Konferanse om Norsk ingeniørutdanning Praksis og næringslivskontakt Klekken 19 oktober 2006 Sverre Narvesen Raufoss Technology & Industrial Management.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Vilje til forskning Kommentarer fra Elkem av Konserndirektør Svein Sundsbø 7. april 2005.
Presentasjon 4. april 2006 Britt Haraldsen
Norwegian Centre of Expertise Microsystems Presentasjon 12 K 4. mai 2006 Geir Schmidt, Do Duy Tho, Prosjektleder NCE prosjektet Dekan Høgskolen i Vestfold.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Vårt behov for studiesenteraktører
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
Globalisering og norsk bildelindustri.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Innledning ved BioHus konferansen
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Høgskolen i Gjøvik Avdeling for ingeniørfag
Norwegian Centres of Expertise (NCE)
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Raufoss lettmetallklynge
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Litt historie om Y-veien
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
RTIM Raufoss Technology & Industrial Management STYREDAGEN 2006 Raufoss 4 april Raufossindustrien - ”Fra konsern til nasjonalt ekspertsenter” Sverre Narvesen.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Høgskolen i Sørøst-Norge. I 2016 vil vi søke om å bli universitet.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
11 SINTEFs: Strategi og satsinger innen vareproduserende industri, med fokus på etableringen av SINTEF Raufoss Manufacturing AS BIAs vareproduksjonsdager.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Norwegian Centres of Expertise (NCE)
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Universitetet i Stavanger
SYV MILJØER FÅR NY KLYNGE-STATUS --- ACT BLIR ARENA-KLYNGE
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Opptak IV høsten 2017.
Forskningspolitiske konferanse 2016
Utskrift av presentasjonen:

Konferanse om Norsk ingeniørutdanning Praksis og næringslivskontakt Klekken 19 oktober 2006 Sverre Narvesen Raufoss Technology & Industrial Management AS

Raufossindustrien: Begynnelsen…… Året 1896 STATLIG EIERSKAP: 100% FORSVARSPRODUKTER: 100% OMSETNING: 0,2 MILL.NOK EKSPORT : 0 ANTALL ANSATTE: 75                                                                                                   

HISTORIEN 1896: Etablert for å produsere ammunisjon 1920s: Starten på bil/ bildelproduksjon 1956: Etablert som leverandør innen bilindustri 1960s: Oppbygging av aluminium kompetanse 1968: Støtfangere til Volvo 1970s: SAAB, BMW, VW, MB og Audi 1980s: Messing, kompositt og plast kompetanse bygges opp. Koblinger til Volvo & Scania 1990: Børsnotert 1995- Raufoss Automotive solgt til Norsk Hydro 1997: Oppkjøp United Parts TS&C 1998: Nammo etablert 1999: Nammo aksjer solgt til Den norske Stat 1999: Nominert leverandør av aluminium hjulopphengs-komponenter til General Motors 2001 Restrukturering av Raufoss Industripark HISTORIEN

Raufoss Industri Service NCE – Raufoss, Industriklynga IKT, Regnskap, lønn Raufoss Water & Gas Raufoss Beredskap AS Raufoss Nett AS Raufoss Industri Service Raufoss ISS

Noen få av produktene fra Raufoss

Industri i regionen Industrien i området Toten – Hedmarken Antall ansatte:13 400 Industrien i området Toten - Hedmarken TotAl Gruppen www.total-gruppen.no TotAl-Gruppen Antall bedrifter: 35 Antall ansatte:2145 Omsetning: 3 200 mill Raufoss Industripark www.raufossindustripark.no Antall bedrifter: 36 Antall ansatte: 3 000 Omsetning: 4 500 mill

● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● De 24 NCE søkerne ● Reiseliv Alta Marin bioteknologi Tromsø Nordlysovalen Andøya-Svalbard Energi Narvik Konstruksjoner Narvik Havbruk Nordland Skognæringa Trøndelag Vindkraft Trøndelag ● ● Kultur og opplev. Lillehammer Bluelight Gjøvik Bioteknologi Hamar Østlandssamarbeidet Innovasjon Gardermoregionen CoE Lettvektsmaterialer (Forprosj) Kunnskapsbyen Lillestrøm IT Fornebu Energi/miljø Østfold CoE Mikrosystemer Horten (Forprosj) Høyteknologi Kongsberg Geomatikk Ringerike CoE Møre (Pilot) Undervannsteknologi Bergen Industrinettverket Sunnhordland Teknologioverføring Stavanger Boreteknologi Krsand IKT Agder ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

27. April 2006 Raufoss får NCE status

De 6 utpekte NCE klyngene Lettvektsmaterialer og automatisert produksjon Raufoss Instrumentering Trøndelag NCE Maritim Møre Systems Engineering Kongsberg Undervannsteknologi Hordaland Microsystems Vestfold

RAUFOSSINDUSTRIENS GLOBALE NETTVERK

Hovedstrategier

Testing og Verifikasjon SIVA (22,2%) Industri (27,7%) Nammo Raufoss Kongsberg Automotive Raufoss Technology Hexagon Eierstruktur SINTEF (50,1%) Virksomhetsområder Material- engineering Simulering beregninger Testing og Verifikasjon Prototyper Pilotproduksjon Logistikk Produksjonstekn. Innovasjon Ny virksomhet

Kompetansehierarki NTNU/SINTEF/ Teoretisk kunnskap - Faglig dybde BI RTIM Teoretisk kunnskap - Faglig dybde Industri Praktisk tilnærming - Nærhet til produkt/vareleveranse

