Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen - Noen tanker om temaet fra Bygningslovutvalget Evaluering av plan- og bygningsloven Reformens omstillinger og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DYREKLINIKK/KREMATORIUM
Advertisements

Ferdige veiledere høring fra –
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.

Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Tidsfrister i planleggingen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Ny plan- og bygningslov
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
Mer effektiv bygningslovgivning II NOU 2005: 12
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT Ny plan- og bygningslov Byggesakskolen 2. september 2008 Frode Grindahl.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Nye regler i byggesaksbehandlingen Bygningspolitikken er i hovedsak omforent Erfaringer fra byggesaksreformen Fokus på saksbehandling og dokumentasjonskrav.
1 Ketil Krogstad, KRD BE-dagene 2005, Storefjell Tidsfrister en liten oppklaring.
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Side 1 Husbanken Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april Om retningslinjene for det nye grunnlånet Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.


BEdagene 2002, april 2002.
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Ansvarlig søkers oppgaver og funksjon Byggesaksseminar
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Samdata 2012 Somatikk.
1 Løser Statsråd Erna Solberg, Bolig 2004, Løser boligmeldingen boligproblemene i Oslo-regionen?
nye boliger innen 2015.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Kostnader, byggesak og kvalitet Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene april.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Søkerkurs for tiltakshaver Tirsdag  Går du med byggeplaner til sommeren? Vi inviterer til et enkelt ”søkerkurs” på ca 2,5 timer 20. mars og.
Forskriften har regler om
Tove L. Mordal SIFOs prosjekt om virkninger av pbl for private tiltakshavere Har hatt som formål: Å framskaffe kunnskap om hvilke konsekvenser byggesaksreformen.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
POLITISKE MÅLSETTINGER OG PERSPEKTIVER Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
JUS102 Advokat Lars Baklund.
1 Lansering av program for kostnadseffektiv bygging Statssekretær Roger Iversen Byggenæringens kompetansedag Oslo 16. mars 2005.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Endringene i plan- og bygningsloven Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Evalueringens resultater og Bygningslovutvalgets arbeid
Evaluering av plan- og bygningsloven
Markarådet 5. mai 2015 Bjørn Bugge 2015 Markarådet Mai 2015.
Seksjon byggesak.
Utskrift av presentasjonen:

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen - Noen tanker om temaet fra Bygningslovutvalget Evaluering av plan- og bygningsloven Reformens omstillinger og omkostninger Norges forskningsråd 12. november 2004 sivilarkitekt Halvor Westgaard MNAL fagsjef Norges Praktiserende Arkitekter ANS medlem av utvalget

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Redusere kompleksitet, forenkle, effektivisere Rollefordeling myndigheter – utbyggere Søknadssystem, saksbehandlingsregler Lovstruktur, regelnivåer, lovformål, Virkeområde (geografisk og saklig), lovrelasjoner, forholdet plansak/byggesak, forholdet til andre lover mv. Om byggetomta, bebyggelsen og særlige bygg og anlegg Forholdet til eksisterende bebyggelse Kostnadsfordeling, refusjon, gebyrer Lovregulering av utbyggingsavtaler Mandatets hovedpunkter

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Mandatets innledning En god bygningslovgivning –bidra til kvalitet og effektivitet –rettssikkerhet i byggeprosessen –ivareta hensynet til en god estetisk utforming, tilgjengelighet og helse, miljø og sikkerhet. Utvalget skal foreta en total gjennomgang av bygningslovgivningen med sikte på forenkling. Enklere og raskere prosesser vil gi grunnlag for kostnadsreduksjoner for både boligprosjekter og øvrige byggetiltak og virke motiverende for igangsetting av nye tiltak.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Delinnstilling 1. NOU 2003:24 Behovet for enklere regler har vært fremhevet Mange mener at byggesaksreformen av 1995 har virket fordyrende på et allerede er anstrengt boligmarked Kravet til et enkelt og effektivt regelverk må ikke føre til kompromisser som gjør at kvalitet i det som blir bygget må vike

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen To hovedspørsmål Sammenhengene mellom regelverk og kostnader er kompliserte. Utvalget så nærmere på to hovedspørsmål: –Har de nye reglene om byggesaksbehandling etter ikrafttreden av byggesaksreformen i 1997 medvirket til prisstigningen? –Har boligprisene faktisk steget så mye som påstått?

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Tre hovedgrupper av kostnader Opplæring av bransje og offentlig ansatte Ressursbruk ved saksbehandlingen for private og offentlige aktører Finanskostnader i saksbehandlingstiden

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Faktaundersøkelser ”Behandlingen av plan- og byggesaker – Store innsparingsmuligheter” KanEnergi AS 30. oktober –KanEnergi AS’ rapport anses ikke lengre for aktuell. ”Boligprisutviklingen i Norge” Raadhuus 25. februar 2003 –Boligprisene i 2002 ikke et større innhugg i lønnsposen enn i 1980: Boligprisene steg snaue 4 % mer enn lønningene i denne perioden. –Prisutviklingen gir heller ikke grunnlag for å si at byggesaksreformen av 1995 har hatt en påvirkning på prisbildet.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Faktaundersøkelser (forts) ”Prosentvis andel av prosjektkostnader er plan og byggesaksbehandling” Byggfakta 23. april 2003 – i snitt utgjør plan- og byggesaksarbeidene 1,16% ”Initiativ for lavere kostnader i boligbygging” ECON og HolteProsjekt2003 –utarbeidet forbindelse med Kommunal- og regionaldepartementets arbeid med St meld nr 23 ( )

