Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Rådgiversamling den 4. desember 2013
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
1 Skolestrukturutredning 2013 Nord-Trøndelag fylkeskommune, midtregionen Skole- og tilbudsstruktur for fremtiden.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Fagarbeider i bibliotek
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
INFORMASJONSDAG Tilbudsstruktur 14/15 •Fylkesrådet: •FORBEREDENDE MØTE tirsdag •VEDTAKSMØTE mandag 2.12.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Hospiteringsprosjektet Første arbeidsgruppemøte, Første arbeidsgruppemøte, Lene Ragnhild Kyllesdal og Stine Grimsrud.
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Rådgiversamling den 5. desember 2012 Tilbudsstrukturen 2013 / 2014 Endringer i forhold til inneværende år TAF tilbud (Teori og Arbeid i Fellesskap) Påbygg.
Tilbudstrukturen 2012/2013 Elevkullet er omtrent som inneværende år Tilbudet stort sett som inneværende år NY GIV vil/bør føre til færre omvalg og sluttere.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Hvordan lykkes med yrkesfag
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Evaluering av inntaket ( DLG ).
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
Videregående opplæring i Vestfold v/ ass. direktør for videregående opplæring.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Skoletilbudet Hva menes med skoletilbudet?
Rådgiversamling 2. november 2016
Regionsamlinger november 2016
Fagforbundet Vest-Agder
Inntaket til skoleåret
Utdanningsavdelingen Inntak og fagopplæring
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntaket til skoleåret
NY STRUKTUR.
Rådgiversamling 15.november 2017
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Karriereveiledning for 10. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Utskrift av presentasjonen:

Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene melder inn ønsker Forum for fagopplæring (FOFA) og Samfunnskontraktgruppen gir innspill og bidrar med sine erfaringer. NB Saken handler om tilbudsstrukturen - ikke dimensjonering Men tilbudene har konsekvenser for søkningen – og dermed dimensjoneringen Men det er elevene som i hovedsak bestemmer dimensjoneringen gjennom sin lovfestede rett! Prosess - tilbudsstruktur

Når tilbudene er gjort søkbare, styrer elevene dimensjoneringen Ønsker vi å redusere antallet innenfor et utdanningsprogram må tilbudet tas vekk fra en eller flere skoler 85% innfrielse av elevenes førstevalg handler mest om skole, - lite om dimensjonering (1 av 3 gjelder) Rådgivning gir effekt på individnivå, men liten effekt på dimensjonering. (unntak kanskje DH) Elevenes rettigheter – 1 av 3 ønsker

For få læreplasser innenfor de fleste yrkesfagene EL - TP - SS - HO - DH og delvis BA Men vi ønsker at flere skal velge yrkesfag! Hvorfor ønsker skolene dette? Hvorfor ønsker også næringslivet dette? Hvorfor ønsker til dels fylkeskommunen dette? Skolene, næringslivet og fylkeskommunen har på hvert sitt område behov for/fordeler av dette, ut i fra den enkeltes rolle. Vanskelige sammenhenger

1.Inntaket til videregående opplæring for 2014/15 tas til orientering 2.Tilbudsstrukturen for 2015/16 dimensjoneres i henhold til målet om 85% innfrielse av elevenes førstevalg, elevenes rettigheter og til de økonomiske rammene som blir fastsatt i budsjettet for Utdanningstilbudet skal dessuten være i størst mulig samsvar med bransjenes behov for kompetanse og tilgjengelige læreplasser. 3.Det utarbeides en oversikt over antall læreplasser i forhold til sysselsettingen innenfor de forskjellige utdanningsprogrammene, sammenlignet med de øvrige fylkene i landet. Vedtak HU 29.oktober 2014

4.Tilbudet innenfor Hudpleie Vg2 og Vg3 ved Horten videregående skole legges ned. 5.Tilbudet innenfor Reiseliv Vg2 (Service og samferdsel) ved Horten videregående skole legges ned. 6.TAF tilbudet ved Sandefjord videregående skole utvides til også å omfatte Restaurant- og matfag 7.TAF tilbudene ved Færder videregående skole evalueres. 8.Det opprettes et treårig løp fram til studiekompetanse innenfor Service og samferdsel ved Greveskogen videregående skole Vedtak HU, forts.

9.Det opprettes et treårig løp fram til studiekompetanse innenfor Helse og oppvekst ved Nøtterøy videregående skole. 10. Det opprettes et treårig løp fram til studiekompetanse innenfor Service og samferdsel og Helse og oppvekst ved Sandefjord videregående skole. 11.Det opprettes et treårig løp fram til studiekompetanse innenfor Service og samferdsel ved Thor Heyerdahl videregående skole. 12.Skolenes forslag til plasstall tilpasses etter prognoseinntaket i forhold i punkt 2. Vedtak HU, forts.

Yrkesopplæringsnemnda gir råd til Hovedutvalget, disse rådene «skal det legges avgjørende vekt på» Hovedutvalget oppretter og legger ned tilbud Utdanningsprogram og programområde (etter råd fra Yrkesopplæringsnemnda) Administrasjonen dimensjonerer i tråd med lovens krav og politiske føringer Administrasjonen kan vedta å ikke igangsette tilbud Myndighet og beslutning