Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

Informasjon om trygghetsalarmer
Visjon: Norge skal være verdensledende i planlegging, koordinering og gjennomføring av søk- og redningsoperasjoner til havs i Nordområdene.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Presentasjon for Byggevareindustrien
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Å skrive en sakpreget tekst
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Statens legemiddelverk
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Rammeverk for CCD-anbud Utkast 1 Jan Ole Similä. Om CCD (concurrent design) r-forskning/forskargrupper/DCCD/
Norsk Scania AS Presentasjon dialogkonferanse
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Leverandørutviklingsprosjekt
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Statens sivilrettsforvaltning - hva skjer hos oss i 2012?
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Aktuell videreutvikling -
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Vil Basel II gi oss en tryggere banksektor? Konsekvenser for finansiell stabilitet Orienteringsmøte om Basel II, Arne Skauge Finansnæringens Hovedorganisasjon.
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Hva er utsiktene for og utfordringene ved en vaksine mot SARS? Hanne Nøkleby, Avdeling for vaksinasjon og immunitet, Folkehelseinstituttet ( )
Litt om å være forberedt Litt om hva Redningstjenesten kan gjøre for deg Litt om hva du kan gjøre for Redningstjenesten Frode Iversen Redningsleder Hovedredningssentralen.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Kontrollstasjonen 2017 Myndighetenes workshop om kontrollstasjonen 27. mai 2016 Magne Fauli.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
HMS-kort i Byggenæringen
Current status and challenges
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Møte i Vegdirektoratet 9
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Forberedelser før overgang til MM3
Møte om livbåter
Etterspørsel og konsument-atferd
Utskrift av presentasjonen:

Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem NHO Luftfart

 Stavanger Aftenblad, PLUSS, 24.mai

Kort om oss  NHO Luftfart er en interesse- og arbeidsgiverorganisasjon for flyselskaper og andre luftfartsrelaterte virksomheter i Norge  Har over 40 medlemsbedrifter med mer enn ansatte  Alle de store norske helikopterselskapene er medlemmer, her i dag representert ved ledelsen i:  Bristow  CHC Helikopter Service  Norsk Helikopterservice

Bakgrunn – utfordringer med Sea Kings driftsstabilitet  Driftsstabilitet for de gamle Sea King redningshelikoptrene er svak  Maskinene er over 40 år gamle og har problemer med motorhavari og delemangel  Antas at utfordringer knyttet til driftsstabilitet vil forsterkes i årene fremover  Hovedredningssentralen (HRS) har uttrykt bekymring og stilt spørsmål ved om ikke Florø-basen nå bør utlyses for langvarig sivil drift  Forsvarets nye redningshelikoptre skal være på plass innen 2020 med gradvis innfasing fra 2016  Hva skjer hvis driftsstabiliteten på de gamle Sea King’ene går ytterligere ned, eller de nye helikoptrene ikke leveres på tid, eller full innfasing er mer krevende en først antatt?

Bakgrunn – utfordringer med Sea Kings driftsstabilitet  Flere eksempler de senere årene på at sivile helikopteroperatører har måttet "erstatte" Forsvaret i SAR-operasjoner  Bilde: Redningsaksjon «Kamaro», desember  Vårt spørsmål: Er det akseptabelt at denne livsviktige beredskapen er avhengig av ad hoc bistand fra sivile aktører helt frem til 2020 eller kanskje enda lengre ut i tid?  Påstand: Det er betydelig risiko for at den reelle beredskapen blir svekket i overgangen mellom Sea King og AW 101 hvis ikke det iverksettes kompenserende tiltak Foto: Aftenposten

Hva kan gjøres i interimsperioden frem til 2020?  Tidspunktet er nå riktig for å sette inn sivile redningshelikoptre i deler av den offentlige redningstjenesten på fast basis  Sivil kapasitet kan leies inn som en gradvis tilpasning til redusert bruk av Sea King  Minst en av redningsbasene bør legges ut på sivilt anbud for minimum fem år og inntil de nye redningshelikoptrene er faset inn  Man kan da rendyrke Sea King på færre baser og sivile redningshelikoptre vil "avlaste" Sea King på tampen av dens operative liv  Langvarige, større kontrakter gir potensiale for betydelig økonomisk synergi  Dess lengre kontrakter dess rimeligere pris og bedre leveranse

Sivil SAR-kapasitet – hva kan vi tilby?  Det er allerede en betydelig høykompetent sivil SAR-kapasitet i Norge  i Nordsjøen, på Svalbard, i Hammerfest og ved Rygge  Sola/Rogaland er et tyngdepunkt blant helikopterselskapene som har relevant SAR erfaring og kapasitet  Vil kunne betyr mye for Sola hvis disse selskapene kan få supportere redningstjenesten  Vi kan sikre høy, stabil driftskvalitet på hele tjenesten  Stor interesse for denne type oppdrag blant de sivile aktørene!  Men, det begynner å haste i forhold til Sea King’en:  Nye helikopter krever normalt minst toårige kontrakter, men bør være + 5 år  Få brukte SAR-helikoptre på markedet  Kan i noen tilfeller tre inn i opsjoner på eksisterende bestillinger – ellers 1.5 til 3 år fra bestilling

Hva ønsker vi oss av dere?  NHO Luftfart har flere ganger tatt saken opp med bla.:  Justisdepartementet, Nærings- og Fiskeridepartementet og flere stortingspolitikere  Opplever at mange er enige i våre forslag/ideer og forståelse for at det kan bli en svakere beredskap i overgangen mellom Sea King og AW 101  Samtidig har det vist seg krevende å få tilstrekkelig bevegelse i saken  Dette er vanskelig for oss å forstå;  Ut fra beredskaps- og sikkerhetsmessige hensyn  Kostnads- og effektivitetshensyn samt,  Samfunnsøkonomiske vurderinger - kan/bør man "leve med" en helikopterredningstjeneste som baser seg på ad hoc bistand fra sivile aktører?  Vi ønsker oss en åpen debatt om vi som nasjon kan akseptere en svakere beredskap i en lang så periode