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen ECON og HolteProsjekt 2003 Økningen i prosjektkostnadene (ekskl. tomtepris) i perioden : –enebolig 190 % –blokk114 % Prosjektkostnadene i 1989 eneboligblokk i pst av kostnadene i ,446,7 Generell prisstigning 29,7 29,7 Standardheving 15,8 15,1 Økte offentlige krav 8,5 7,3 ”Annet” (bl.a. utviklingskostn.)11,5 1,2

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Standardheving Standardhevingen for eneboliger: –det er blitt vanligere med to baderom –dekker med høyere standard, vannbåren varme –større og mer kompliserte elektriske anlegg med mer –gjennomsnittlig bruksareal har også økt i perioden Standardhevingen i blokkleiligheter: –noenlunde de samme forklaringsfaktorene som for enebolig –kvadratmeterstørrelsen har ikke økt i perioden

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Økte offentlige krav Med økte offentlige krav vises det til –endringene i plan- og bygningslov i 1997 –"rent bygg" –økt merverdiavgift –innføring av merverdiavgift på tjenester fra 2001

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Høringsuttalelsene Kun et fåtall har kommentert temaet kostnader Blant det som trekkes frem –endringer i regelverket er i seg selv kostnadskrevende –lang saksbehandlingstid fører til høye byggekostnader Forhold som vil redusere kostbare feil og byggskader –økt kompetanse i foretakene og i kommunene –økt interkommunalt samarbeid –tilsyn fra det offentliges side –endringer i saksbehandlings- og klagereglene –utnytte delegasjonsadgangen bedre.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Høringsuttalelsene (forts) Finansnæringens hovedorganisasjon –Vi slutter oss fullt ut til utvalgets oppfatning om … at feil og byggskader er en betydelig kostnadsdrivende faktor. … … et vesentlig potensial for kostnadsreduksjon dersom det sikres tilstrekkelig og relevant kompetanse hos dem som skal ivareta de forskjellige ansvarsfunksjonene. Husbanken –Hvis omfanget [av feil og byggskader] viser seg å være like stort eller større etter reformen er det også grunn til å rette søkelyset mot andre forhold i og omkring næringen enn regelverksendringer.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Høringsuttalelsene (forts) Sandefjord kommune –(Det) har vært en overdreven fokus fra byggebransjen på at reformen var kostnadsdrivende. (…) En rekke av aktørene burde innføre en bedre kvalitetssikring på egne arbeider både i prosjekterings- og utførelsesfasen for å holde en bedre kostnadskontroll.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Prosesskostnader ”Byggeregler og prosesskostnader” Norges Byggforskningsinstitutt 26. april 2004 Hvilke regler som på hvilke stadier/faser i prosessen utløste hvilke kostnader Gebyrene relativt sett forutsigbare, og begrenset til kommunenes selvkost. Derfor ikke behandlet her.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Byggforsks rapport: Risikoen for økte kostnader øker dramatisk når tiltakshaver gjør avvik fra offentlige planer eller når tiltaket medfører massive protester/innsigelser. –Øker risikoen for lengre saksbehandlingstid og usikkerhet om utfallet. Dette gjelder også klager som innkommer etter at søknaden er behandlet. Søknadspliktige tiltak krever deltakelse av profesjonelle aktører i de ulike roller –Antas å redusere risikoen for formelle og praktiske feil når de deltar helt fra skisseprosjektstadiet –Kan unngå forsinkelser eller at prosjektet stopper helt opp. –Dagens regelverk inneholder ikke noe krav om profesjonelle aktører på dette stadiet i prosessen.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Byggforsk (forts) : Dersom tiltaket er tilstrekkelig gjennomarbeidet og holder seg innenfor de offentlige rammer og regler, viser rapporten at de aller fleste saker nå behandles innenfor gjeldende tidsfrister.

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Byggesaksregler og kostnader Avvik fra offentlige planer –Omregulering i f.m. byggesak –Søknad om dispensasjon fra gjeldende regulering Mangler/feil i selve tiltaket –Manglende kompetanse hos tiltakshaver/søker –Prosjektet er ikke tilstrekkelig gjennomarbeidet Søknader om endring av tiltaket –Krav fra kommunen om endret plassering eller utforming (estetikk) –Endring som følge av klager –Prosjektet endrer seg underveis

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Hva kan oppnås ved endringer ? Bygningslovutvalget vurderer –Ytterligere tidsfrister for kommunens behandling av private reguleringsforslag –Frist for fylkesmannens ordinære behandling av klagesaker etter plan- og bygningsloven –Karanteneordning for reguleringsplaner –Krav til kompetanse ved utarbeidelse av private planforslag –Godkjenning og ansvarsrett på et tidligere tidspunkt, slik at all prosjektering ifm. rammesøknaden blir utført og kontrollert av ansvarlige foretak

Kostnadsdrivere i byggesaksbehandlingen Fremdrift Utvalget oppnevnt 15. mars delinnstilling 21. oktober delinnstilling 20. juni 2005 Det gjenstår 7 måneder