Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsdepartementet Norsk mal:1 utfallende bilde Tips bilde: Bildestørrelse kan forandres ved å dra i bilderammen eller høyreklikke på rammen og klikke.
Advertisements

Situasjonen i pensjonskampen Kvinner på tvers
2. Elektronisk kommunikasjonstjeneste
Så mye taper du på å jobbe 80%
Arbeidsdepartementet Norsk mal:1 utfallende bilde Tips bilde: Bildestørrelse kan forandres ved å dra i bilderammen eller høyreklikke på rammen og klikke.
Del 2: Personlig økonomi.
© EL & IT forbundet, søndag, 22. juni 2014 Lysbilde nr.: 1 Hvordan er kravene fra LOs representantskap innfridd?: •Krav: •”- at AFP-tillegget skal utformes.
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Hvem tar opp lån – til hva, og har de råd? En analyse av gjeldsutviklingen i norske enkelthushold i 2006 Av Bjørn Helge Vatne Figurer til artikkel i Penger.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Siri Jensen Nytt forslag til uførestønad – noen hovedpunkter Sørmarka
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Endret skattlegging av pensjonister Forsvar offentlig pensjon, 10. mai 2010 Jan Mønnesland.
Skattefradrag på selvangivelsen
Dine penger= din fremtid
Del 2: Personlig økonomi.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bosetting Nina Gran.
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Dagens pensjonsordninger - eks tjenestepensjoner (45 års opptjening)
AFP-kravene Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Bruksanvisning for presentasjonen Dette lysbildet fjernes før du holder foredraget Serien består av 15 lysark med tilhørende notatsider. For å se notatsidene.
Uførepensjon Samordning mellom ny uføretrygd og offentlig tjenestepensjon – mulige problemer Stein Stugu Forsvar offentlig pensjon 28/
Ny uføretrygd og alderspensjon til uføre - Prop. 130 L
6. Hovedlønn desember
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
1 Rapport fra Uførepensjonsutvalget EISS 7. juni 2007 Faksimile av forsiden.
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Rapport over bruken av økonomiske boligvirkemidler 2011
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Sjekk om din bedrift betaler for mye per kopi
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Dagens- og fremtidens pensjonssystem Fevik, 25. okt 2007 Gro Handal, SpareBank1 Livsforsikring.
Den nye pensjonsfella en pensjonsreform for større forskjeller*
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
LR-Akademi Lederbonus.
Arbeid er førstevalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Inntektssystemet Kommunal- og regionaldepartementet - Inntektssystemet Nytt inntektssystem Jevnere fordeling av kommunenes inntekter Større.
Regler ved permittering 09
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Forsvar AFP Når du går av med AFP skal du få beregna et AFP-tillegg som gir deg samme livsvarige pensjon fra ordinær pensjonsalder (67) som om du hadde.
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Nasjonalt forlik sikrer fortsatt god AFP Lønnsoppgjøret april 2008.
Jordbruksoppgjøret 2014 – produksjonstilskudd og tilskudd til avløsning ferie og fritid Kommunesamlinger høsten 2014.
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Tjenestepensjonens Uføretrygd Utdanningsforbundet Gunnar Rutle
1 Pensjonsreformen – Effekter på offentlige finanser og arbeidsstyrken Ved Dennis Fredriksen og Nils Martin Stølen Statistisk sentralbyrå Artikkel i Økonomiske.
Pensjonsreformen og AFP
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Hovedtall bostøtte
Møte med MS-foreningene Fredrikstad og Sarpsborg 21.januar 2015
Utskrift av presentasjonen:

Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten Finn Thorkildsen Velferdsetaten Oslo kommune, Velferdsetaten

Kort om reformen Vedtatt 16.12.2011. Det skal bli lettere å kombinere arbeid og trygd. Uføretrygd skal skattlegges på samme måte som arbeidsinntekt. I utgangspunktet skal alle komme ut omtrent som i dag etter skatt. Av den grunn må uføretrygden før skatt økes. Oslo kommune, Velferdsetaten

Dagens uførepensjonister Oslo kommune, Velferdsetaten

Beregning av ny uføretrygd For nye uføretrygdede etter 1. januar : Uføretrygden utgjør 66 % av beregningsgrunnlaget. Beregningsgrunnlaget = gjennomsnittlig inntekt i de tre beste av de fem siste årene før inntektsevnen ble nedsatt. Inntekt over 6 G, dvs p.t. kr 530 220 inngår ikke i beregningsgrunnlaget. Maks uføretrygd kr 349 945. Oslo kommune, Velferdsetaten

