God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Trygge organisasjoner
Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Retningslinje- og implementeringsarbeid
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
eksempler på HMS-faktorer:
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Faglig forsvarlighet – ”Ledelsens rolle og ansvar for sikre tjenester”
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Folkehelsekonferansen 2014
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Tilsynsmyndighetens rolle
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandling leder/verneombud
Helsekonferansen 2013 ”Ansvaret for pasienten” direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Etikk i Haugesund Kommune
Heidi Merete Rudi, ass direktør Statens helsetilsyn
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Planlegge og prioritere tiltak
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Tilsyn, innsyn og vidsyn - hva skal til for å sikre gode og trygge tjenester? Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Kvalitetskonferansen 2015.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Fremtidens spesialsykepleiere
Kvalitet, risiko og avvik
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Helse miljø og sikkerhet
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Kvalitet i et moderne sykehus
Asker - mulighetenes kommune
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten Tromsø 2.desember 2014 seniorrådgiver /helsesøster Jorunn Lervik 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten Ledelse i helsevesenet-ansvar og rolle for hva Kvalitet og orden i eget hus Regelverket Ansatte den viktigste ressursen 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Erfaring fra svikt Mye å lære av uønskede hendelser i helsevesenet Mye av svikten i helsevesenet skjer ut fra mangel på styring og ledelse- internkontroll 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Samhandlingsreformen God samhandling er et lederansvar 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Ledere i helsevesenet har et stort ansvar 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Du trenger ikke å være dårlig for å bli bedre 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 « Fortiden er fremtidens utsiktspunkt» sitat: Eliezer (Elie) Wiesel 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Kvalitet Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring…og bedre skal det bli; Tjenestene kjennetegnes med at de er; Virkningsfulle ( fører til helsegevinst) Trygge og sikre ( unngår uønskede hendelser) Involverer brukere Er samordnet og preget av kontinuitet Utnytter ressursene på en god måte Er tilgjengelig og rettferdig fordelt 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Fakta Tilsyn og kartlegginger viser at det er stor forskjell innen helsetjenesten Det er store variasjoner på kvalitet innen norsk helse- og omsorgstjeneste Kjernen i god kvalitet er god praksis Har dette noe med ledelse å gjøre? 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Statlige virkemidler Lover og forskrifter Finansiering Organisering Utdanning Råd/veiledening 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Lovverket Det er en forutsetning at ledere på alle nivå i helse- og omsorgstjenesten kan lovverket en er satt til å betjene Helselovgivningen er både tydelig og bra til å lede etter Lover og forskrifter er samfunnets krav til tjenestene på vegne av brukerne 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Ledere står ofte ovenfor noen verdimessige utfordringer Dette knytter seg opp mot ressurser og medisinsk/pleiemessig tilnærming Sykepleiere er opptatt av kvalitet 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Faglig forsvarlighet I forhold til virksomhetene: – ”Det ligger i forsvarlighetskravet at ledere må etablere systemer som i størst mulig grad sikrer at menneskelig svikt ikke skjer. Dersom svikt først skjer, bør systemet være av en slik art at det i størst mulig grad kan fange opp for å begrense skadevirkningene, og for å unngå at tilsvarende feil skjer igjen.” Lov om Spesialisthelsetjenesten m.m § 2-2 Plikt til forsvarlighet Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 Helse- og omsorgstjenester som tilbys eller ytes etter loven her skal være forsvarlige. 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Forsvarlig virksomhet- § 4- kjernekravet i Helsepersonelloven- Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Helsepersonell skal innrette seg etter sine faglige kvalifikasjoner, og skal innhente bistand eller henvise pasienter videre der dette er nødvendig og mulig. Dersom pasientens behov tilsier det , skal yrkesutøvelsen skje ved samarbeid og samhandling med annet kvalifisert personell………. 