Møna1000 Kultur og samfunn i Midtøsten og Nord-Afrika III

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Midtøsten, Iran, Afghanistan
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Noen utfordringer for skolene
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
1.
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
Erfaringer og erkjennelser fra praktisk likestillingsarbeid i Steinkjer kommune Karin Hovde, KUN senter for kunnskap og likestilling.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
Det vanskelige konfliktområde
1 Jeg og samfunnet.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Integrering og arbeid mot tvangsekteskap 12.Juni 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Kjønnsnøytral ledelse – er det ønskelig? Politiske strategier for ledelse Hvordan vektlegges kjønnsperspektivet? Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og.
MØNA1000 vår 2010 Introduksjonsemne til studiet av Midtøsten
Kritisk teori: Habermas og Skjervheim
MØNA1000 vår 2010 Introduksjonsemne til studiet av Midtøsten
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Møna1000 Kultur og samfunn i Midtøsten og Nord-Afrika II
Likestilling på norsk – og internasjonalt Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet
Fra Den første internasjonalen til Attac De kollektive bevegelsenes historie Introduksjon
Definisjoner.
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Tidlig psykologisk antropologi:
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
: Opprør og barbarinvasjoner
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
«Kvinnelig bemanning» NSF Agder, Kristiansand 31. oktober 2013 Halvard Vike Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo.
Historisk antropologi HIS2132 Forelesning 3 4. September 2007.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Falskt eller ekte demokrati ? STYRE FOLKET……. ELLER FOLKESTYRE ?
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
Lite demokrati RESTEN AV MIDTØSTEN. Store forskjeller i levestandard Oljelandene: Saudi-Arabia, Kuwait og Qatar er blant verdens rikeste land Allikevel.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Gurid Aga Askeland  Fødd i Iran i 1921 – døydde i USA 2012  Faren prins i Qajar dynasti; åtte ektefeller  Vaks opp i harem som den femtande av 36.
Søndag for forfulgte kristne Folketall: 175 millioner Føderal republikk med 36 delstater Hovedreligioner: Kristendom og islam Antall kristne: Ca.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Stoisismen og kristendommen
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
Den norske arbeidslivskulturen
Ressursfokus vs mangelfokus
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Queerteori (T. Rosenberg)
: Opprør og barbarinvasjoner
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Islamske riker Daniel. Islamske riker Daniel Ottomanske riket (Fra 1299 til 1918) Det Ottemanske flagget--> Ottomanske riket (Fra 1299 til 1918) En.
Islams fremstilling I media!
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Fra kremmerhus til korthus?
Hvem stemmer på hvilke partier?
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Møna1000 Kultur og samfunn i Midtøsten og Nord-Afrika III

Er kvinner universelt undertrykte? Antropologi: hvorfor finnes det ikke matriarki i noe samfunn? S. Ortner: menn kultur, kvinner natur M. Douglas: kvinner urene, menn rene Makt: kvinner privat sfære, menn offentlig sfære

Hvorfor har kvinner en underordnet posisjon i Midtøsten? Midtøsten: lavest kvinnelige arbeidsdeltagelse i verden Islam Ikke islam men patriarkalske holdninger i samfunnet

Kjønnsroller Internalisering og sosialisering Hypergami

”Islam”-forklaringen Fitna: uorden, kaos, vakker kvinne… Spenningen mellom samfunnsorden og kvinnelig seksualitet Sosial orden gjennom kontroll av kvinner Slør og kjønnssegregering: sosial organisering for å unngå fitna

Kvinner og hodeplagg Tradisjonell bruk av slør Madanin Fellahin Bedu Hasham-koden Huda Sha’rawi og arabisk feminisme

Kvinner og hodeplagg Fra feminisme til ny-tilsløring Tilsløring historisk både symbol på frihet og mangel på frihet Iran under shahen Tyrkia – forby identitet knytta til kleskode Huda Sha’rawi og arabisk feminisme

Kvinner og hodeplagg 8

Etnosentrisme og relativisme Studier om kjønn: menn om menn? Hva mener kvinnene selv om hvordan de har det? Vise kompleksitet, se fra regionens og kvinners egne premisser Relativisme? Norsk kultur: Kvinner og menn grunnleggende like Midtøsten: kvinner og menn grunnleggende forskjellige Utdannelse og arbeidslivsdeltagelse nødvendig for likestilling – også for likeverd?

