Organisatorisk innovasjon Produktinnovasjon Innovasjonsgrad Prosessinnovasjon Organisatorisk innovasjon
Hvor nytt? I N N O V A S J O N Kontinuerlige forbedringer Endringer Kontinuerlige forbedringer Inkrementelle innovasjoner Radikale innovasjoner Revolusjonære innovasjoner
Betingelser for innovasjon Motiv Innovasjon Ressurser og kapabiliteter Muligheter
Innovasjonsprosesser Lineære prosesser: Grunn forskning Design - engineering Produk- sjon Distri- busjon Salg O M V E R D N Markeds- behov Utvikling Produk- sjon Markeds- føring Salg Systemiske prosesser: Aktør 1 Aktør 2 Aktør 3
Hvor og hvordan skjer innovasjon? I den enkelte bedrift Innenfor etablert verdikjede/forretningskonsept Nye verdikjeder/forretningskonsepter Ulik grad av involvering leverandører/kunder Mellom bedrifter i samme bransje Innenfor en næringsklynge ”Åpne” innovasjonssystemer ”Et sett av aktører som interagerer i utvikling, bruk og spredning av ny og økonomisk nyttig kunnskap
Regionale innovasjonssystemer Næring Bedrifter Produksjons- strukturen Kunder Leverandører Konkurrenter Arenaer Andre nasjonale og internasjonale aktører Støtte- strukturen Kunnskaps- strukturen Offentlige myndigheter Bank/finans Bransjeorganisasjoner Universitet/høgskoler Forskningsinstitutt Konsulentbransjen
NTF sin rolle? Delta/være til stede i nærings/innovasjonsmiljø Tilføre forskningsbasert kunnskap om innovasjon Avdekke/avklare kunnskapsbehov Kobling til aktuell spisskompetanse - SINTEF/NTNU/.. Etablere/videreutvikle læringssløyfer i miljøene studere, evaluere, dokumentere, formidle, utvikle ”Spisskompetanse” prosjektledelse, katalysator, arenabygger, ”myke” elementer i innovasjonsprosesser (tillit)