ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Institusjonelt samarbeid om mastergradsutdanning (privat/ statlig) 19. Oktober 2009 Aleksander Nikolic Organisasjons – og kvalitetssjef.
Advertisements

Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Institutt for landskapsplanlegging ILP
Europeiske trender og utviklingstrekk
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Campus Elverum Avdeling for folkehelsefag. Campus Elverum – avdeling for folkehelsefag Campus Elverum - presentasjon på høgskolestyremøtet Ca.
Rune Nilsen prorektor.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
FAGNETTVERKET Tromsø, 4. juni 2009 v/Anne Grethe Pettersen Avdelingssykepleier Sterilsentralen NLSH Bodø.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Council on Legislation Presidenttreff
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Open Access ved NMBU Ragnhild Solheim Forskningsdirektør
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1 Matsatsingen FU 17. mars 2015.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 NTNUs mentorprogram for kvinnelige stipendiater Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver Organisasjonsavdelingen NTNU NHH Bergen, 13. juni 2005.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Avhandlingsseminar mai 2006, Radisson SAS hotell, Lillehammer Nasjonal forskerskole TEKST, BILDE, LYD, ROM. Fortolkning og teoriutvikling Faglig.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Dialogmøter om studiekvalitet Oppsummering STUT
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Publisering på TIK: Et nytt Incentiv-system
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Statssekretær Jens Revold
Forum for forskningsdekaner, 23. september 2015
Norsk Kjemisk Selskap, Bergen inviterer til PhD-kveld
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Førstelektorprogram ved UiT
Om førstelektorprogrammet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Studieseksjonen ved UV
Utskrift av presentasjonen:

ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner, Institutt for landskapsplanlegging,

Ph.d.-studenter ved ILP: Totalt ca. 25 ph.d.-studenter Opptak 4-5 nye per år de siste årene – trolig 6- 7 i år Instituttet har 4 ulike fagområder med litt forskjellig tradisjon for forskning, publisering og rekruttering av PhD-studenter: By- og regionplanlegging Landskapsarkitektur Eiendomsfag og jus Folkehelsevitenskap

Tiltak for å styrke PhD-utdanningen (1) Forskerskole etablert ved instituttet i Første faglige leder: Inger-Lise Saglie. Fra 2014 Petter Næss. Administrativt ansvarlig: Sheena Gilchrist Lisland Felles opptak med start i september gir kull av PhD- studenter med felles oppstartutfordringer «Framing the PhD». Obligatorisk kurs den første høsten PhD-studentene er ved instituttet Felles PhD-lunsjer 3 mandager per semester organisert av forskerskolen med faglig program over halvannen til to timer Dessuten felles luncher øvrige mandager, arrangert av PhD- studentene selv Årlig samtale mellom forskerskolens leder eller seksjonsleder og (nesten) alle PhD-studentene

Tiltak for å styrke PhD-utdanningen (2) Utvikling av nye PhD-kurs i regi av ILPs forskerskole: Framing the PhD Theory of science in spatial planning, landscape architecture and land management Academic Writing (nå 2 – eller flere – ganger i året) Samarbeid med de andre PhD-programmene i fakultetet om etablering av nye PhD-kurs på tvers av institutter: Critical Realism, Environmentalism, Interdisciplinarity and the Critique of Economics Applied Statistics Nordisk samarbeid om PhD-utdanning (hittil mest innenfor by- og regionplanlegging, etter hvert også land management) Samordning/arbeidsdeling mht. kurstilbud Annonsering av kurs i alle de nordiske landene Lærerutveksling på tvers av universitetene fra deltakerlandene Erfaringsutveksling og diskusjon om kvalitetskrav til avhandlinger, veiledningspraksis mv.

Tiltak for å styrke PhD-utdanningen (3) Alle PhD-studentene hører til i en forskningsgruppe og har dermed regelmessig kontakt med flere aktive forskere enn bare veilederne Forskningsgruppene har faglige seminarer med presentasjoner fra inviterte innledere, gruppenes seniorforskere og PhD-studenter (f. eks. har forskningsgruppen for bærekraftig byutviking 2-3 heldagsseminarer per semester) PhD-programråd for ILP med representasjon fra alle instituttets fagområder Utarbeidet veiledningnotat om hva «kappen» bør inneholde i artikkelbasert avhandling Utarbeidet retningslinjer for vurdering av avhandlinger ved ILP Stor vekt på start-, midtveis- og sluttseminarene. Trekker inn opponenter utenfra Fokus på veiledningspraksis. Tema for egen PhD-lunch

PhD-programorganisering i SAMVIT- fakultetet Forskningsdirektøren anmodet våren 2015 de ansvarlige for PhD-programmene ved hvert av fakultetets tre institutter utarbeide grunnlaget for PhD-programorganisering. Disse innspillene er senere behandlet i Fakultetsstyret i september og deretter Universitetsstyret PHD-programmene skal oppfylle NOKUT-kravene I prinsippet kunne flere ulike løsninger tenkes: Ett felles PhD-program (og en felles forskerskole) for hele SAMVIT- fakultetet Separate PhD-program (og separate forskerskoler) for hvert av instituttene, der de små fagområdene (folkehelse og filosofi) inngår i PhD-program på instituttnivå Separate instituttvise PhD-program, men der Folkehelse og Filosofi skilles ut som egne program, eventuelt i samarbeid med miljøer utenfor SAMVIT-fakultetet

PhD-programrådet for ILP mener: Løsningen med ett felles PhD-program og felles forskerskole på fakultetsnivå ville gi gi større avstand fra PhD-studentene til disse organene. Et slikt felles program ville også bli svært heterogent, der særlig økonommiljøet på HH skiller seg ut. Folkehelse og filosofi er for små ift NOKUT-kravene til å bli egne program. Programrådet foretrekker eget PhD-program og egen forskerskole for ILP, der Landskapsarkitektur, Byreg, Eiendom og Folkehelse utgjør egne studieretninger som angis på vitnemålet Programmet burde imidlertid endre navn fra «Landskapsplanlegging» slik at ingen av studieretningene føler seg marginalisert. Følgende nye navn ble anbefalt: «Samfunnsutvikling og planlegging» (Society, Development and Planning)

Ny programbeskrivelse utarbeidet og vedtatt i ILPs organer høsten 2014

… så heretter vil PhD-studentene ved ILP uten tvil bli lykkelige, effektive og skrive banebrytende avhandlinger!