Dagens uførepensjonister Uførepensjonen blir omregnet til uføretrygd fra 1. januar 2015. Uføretrygden utgjør 66 % av beregningsgrunnlaget Beregningsgrunnlaget : framkommer ved å benytte en multiplikator Det benyttes ulike multiplikatorer og fastbeløp på ulike inntektsintervaller. Eksempel : Forskriftens §3 e) : Dersom årlig størrelse etter andre ledd er fra 162 710 kroner til 180 000 kroner, skal beløpet fastsettes ved at summen etter første ledd multipliseres med 2,36609 og deretter reduseres med 84 934 kroner. Oslo kommune, Velferdsetaten

Uførepensjonister med minsteytelser Minsteytelse for en enslig uførepensjonist i dag : kr 176 740 (2 G). Øker til 2, 48 G fra 1. januar 2015. Tilsvarer kr 219 158. Enslig ung ufør i dag : kr 218 274 Øker til 2,91G fra 1. januar. Tilsvarer kr 257 157 Oslo kommune, Velferdsetaten

Uføretrygd – minsteytelser Ny minsteytelse før skatt : kr 219 158 Ny minsteytelse etter skatt : kr 177 911. Disponibel inntekt øker med (kr 177 911 – 176 740) = kr 1171 på årsbasis. Men : Det trekkes skatt i 10,5 mndr. Disponibel inntekt 10 måneder i året blir kr 14 473 pr mnd. Minsteytelse i dag : kr 14 728 pr mnd. Disponibel inntekt reduseres med kr 224 pr mnd (unntatt juli og desember). Oslo kommune, Velferdsetaten

Ny uføretrygd – eksempel En uførepensjon i dag på kr 215 000 vil omregnes til kr 257 746 fra nyttår. Disponibel inntekt etter skatt utgjør i dag kr 200 948. Disponibel inntekt etter skatt fra 1. januar vil utgjøre kr 204 698. Disponibel inntekt øker med kr 3 750 på årsbasis. Men : Disponibel inntekt i 10 av årets 12 måneder vil reduseres fra kr 16 639 til kr 16 427. Reduksjonen utgjør kr 212 pr mnd. Konklusjon : Mange vil oppleve en reell inntektsøkning som et kutt. Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for bostøtten Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for bostøtten Statlig bostøtte Øvre inntektsgrense, enslige i 2015 : kr 219 576 (ligningsinntekt). Dagens inntektsgrense tilsvarer kr 262 023 etter 1. januar. Enslig med minsteytelse - vil med løpende inntekt lagt til grunn - få bostøtten redusert fra kr 2 557 pr mnd til kr 309 pr mnd i forhold til i dag. For en ung ufør fra kr 3 065 pr mnd til 0. Men : Det innføres en skjermingsordning fra 01.01. 2015. Forslaget er ute på høring. Unntatt offentlighet og per i dag ikke kjent. Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for bostøtten Bostøtte for leietakere i kommunalt disponerte boliger (BKB) Med løpende inntekt lagt til grunn vil en enslig uføretrygdet med minsteytelser få kr 2 524 mindre i BKB per måned i 2015 enn i 2014. En enslig ung ufør vil få kr 2 885 mindre per måned. Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for bostøtten Kommunalt boligtilskudd (KBT) Forslag 2015 : «Kommunalt boligtilskudd lukkes for nye brukere fra 01.01.2015. Kommunalt boligtilskudd videreføres for husstander som har løpende vedtak ved nyttår» Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for låntakere Uføretrygdede med gjeld vil tape på uføretrygdreformen. Årsak : Skattebegrensningsregelen. Den gir en skatteeffekt på fra 40,15 % til 55 %, mot normalt 27 %. Omfatter i dag alle uføretrygdede med inntekter mellom kr 180 000 og kr 306 400. (Maks effekt, 55 % for inntekter fra kr 260 740). Oslo kommune, Velferdsetaten

Konsekvenser for låntakere Det innføres en ordning med skattefradrag fra 01.01.2015. Ordningen trappes ned i 2016 og 2017. Men : Alle som kommer inn under skattebegrensningsregelen og som har renter mellom kr 45 600 og kr 21 400 vil tape 500 kroner pr mnd. Med dagens flytende Husbankrente tilsvarer det et startlån på mellom kr 881 300 og kr 1 878 000. Mao : De aller fleste uføretrygdede startlånemottakere vil tape på omleggingen. Oslo kommune, Velferdsetaten

Uføretrygdreformen konklusjon Vi vet at : Uføretrygdreformen vil ha konsekvenser for bostøttemottakere, men vi vet ikke hvordan. Uføretrygdreformen vil ha konsekvenser for låntakere. Vi vet hvordan, men aner ikke konsekvensene. Oslo kommune, Velferdsetaten