1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TILLITSVALGTE LIONSMEDLEMMER EVALUERING AV PILOTKURS Gunnar Malmin Januar 2013.
Advertisements

ABC FOR KLASSEKONTAKTER
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Risikostyring i staten
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Denne presentasjonen er fra Kreftforeningen til Solvennbarnehager
”En pille for alt som er ille”
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Barnevern i Drammen kommune i perioden
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Arbeid med bistand Rapportering.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Oppfølging og kvalitetssikring
Oppsummering av FOU - prosjekt
SINTEF Energi AS 1 Jørn Heggset SINTEF Energi AS Nytt i FASIT kravspesifikasjon v og forslag til endringer i v
Risikostyring Nye tanker om risikostyring i norsk luftfart
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Hildegunn Heinum, rådgiver
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
LokMR og musikklokaler – registrering og utbedring av romakustikk.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Juristens og ingeniørens tilnærminger – noen egne erfaringer Professor Hans Jacob Bull Nordisk Institutt for Sjørett.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Problemstyring Problem Management
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Prosjektleder valg 2015 Bente Huuse VALG EN NYBEGYNNERS BEKJENNELSER.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Land barneverntjeneste
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Presentere en teknisk rapport
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Kort om organisasjonens økonomi
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Utskrift av presentasjonen:

1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet

2 Evalueringer svært vanlig i transportsektoren Sterk kvalitetssikringstradisjon Våre prosjekter og aktiviteter er ofte kostbare, gjelder mange mennesker og har stor politisk interesse Både ”ex-ante” – underveis – og ”ex-post” evalueringer Legges sjelden i skuffen – evaluering er et arbeidsverktøy i mange tilfeller Ulike grunner til å evaluere – mest effektivt når årsaken er et erkjent behov mer enn ytre press eller mer rituelle årsaker – ofte er det sammensatte årsaker Ikke alltid klart skille mellom evaluering og gransking – i hvert fall ikke i retorikken

3 Eksempler fra Samferdselsdepartementet Hanekleivtunnelen Sikkerheten i norsk luftfart Belønningsordningen SDs etats- og selskapsstyring

4 Gransking eller evaluering? Etter Hanekleivulykken: sterkt politisk press, krevende utgangspunkt: ulykken skyldtes feil som var gjort 10 år tidligere, kombinasjon av mange faktorer – teknisk, organisatorisk osv. Tett oppfølging og endring av systemer og rutiner i VD Sikkerheten i norskluftfart: utgangspunktet var sterk uro i store deler av norsk luftfart – mangel på flygeledere – effektivisering i AVINOR – store forsinkelser – sterkt politisk fokus. Det var Havarikommisjonen som foretok ”evalueringen” som også mer hadde karakter av gransking. Alle Havarikommisjonens tilrådninger lukket, Stortinget fått tilbakemelding på begge saker.

5 Mindre dramatiske eksempler: Belønningsordningen – skal føre til bedre kollektivbruk og mindre bruk av bil i by. Klare mål, erkjent behov, evaluering initiert av departementet og utført av eksterne. Gode og konkrete forslag – følges opp med nye retningslinjer for tildeling samtidig som bevilgningen dobles i 09 til 323 mill SD’s etats- og selskapsstyring – skal gi høyere effektivitet og mer hensiktsmessig samhandling departement/etat – departement/selskap. Initiert av departementet, ekstern bistand, samarbeid med alle etater og selskap. Klare tilrådninger, oppfølging i linjen og rapportering til ledermøtet.

6 ”Ut av skuffen” Oppfølgingsrutiner / handlingsplaner Krav om rapportering til f.eks Stortinget Mediefokusering / 3. statsmakt Politisk oppmerksomhet / politisk press Aktivt ledelsesengasjement Kunsten å avslutte oppfølgingen Hvis lederne ikke bryr seg?

7 For at oppfølgingen skal bli reell og ikke rituell Må evalueringen ha munnet ut i konkrete forslag som gir en forbedring Forslagene bør være listet opp og konkretisert slik at de kan ”lukkes” på en praktisk måte Dette er ofte avhengig av at mandatet for evalueringen har vært klart og tydelig Dersom Stortinget eller Riksrevisjonen har krevd evalueringen er det viktig å huske på at de har krav på en skikkelig tilbakemelding ”på passende måte” når man lager mandatet Det er et lederansvar å forsikre seg om at evalueringen ikke havner i skuffen – før den er avsluttet. Da skal den havne der.