Tommy Grav Oppfølgingsseksjonen tlf:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Skyldnerens eiendeler Geiranger 2010
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Kommunen og samhandling - utfordringer
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kjell Erik Øie Statssekretær
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Offentlighet.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Husleierestanser, en utfordring?
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Regler om offentlighet og åpenhet
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
innholdet i enkeltvedtak
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Prosjektleder Inger Svendsrud
3 Marius Stub.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
”Fjellfolk-kommunen” 1 NAV Hattfjelldal Kommunale og statlige tjenester. NAV-visjon; VI GIR MENNESKER MULIGHETER ! Rett ytelse til rett person til rett.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Journalføring.
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidsrettede virkemidler
Vergemål og alternativ til vergemål
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
KBL Boligkonferanse, Sarpsborg 29
Utskrift av presentasjonen:

Tommy Grav Oppfølgingsseksjonen tommy.grav@nav.no tlf: 92262727 Frivillig offentlig forvaltning i NAV Tommy Grav Oppfølgingsseksjonen tommy.grav@nav.no tlf: 92262727

Frivillig offentlig forvaltning av enkeltpersoners økonomi Med frivillig offentlig forvaltning forstås her at vedkommende overlater helt eller delvis til det offentlige å disponere sine midler til dekning av nødvendig livsopphold Må ses i lys av at kommunen/NAV kontoret har en lovfestet plikt til å forebygge eller løse sosiale problemer. Fremgår av lovens formål. STL §1. Formålene i §1. kan oppfylles ved f.eks. å: Utbetale økonomisk stønad STL §18 og 19 Gi økonomisk rådgivning STL §17 jf. GOL § 1-5 Gi konkret økonomistyring Yte sosiallån. Startlån STL §17: Opplysning råd og veiledning, omfatter også økonomisk rådgivning

I en helhetlig sammenheng Viktig virkemiddel i det sosialfaglige arbeidet Styrke den enkeltes mestring av egen økonomi Skaper god selvfølelse å ha kontroll Vekselvirkningen mellom økonomiske problemer og sosiale problemer Være i forkant - hindre fravikelse av bolig – kutt i strømleveranse Forebygge gjeldskriser Som en del av individuell plan stl §28 Verktøy for tverrfaglige, eller tverrtjenestelig samhandling med bruker Bruker deltar i utformingen av planen Frivillig offentlig forvaltning inngår som en del av planen Kompetanse stl §6 Kunnskap Holdninger ferdigheter Erfaring fra økonomisk rådgivningsarbeid, viser at på samme måte som sosiale problemer kan skape økonomiske problemer, kan økonomiske problerer forårsake sosiale problemer

Kompetanse Kompetansekvadratet Ferdigheter Holdning Kunnskap Forkortelser i modellen: V= veiledning S= skulder til skulder H= hospitering E= E-læring[1] N= nettverk K = kurs, konferanser og seminarer [1] De e-læringsmodulene som i dag er laget på pensjon – og som har et ganske stort omfang er først og fremst kurs for å formidle kunnskap og tar i liten grad for seg læring av ferdigheter. Disse kursene er ment som en erstatning for eller supplement for gamle fagkurs om regelverk. For øvrig finnes det også e-læringskurs som formidler holdninger – som for eksempel innledningsmodulen i Infotrygdkurset Kompetanse består av : Kunnskap Holdninger Handlinger Det holder ikke med å kunne. Vi må også ville og tørre

Grunnleggende prinsipper Frivillighet. Hjelp til selvhjelp. Moden overveielse. Bruk god tid i forkant Sikre at bruker har nødvendig rettslig handleevnene Det kan ikke settes vilkår etter stl §20 Mellom makt og hjelp - Hindre utilbørlig press Taushetsplikt Sørg for nødvendige fullmakter Åpenhet og tilgjengelighet Hjelp til selvhjelp. Bruk tid og Informer om kontorets rutiner Målet er på sikt å gi bruker muligheten til å ta styring over egen økonomi Tilby kurs i privatøkonomisk styring Annen nødvendig oppfølging Bruker må gi særskilte fullmakter for fritak av taushetsplikten knyttet opp mot forvaltningsavtalen

Avtalepartene Ulik inngang - Opptrer innenfor det privatrettslige området. Foreligger ikke plikt til å inngå en slik avtale NAV/kommunen vil være den sterke part ved inngåelse av forvaltningsavtalen. Må være seg bevisst styrkeforholdet Forvaltningslovens generelle regler og god forvaltningsskikk stiller krav til håndtering - individuell tilpasning Grunnkrav om at saksbehandlingen skal være forsvarlig Saklighet, ikke utenforliggende hensyn, som personlige forhold eller hensyn av diskriminerende art Hensynsfullhet, sikre bruker retten til å uttale seg Hindre vilkårlighet, Hindre urimelighet, Hindre forskjellsbehandling Tjenestestedet har ansvaret for at det er reell frivillighet i avtalesituasjonen , slik at forvaltningsavtalen ikke går over grensene til tvungen forvaltning etter folketrygdlovens §22-6

Avtalens innhold – avtalefrihet - deltakelse Utgangspunktet: Gjennomgang av behov Individuell tilpasning Tolks og gjennomføres i samsvar med formålet med den enkelte avtale Momenter i avtalen: Informasjon, presisjonsnivå og tydelighet Frem til iverksettelse: Informasjon om tid. Rådgivning, stønad, mv. Hvordan inntektene skal forvaltes: Oversikt over inntekter Hva skal dekkes av utgifter Prioriteringsrekkefølge Hva om ikke inntektene strekker til Rutiner ved uforutsette utgifter som avtalen ikke omhandler Endring av inntekt Sette av penger – til hva ..

