Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Viktige prinsipper i offentlige anskaffelser - Crash-kurs i regelverket Honne, v/ innkjøpsrådgiver Kristin Bjerkli.
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Superbrukerforum – velkommen!
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Fagforum for infrastruktur i Grenland
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Enklere regler – bedre anskaffelser
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
JUS OFFENTLIGE ANSKAFFELSER Regelverkets anvendelsesområde – del I 11. september 2015, advokat Arne Torsten Andersen, A L T advokatfirma AS.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Offentlige anskaffelser 8 Forvaltningsloven og offentleglova mm – betydningen for anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser og kampen mot sosial dumping Nei til EUs faglige konferanse Oslo, Roar Eilertsen De Facto.
Innkjøp Nytt regelverk og revidering av TFK s anskaffelsesreglement.
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Økonomi, personal og arkiv
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Nye føringer for offentlige anskaffelser som verktøy for innovasjon og næringsutvikling Byggavfallskonferansen – 7. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 2 2014 Virkeområdet for de ulike delene av regelverket Likheter og ulikheter mellom delene Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

Hvilke oppdragsgivere omfattes? LOA § 2 og FOA § 1-2 Stat Fylkeskommune Kommune Offentligrettslige organer

Hva er et offentligrettslig organ? ethvert organ organisert som eget rettssubjekt og som tjener allmennhetens behov og ikke er av industriell eller forretningsmessig karakter og som er kontrollert av offentlige organer enten i form av finansiering, forvaltning eller kontroll over de organer som styrer/leder rettssubjektet

Hvilke anskaffelser omfattes av loven? LOA § 3 Anskaffelser av varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeid FOA bruker begrepet tildeling av offentlige kontrakter og ikke anskaffelser FOA § 4-1 a-e gir definisjoner av ulike typer kontrakter

Hvilke anskaffelser (kontrakter) omfattes av forskriften? Hovedregel alle anskaffelser omfattes Unntak for en del kontrakter innenfor forsyningssektoren og forsvaret - slike er regulert i egne forskrifter Se ellers FOA § 1-3 (2) med hensyn til unntak fra hele forskriften. Merk spesielt - kontrakter om erverv eller leie av jord, eksisterende bygninger … i b - finansielle tjenester i e - unntaket i h om tjenestekjøp som tildeles et offentlig organ med hjemmel i en enerett, behandles spesielt - unntaket for tjenestekonsesjoner i j. behandles spesielt - unntaket for myndighetsutøvelse i k. I nytt anskaffelsesdirektiv fra EU som ikke er innført i norsk regelverk enda videreføres grovt sett de samme unntakene

Hvem er rettighetshavere? LOA § 4 alle virksomheter som har relevante rettigheter ifølge internasjonale avtaler Norge har på området, Omfatter rettighetshavere etter EØS-avtalen, WTO-avtalen og EFTAs tredjelandsavtaler

EØS-terskelverdier - FOA § 2- 2 Sentrale verdigrenser 2014-2015; - 1,55 mill. eks. moms for varer og tjenester (blant annet kommunale oppdragsgivere) - 1 mill. eks moms for varer og tjenester anskaffet av sentrale statlige oppdragsgivere (pga. WTO-avtalen) - 39 mill. kr. eks. moms for bygge- og anleggsarbeid Overstiger kontraktens verdi disse grensene reguleres anskaffelsen av FOA del I og del III, jf. FOA § 2-1(4)

Nasjonal verdigrense Kr 500 000 og opp til EØS-grensen (som avhenger av om det er en vare eller tjeneste eller et bygge- og anleggsarbeid, jf. foran) Ligger kontraktens verdi innenfor disse grensene eks. moms reguleres anskaffelsen av FOA del I og del II, jf. FOA § 2-1(2) Det har opp gjennom årene vært mye uenighet om hvor minstenivået for slike verdigrenser skal ligge Målt i antall konkurranser utgjør anskaffelser under EU/EØS-terskelverdiene ca. 72 % av det samlede antall konkurranser i 2009-2012 iflg. en rapport fra PWC. I verdi ca. 23 % iflg. samme rapport