Industrialisering av vitenskap Forskningens verdikjede Industrialisering av vitenskap Sammenheng mellom nasjonale satsinger Vitenskap Teknikk Teknologi Anvendelse av teknologi (inkludert utvikling, produksjon og leveranser) Systematisk forskning med sikte på å felle beviselig sanne dommer om emner av generell art, slik at de kan gå inn som ledd i en større enhet Læren om fremgangsmåtene ved bearbeiding av råstoffer til foredlede produkter NCE-Raufoss FoU program SFF (senter for fremragende forskning) NCE (norwegian center of expertise) SFI (senter for forskningsbasert innovasjon) Arena BIA (brukerstyrt innovasjonsarena)

KOMPETANSE FOR INDUSTRIALISERING Produkter Modellering, simulering og karakterisering av produktytelse Materialer Prosesser Fabrikken: Logistikk, Personal og organisasjonsutvikling, Sikkerhet&Pålitelighet, Sårbarhet, Produksjonsteknikk RTIM treenigheter: Erfaring - Ferdighet - Teori

Det utvikles nye samarbeidsformer mellom industrien, forsknings- og utdanningsmiljøene.

Innlandets Vitensenter

Videregående opplæring og bedriftsamarbeid Status: Raufoss Videregående skole og bedriftene i Raufoss Industripark har lange samarbeidstradisjoner De siste 10 årene har bedriftene tatt inn over 300 lærlinger Elever og lærere er utplassert i perioder både i grunnkurs og VK1 I enkelte fag har bedriften overtatt hele undervisnings-ansvaret Bedriftene har et eget opplæringskontor som koordinerer utplassering av elever og foretar inntak av lærlinger

Videregående opplæring og bedriftsamarbeid Utfordringer: Skaffe nok kvalifiserte ungdommer til industrifagene Stor grad av utplassering av elever og lærere krever ekstra ressurser i bedriftene Den ny teknologien blir for lite synelig i de nye læreplanen Få i gang utviklingsprosjekter mellom skoler og bedrifter med tanke på nye samarbeidsformer Bedriftene må få bedre rammebetingelser for å ta på seg ”læring i bedrift”

Tekniske allmennfag TAF De tre første årene er elevene tre dager på skolen og to dager i bedrift. Siste året er de tre dager i bedrift og to dager på skolen. Lærekontrakt blir skrevet etter 2 år. Etter 4 år avslutter en opplæringen i bedrift med fagprøve og i skole med vanlige eksamen

KOMSAM Kompetanseutvikling og FoU gjennom samarbeid mellom Raufoss-industrien og Høgskolen i Gjøvik Oppbygging av et integrert kompetanse- og FoU-miljø innen materialteknologi, produksjonsteknologi, innovasjon, design og produktutvikling mellom Raufoss Industripark og Høgskolen i Gjøvik

KOMSAM Paradoks Mjøsregionen er (et av) landets største m.h.t. vareproduserende industri Gobal konkurranseutsatt industri kan kun overleve i Norge med avanserte produkter og produksjon Behovet for kompetent arbeidskraft er stort og vil øke Likevel lav interesse i å studere maskintekniske ingeniørfag i regionen (Bachelor i ingeniørfag, maskin, industriell design og teknologiledelse)

KOMSAM Samarbeidsmodell Råd med industriledere der rekruttering, utdanning og forskning kan diskuteres Hver av studentene ved seksjon for teknologidesign og ledelse på høgskolen skal knyttes til en industribedrift og ha en ”fadder” i denne bedriften. Kontinuitet er viktig. Praksis knyttet til fag gjennom øvinger gjennomført i en industribedrift, semester og prosjektoppgaver Vinn-Vinn situasjon må utvikles.

KOMSAM Målsetning Bachelor i ingeniørfag med 20% industriell praksis gjennom hele studiet Utdannelse skreddersydd til behovene i industrien Styrke regionens totale faglige kapabilitet Samarbeid NTNU – høgskolen – RTIM/NCE-Raufoss om utdanning på mastergrad nivå Styrke nettverket med internasjonale utdannings- og FoU miljøer Felles laboratorier – “living labs” FoU -samarbeid

Muligheter og initiativ på universitetsnivå Regional tilpassning av etter og videreutdanning Enkeltkurs Erfaringsbaserte mastergrader Samarbeidsmodeller; lokale høgskoler - NTNU - industri Mulige fremtidige mastergradstilbud (sivilingeniør) i tettere samarbeid med industri, utvalgte tema Veileding og rådgiving av dr.grads stipendiater Finansiering og insentiv ordninger må utvikles og tilpasses

Etter og videreutdanning innen Produktutvikling og produksjonsledelse Tilbud fra fakultet Ingeniørvitenskap og Teknologi, NTNU Modulbasert – fleksibelt kursopplegg Nye gjennomføringsmodeller i industrimiljøene Tilpasses industriens behov Samarbeid med industriparkene i Raufoss (RTIM, Center of Expertise) og Kongsberg mfl. Samarbeids modeller med regionale høgskoler Del av ny erfaringsbasert mastergrad fra NTNU

Oppsummering Grunnleggende F&U virksomhet i industrimiljøet for gjennomføring av det ”Praktiske akademia” Bedrifter med kapabilitet, kompetanse og evne Globale og internasjonale nettverk Finansierings og insentiv ordninger fra myndigheter Nasjonale samarbeidsmodeller mellom universiteter og regionale høgskoler Gjennomførings roller for det ”Praktiske akademia” legges til nye NCE strukturer Langsiktighet