Avtalens innhold Utbetaling utenom avalen: Hvordan og hvilke midler utbetaler man Feil i utbetalingene: ta inn reguleringer i avtalen Oversikt over forvaltningskontoen: Utskrifter, faste møter , evalueringer Tidsavgrensning: Gjøres ved inngåelsen, frem til en spesiell begivenhet, eller behovet bortfaller Evaluering: Evalueres løpende - første evaluering ikke lang tid etter avtaleinngåelsen. Dersom sammen med Individuell plan … Oppsigelse: Gjensidig oppsigelse. Hovedregel skriftlig. Uten ugrunnet opphold, men med respekt for at forvaltningen trenger tid til avvikling.

Frivillig offentlig forvaltning er et samarbeid Sammen med et kompetent hjelpeapparat ivaretar vi brukerens behov, slik at brukeren får kontroll over egen økonomi. Koble på økonomisk rådgiver i tillegg til den som følger opp forvaltningsavtalen Minste motstandsvei. Bruk banken. Konto i brukers navn. FOF et bidrag til å høyne terskelen til tvungen forvaltning Tilfellet Harald kriminalomsorgen Frivillig forvaltning Rusproblematikk Forsikring kommunikasjon

Forholdet mellom kommune/NAV og bank Kommuner/NAV kontor er viktige forvaltningsarenaer, og spiller en viktig rolle som velferdsstatens tjenesteyter. I dette perspektivet er folk sett på som brukere av velferdsgoder, og tilrettelegging for brukerrollen blir sentral. Brukerens midler skal holdes på separat bankkonto i brukers navn, og må ikke blandes sammen med kommunal økonomi. Kommunens overordnede avtaleverk i forhold til bankavtalen bør ta høyde for alle brukergrupper To konti, begge i brukers navn, med fullmakt til veileder om disposisjonsrett på den ene kontoen. Internrevisjonen har avdekket overfor tre kommuner at kommunen har et felleskontosystem, der brukernes regninger betales fra

Folketrygdloven §22-6 – Tvungen forvaltning Sentralt moment - Frivillig forvaltning må ha vært prøvd eller vurdert Vedtak om tvungen forvaltning er et alvorlig inngrep i en persons handleevne, og må ha hjemmel i lov. §22-6: Ikke i stand til å disponere Utbetale til en annen person Disponeres til beste for den som har rett til den. Mat og bolig …. «Departementet gir forskrifter» Forskrift ikke gitt NAV - forvaltningsenhetene, kan fatte vedtak om tvungen forvaltning og oppheve den

Trygderetten – rettens bemerkninger Retten skal ta stilling til om vilkårene for utbetaling til en annen enn AP i dette tilfellet et sosialkontor, såkalt tvungen forvaltning av hans uførepensjon, er oppfylt. Lov om folketrygd § 22-6 « Dersom en person……. « Merknader: Misligholdt husleieinnbetaling og avtaler om nedbetaling av restanser flere ganger Ikke villet følge opp avtaler om frivillig forvaltning Opparbeidet husleierestanse og forklart dette med at han hadde spilt bort pengene Pensjon og bostøtte tilsier at han burde greie seg økonomisk, dog på en nøktern standard

Til skade for seg selv «at når en person disponerer sin trygdeytelse på en slik måte at det er fare for å miste bolig anses dette som at vedkommende «åpenbart bruker sin trygdeytelse til skade for seg selv» Viser til flere andre kjennelser i trygderetten – 02/03053 – 03/00202 – 04/04329 – 07/03067

Rettens sluttkommentar Ut fra det som er lagt til grunn i foreliggende sak om gjentatt mislighold av husleieinnbetaling som kunne ha medført utkastelse fra boligen og hensett til Trygderettens praksis, er retten av den oppfatning at vilkårene etter folketrygdloven § 22-6 første ledd annet punktum for tvungen forvaltning er oppfylt. AP har over lengre tid ikke klart å dekke sine løpende økonomiske forpliktelser selv om han anses å ha hatt midler til det. Det har ikke vært mulig å etablere en frivillig ordning. Anken har etter dette ikke ført frem. Det påankede vedtaket stadfestes.

Til refleksjon Hvorfor frivillig offentlig forvaltning? Når går vi inn med tiltaket? Viktige prinsipper i arbeidet?