav Anvendelige livsløpsmodeller Energi Vedlikehold Samarbeidsformer som øker produktiviteten Metoder / program for organisatorisk læring Status / kunnskapsoverføring og utvikling Prosesser som sikrer økt mangfold i næringen

16 Avslutning De kvalitetsforbedringer som har skjedd ”her og der” er ikke drevet av lovverket Jeg tror nye tilsynstiltak bør iverksettes Offentlige utbyggere har en glimrende anledning til å sette standard for næringen Sikkerhet Kontraktsformer Livsløpskontrakter Kompetanse Innovasjon

17 Takk for meg !