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Internkontrollforskriften Styringsverktøy for ledere i helsevesenet Har man først oppdaget hva som ligger i dette verktøyet, vil en styre tjenesten mot en stø kurs til beste for pasienten 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Internkontroll IK-forskriften § 4 a, b, d, f For å hindre at feil skjer igjen Korriger Planlegg Faglig kvalitet Kontroller Utfør Virksomhetens ansvar jf. Krav i helse- og omsorgstjensteloven, internkontrollforskriften m.m IK-forskriften § 4 e, g, h 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 God praksis Merknad Avvik 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Ledelsesprinsippene i internkontrollforskriften §4 Sett opp operative mål Sikre tilgang til aktuelle lover og forskrifter Avklar ansvar og roller Identifiser fare for svikt, følg tett opp sårbare områder- registrer avvik Avklar behovet for ressurser, kompetanse, opplæring og utstyr Sørg for at uønskede hendelser følges opp Bruk tilbakemeldinger systematisk for å forbedre 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Nasjonale faglige retningslinjer er en « veiviser» mot målet 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Hvordan kan ansvaret ivaretas? Lederen skal legge til rette for god praksis De beste ledere har både pasientfokus og medarbeiderfokus Hva er det beste for pasienten? Hva er det beste for de ansatte? Smitteeffekten er stor med tanke på kvalitet 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Internkontroll er gode lederprinsipper Internkontroll er kopling mellom ledelse og kvalitet Internkontroll og fag spiller på samme lag 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Ledelse er avgjørende for kvalitet God ledelse handler både om menneskelig og faglig kunnskap Det å se og lytte til sine medarbeidere er den viktigste faktoren for gode tjenester Kjenne seg selv og sin rolle i et system ( kommune, spesialisthelsetjeneste)- dedikert og bevisst Nysgjerrig og systematisk Kunnskapsbevisst og lærende 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Ledelse Det å være tett på egen virksomhet er alfa og omega 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Hva skaper gode arbeidsplasser? Tilhørighet Verdighet Respekt Å bli sett Kjærlighet og omsorg HAR VI ET arbeidsmiljø SOM VERDSETTER DISSE VERDIER? 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 De ansatte vet som regel hva som er risikoområde og hvilke tiltak som må settes i verk Aldri undervurder fagkompetanse fra dine medarbeidere 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Ledelse God ledelse handler om å styre mot mål Hvis målet er borte – hva styrer en mot da? 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Å lede er å være tilstede der det skjer Å gjøre endringer når det er behov 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Kommunestyret og styret i helseforetakene er ansvarlig Helsetjenestene er ulikt organisert og omorganiseringer er kommet for å bli Øverste ansvarlig i kommune eller helseforetak kan nødvendigvis ikke lovverket ( kommunestyret og styret i helseforetak) For å kunne å styre må en forvente å vite det en ikke kjenner til 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Ansvaret Ansvaret for å varsle i fra er et klart lederansvar Lurt å varsle ifra før tilsynet og de uønskede hendelser kommer 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 DET BLIR IKKE SAMHANDLING UTEN GOD LEDELSE LIMET ER FAGPERSONELL MED GOD KOMPETANSE JOBBTILFREDSHET SAMHANDLING ER LEDERANSVAR STRUKTURER FOR INFORMASJONSFLYT OG MULIGHET FOR MØTEPLASSER Internkontroll LEDELSEN MÅ VITE HVA SOM SKJER I ORGANISASJONEN TILITSVALGTE 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Dirigenten Mangler koret dirigent blir kvaliteten deretter 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Påstand Gode ledere har slik jeg ser det evnen til å løfte blikket på et systemnivå og se sammenhenger Dårligere ledere jobber ofte på « saksbehandlernivå» 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Erfaringer når svikt skjer Mangelfull styring Mangelfull oppfølging av egne rutiner Mangelfull dokumentasjon 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014 Har du et godt arbeidsmiljø for alle- så bidrar det til attraktive arbeidsplasser som kan vise til gode resultater Det har smitteeffekt Friske og motiverte medarbeidere er nøkkelfaktorer på gode arbeidsplasser 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014

Hva skaper gode arbeidsplasser med god kvalitet ? Dette vet sykepleiere- Sykepleiere har med seg i «ryggsekken» fra sin grunnutdanning mye menneskekunnskap 08.04.2017 Faglige forsvarlige tjenester- en utfordring Tromsø 2.des 2014