Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Fra bekymring til handling
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Henvisning til PP-tjenesten
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Lærekandidatordningen
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilpasset opplæring/ spesialundervisning
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
SPESIALPEDAGOGISKE RETNINGSLINJER 8. JUNI 2009
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
1 DYSLEKSI NORGE ÅMAa.  I hvilke grad sikres elever med særskilte behov et likeverdig opplæringstilbud?  I hvilken grad legger Kunnskapsdepartementet.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning i forhold til assistenttimer og pedagogiske tilpasninger Julie Ek Holst-Jæger Avd. leder PPT Bærum kommune

Innholdet i presentasjonen 1. Arbeidet ved skolen før og ved tilmelding til PPT 2. Innholdet i den sakkyndige vurderingen 3. Tiltak og oppfølging Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Del 1: Arbeidet ved skolen før henvisning til PPT 1. Arbeidet før og ved henvisning til PPT Del 1: Arbeidet ved skolen før henvisning til PPT Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

PPTs tosidige mandat etter oppll. § 5-6 «SYSTEMARBEID» «INDIVIDARBEID» Kompetanse – og organisasjonsutvikling Utarbeidelse av sakkyndig vurdering Best mulig tilrettelegging for alle elever Lovmessige rettigheter for den enkelte Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Tilpasset opplæring inkluderer all opplæring Tilpasset opplæring er all opplæring Tilpasset ordinær opplæring (og forsterket opplæring 1.-4. trinn) Spesialundervisning Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Saksgangen ved vurdering av behovet for spesialundervisning Fase 1: Skolen prøver ut tiltak før henvisning til PPT Fase 2: Tilmelding til PPT Fase 3: Innhenting av informasjon og utredning Fase 4: Konklusjon på utredningen (sakkyndig vurdering) Fase 5: Vedtak fattes av rektor Fase 6: Planlegging og gjennomføring Fase 7: Evalueringsfasen

Utredningen ved PPT Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT Utredningen Samtaler med eleven og foresatte Observasjoner, testing og kartlegging Informasjon fra andre hjelpeinstanser Utdypende informasjon og vurderinger fra skolen Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Del 3: Sakkyndig vurdering 2. Innholdet i den sakkyndige vurderingen Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Sakkyndig vurdering skal ta stilling til: Sakkyndig vurdering jfr. Oppll § 5-3 1. Elevens utbytte av det ordinære opplæringstilbudet 2. Lærevansker til eleven og andre særlige forhold som er viktige for opplæringen 3. realistiske opplæringsmål for eleven 4. om en kan hjelpe på de vanskene eleven har innenfor det ordinære opplæringstilbudet 5. hvilken opplæring som gir et forsvarlig opplæringstilbud. Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Vurdering av avvik fra læreplanverket Sakkyndig vurdering omtaler fire aspekter ved opplæringstilbudet Vurdering av avvik fra læreplanverket 1. Omfanget av opplæringen 2. Innholdet i opplæringen – LK06 3. Organiseringen av opplæringen 4. Kompetanse hos personalet De aktuelle områdene må også omtales i enkeltvedtaket Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT Eks. fra en sakkyndig vurdering Beskrivelse av hvilken opplæring som gir et forsvarlig opplæringsbehov Områder for spesialundervisning Ut fra foreliggende opplysninger har barnet rett til spesialundervisning i henhold til opplæringslovens § 5-1. Eleven har behov for individuell opplæringsplan i noen fag (spesifiseres) eller alle fag. For å gi eleven et forsvarlig opplæringstilbud, vil han ha behov for særskilt tilrettelegging i forhold til omfang og organisering av opplæringen. I tillegg vil det være behov for at elevens læreplan avviker med henhold til innholdet av læreplanverket (LK06) i fagene (spesifisert). For noen elever: PPT tilråder at eleven fristas fra opplæring i norsk sidemål, engelsk, annet fremmedspråk og kunst -og håndtverk slik at eleven har større mulighet til å nå sine opplæringsmål i de andre fagene, jfr. opplæringslovens § 2-1, 4. ledd. Organisering av spesialundervisningen Spesialundervisning bør organiseres fleksibelt som et helhetlig tilbud i klassen og liten gruppe. Eleven vil også ha behov for at deler av opplæringen gis i korte økter en til en. Opplæringen bør gis av pedagog med bistand fra assistent. Assistenthjelpen bør benyttes til støtte for å opprettholde elevens arbeidsprosess i klasserommet, samt til bistand i friminutt og på turer. Assistenten skal veiledes av en pedagog. Skolen må sørge for at det settes av tid til ukentlige samarbeidsmøter for spesialpedagog og assistent, slik at det kan bli gitt nødvendig veiledning til assistenten. Omfanget av spesialundervisningen Eks. Vi tilråder 190 – 220 timer med pedagog per år 380 – 418 timer med assistent per år Timene kan gis ukentlig eller i bolker i løpet av skoleåret. Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Del 2: Henvisning til PPT og arbeidet med den sakkyndige vurderingen 3. Tiltak og oppfølging Del 2: Henvisning til PPT og arbeidet med den sakkyndige vurderingen Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT Tiltak Skolenivå Klassenivå Individnivå Som for ALLE elever: Tilrettelegging for et godt læringsmiljø Fleksibilitet, forutsigbarhet, struktur i planene for klassen Inkluderingsprinsippet står sentralt for valg av aktiviteter Fysisk tilrettelegging av klasserommet mtp hjelpemidler Som for ALLE elever: Tilpasset opplæring Opplæring i bruk av hjelpemidler Bruk av visuell, taktil og auditiv stimuli Ryddighet og faste plasser på ting Tydelige overganger Elevmedvirkning i valg av innhold og oppgaver Avskjermet arbeidsplass ved behov Bruk av IPAD, PC og kalkulator Muligheter for elevsamtaler Som for ALLE elever: Vurdering for læring, klasseledelse etc Tilrettelegging av samarbeid Søkes om bistand fra andre hjelpeinstanser Felles kompetanseheving Bruk av IP ved behov Internt samarbeid/veiledning Fysisk tilrettelegging av lokaler Julie Ek Holst-Jæger v/Bærum PPT

Veiledning til pedagoger og assistenter SKOLEN SKOLEN Ledelse Pedagog Assistent Andre instanser PPR Foreldre

Takk for oppmerksomheten