Hva er ære? Personers sosiale anseelse Handlingskode Sharaf og `ird

Sharaf Menns handlinger Moralsk autoritet Fryktløshet, stolthet, uavhengighet, fasthet og selvkontroll

’Ird Kvinner bærere av mannlige agnatiske slektningers ærbarhet = Ego

Æresdrap Ethvert brudd på `ird-koden uten drap medfører tap av `ird Offentlig renselse Bilde fra nettside til kurdiske kvinner mot æresdrap To uker etter overgrepet mot jenta tok faren henne til døra der de to overgriperne hadde søkt tilflukt. Der skar han av strupen på henne. Deretter gikk han til politistasjonen og overga seg til myndighetene. Mennene i landsbyen samla seg snart foran politihuset og forlangte å se mannen. Da han ble brakt til balkongen ble han hilst velkommen av tre hurra rop. Seinere samme dag sa en mann til Antoun, at skammen, ’ar, hadde nå blitt utslettet.

Forholdet mellom ’ird og sharaf ’Ird kan bare mistes Sharaf kan oppnås og økes ”Vi flyktet for å beskytte vår ’ird” ’ird forrang

Hvorfor opprettholdes ære? ”Arab law” – sosial kontroll Ære bidrar til opprettholdelse av orden i samfunn der statlige institusjoner (lover) mangler eller mangler legitimitet (Abu-Zeid)

”Tribalisme” Hvordan opprettholdes orden i statsløse samfunn? Prinsippet om segmentære opposisjoner (Evans-Pritchard) Jeg og min bror mot mitt søskenbarn, jeg og mitt søskenbarn mot den fremmede

Det segmentære prinsippet Unilineær (patrilineær) avstamning Khamsa; Kollektivt ansvar ved konflikt (feider), fem generasjoner tilbake Politisk-militær organisering er relasjonell hvem man er i konflikt med definerer hvem man er i allianse med

Eksempel konflikt innen samme ættelinje Dhabbah Ali Qasim Hussein Ibrahim Muhammed Mahmod

Eksempel konflikt innen samme ættelinje: brødregrupper fusjonerer Dhabbah Ali Ali Qasim Qasim Hussein Hussein Ibrahim Ibrahim Muhammed Muhammed Mahmod Mahmod

Eksempel konflikt innen klan men mellom to fra to forskjellige ættelinjer Dhabbah Ali Qasim Hussein Ibrahim Muhammed Mahmod

Konflikt innen klan mellom to forskjellige ættelinjer: ættelinjene fusjonerer Dhabbah Ali Qasim Hussein Ibrahim Muhammed Mahmod

Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Muhammed Asadi Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Dhabbah Ali Ali Hussein Hussein Ibrahim Ibrahim Muhammed Muhammed Mahmod Mahmod

Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Muhammed Asadi Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Dhabbah Ali Ali Hussein Hussein Ibrahim Ibrahim Muhammed Muhammed Mahmod Mahmod

Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Muhammed Asadi Konflikt mellom klaner/stammer: alle interne segmenter forenes Dhabbah Ali Ali Hussein Hussein Ibrahim Ibrahim Muhammed Muhammed Mahmod Mahmod

Ættelinje (dar, farakh):

Ættelinje (dar, farakh):

Ættelinje (dar, farakh):

Klan: Ættelinje (dar, farakh):

Stamme (Qabila) Klan (Hamula, ashira) Ættelinje (dar, farakh)

“Tribalism without tribes” Stamme (Qabila) Klan (Hamula, ashira) Ættelinje (dar, farakh)

Segmentære opposisjoner Grunnleggende prinsipp for politisk organisering Allianse avhengig av hvem konflikt med Ikke mekanisk Fiendens fiende

Stamme og stat Osmanerne I dag Ko-optering Splitt og hersk Dominans Autonomi I dag Stamme kontroll stat Gulfen Motstand vs. ko-optering Irak Iran (shah) Kurdistan

Re-tribalisering Post-kolonialisme: oppblomstring før-kolonial identitet Demokratisering: bruk stammenettverk

Politisk kultur Asabiyya Mukhtar Wasta Ibn Khaldon: stammesolidaritet fundament for politisk solidaritet Mukhtar Fra osmanerne, landsbyleder, kontaktperson for myndighetene Wasta Mellommenn, kontakter

Politisk kultur Barth: Swat Pathan Moralsk autoritet Patron klient versus moralsk autoritet (”saints”) Iran, Libanon - zaims Moralsk autoritet Stat og korrupsjon I autoritære stater fravær av revisjon og innsyn i anbudsprosesser Parallelle institusjoner Islam og slektskap

Diskuter noen særtrekk ved kultur i Midtøsten.