Anskaffelser mellom kr. 100 000 og 500 000 LOA og FOA del 1 gjelder, jf. FOA § 2-1 (1) sammenholdt med (2) protokollplikt jf. FOA § 3-2 Krav til innlevering av skatteattest fra norske leverandører jf. FOA §§ 3-3 Krav til HMS-erklæring for arbeid som skal utføres i Norge jf. FOA § 3-4

Prioriterte og uprioriterte tjenester Skillet mellom prioriterte og uprioriterte tjenester, se vedlegg 5 og 6 til FOA For kontrakter om uprioriterte tjenester gjelder FOA del I og II uavhengig av kontraktens verdi, jf. FOA § 2-2 (5). (EUs anskaffelsesdirektiv gjelder ikke)  For kontrakter om prioriterte tjenester gjelder FOA del I og III ved kontrakter over EØS-terskelverdiene og FOA del I og del II for kontrakter mellom 500000 og 1,6 mill. eks moms. (EUs anskaffelsesdirektiv gjelder) Skillet mellom prioriterte og uprioriterte tjenester blir opphevet når nye EU-direktiver inkorporeres i norsk regelverk (departementet har som mål fra 1. januar 2016). I stedet vil de fleste av de uprioriterte tjenestene bli underlagt egne og mer fleksible regler i Eus direktiv

Særlige regler om noen uprioriterte tjenester For kontrakter med en ideell organisasjon om utførelse av helse- og sosialtjenester må FOA del I følges oppdragsgiver kan la regelverket i del II eller III (EØS) komme til anvendelse, se FOA § 2-1 (3).  Det samme gjelder for visse opptrenings- og rehabiliteringskontrakter (også når tjenesten ikke leveres av ideell organisasjon) Hvorvidt disse reglene vil bli videreført når EUs nye direktiver blir innført i norsk rett er usikkert, professor Fredrik Sejersted ved Universitet i Oslo har nylig konkludert med at unntaket for ideelle organisasjoner ikke kan videreføres

Beregning av en kontrakts verdi FOA § 2-3  Hvordan? - anslag, se (1) - forsvarlig vurdering - tidspunkt, se (2)  Omgåelsesproblematikk - forbudt å dele opp anskaffelser for å unngå anvendelsen av regelverket, se (3) og (4) jf. LOA § 5 Kan dele opp der det er saklig motivert - momentliste Nytt anskaffelsesdirektiv fra EU innfører en ny bestemmelse om oppdeling av kontrakter for å lette små og mellomstore bedrifters muligheter til å delta i konkurranse

Beregning av kontraktsverdi fortsatt  Hva er en anskaffelse? - forprosjekt og hovedprosjekt - når flere enheter kjøper inn? - delarbeid, se (7) - deltilbud  Tidsbegrensede og tidsubegrensede tjenestekontrakter mv. (9)-(11)  Hva skal tas med i beregningen?  

Sammensatte (blandede kontrakter) forskriften § 2-4 Blanding av prioriterte og uprioriterte tjenester  Blanding av tjenester og bygge- og anleggsarbeid Blanding av vare- og tjenestekontrakt Bygge- og anleggskontrakt eller leiekontrakt?

Hovedforskjeller mellom FOA del II og del III (EØS) større frihet med hensyn til valg av anskaffelsesprosedyre i del II mer fleksible regler for gjennomføringen av anskaffelsesprosedyren i del II, slik som - færre formelle krav til konkurransegrunnlaget, - færre regler om krav til dokumentasjon av leverandørenes kvalifikasjoner, - enklere kunngjøringsregler, - mye enklere regler for frister og kortere frister

Likheter mellom FOA del II og del III (EØS) i hovedsak like regler om krav til leverandørene, men obs. ikke mht. dokumentasjon samme plikt til å kreve skatteattest/HMS – erklæring i hovedsak samme krav til protokollføring samme formelle krav til tilbudet samme avvisningsregler

Likheter mellom FOA del II og del III (EØS) i forskriften fortsatt samme forhandlingsforbud ved anbudskonkurranser  samme tildelingsregler  samme regler om avlysning av konkurranser  samme informasjons- og begrunnelsesplikt Følges forslagene i NOU 2014:4 opp vil det bli større forskjell på anskaffelser som skjer etter Eus regelverk og anskaffelser som skjer etter et nasjonalt regelverk