1 The relationship between travel distance and fares, time costs and generalised costs in passenger transport Presentasjon på Trafikdage 2006, Aalborg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 4 - Regresjonsanslyse
Advertisements

Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Inndeling av vegnettet
The Travelling Salesperson. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Et forsyningsskip skal starte fra VestBase for å betjene 10 forskjellig installasjoner.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Enhalet og tohalet hypotesetest
STATISTISK GENERALISERING
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Transport og transportutfordringer
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Tolkning av resultatene fra logistisk regresjon
Kreativ prising av kollektivtransport i by
Elevundersøkelsen 2013 – 7. trinn 7. trinn (12-13) 7. trinn (13-14) 1. Motivasjon og mestring 1.1 Motivasjon 4,064, Mestring 3,884, Faglig.
Module 9: Company Capital Structure
Kapittel 14 Simulering.
Kompleksitetsanalyse
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
PRINTER NORGE AS -Tillegg pris per kopi driftsavtale color, mono og multifunksjonsskrivere.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Estimering av arbeids- og tids-forbruk: COCOMO - modellen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Nasjonal transportplan 2010 – 2019 Modeller for korte og lange reiser i sammen brukergrensesnitt Utfordringer tilknyttet koding og presentasjon av resultater.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Siste forelesning er i morgen!
Regresjon Petter Mostad
LOG530 Distribusjonsplanlegging
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Trengsel på kollektivreiser Masteroppgave Liliya Zhupanova Veileder Trude Tørset Vår 2016.
Funksjoner Kapittel 2.
Distance sampling.
Funksjonar i dagleglivet
Trafikdage Ålborg Universitet august 2007
På sporet av den tapte tid
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Datagrunnlag og transportnettverk
Kostnadsutvikling fosterhjem
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Utskrift av presentasjonen:

1 The relationship between travel distance and fares, time costs and generalised costs in passenger transport Presentasjon på Trafikdage 2006, Aalborg Universitet av Terje Mathisen Handelshøgskolen i Bodø

2 Viktigheten av reiseavstand Reisens avstand påvirker både tilbud og etterspørsel i markedet for persontransport –Transportselskapenes kostnader avhenger av reiseavstand –Passasjerenes tidskostnader øker med avstand –Billettprisene avhenger av kostnader og etterspørselsforhold som begge påvirkes av avstand

3 Teoretisk grunnlag Lineære funksjoner for kostnader og etterspørsel Takster bør settes ut fra maksimering av nyttefunksjon Passasjerene ønsker å minimere de generaliserte kostnadene ved en reise

4 Empiriske data Fem transportmidler i Norge –Fly, buss, hurtigbåt, ferje og jernbane Ser bare på ruter som mottar subsidier Observasjoner av –Fullpris takst og avstand om bord i kjøretøyet –Tidskostnad og avstand om bord i kjøretøyet

5 Takster og avstand Lineære estimeringer av sammenhengen mellom takst og avstand (A) R 2 er høy og varierer fra 0,92 til 1,00 TransportmiddelTaksterR2R2 Fly ,42 ∙ A0,92 Buss22 + 1,15 ∙ A0,97 Hurtigbåt13 + 2,19 · A0,97 Ferje15 + 1,12 · A1,00 Jernbane ,91 · A0,96 *Valutakurs 25/8: 1€ = 8,1 NOK, 1DKK = 1,085 NOK

6 Tidskostnader og avstand Formel: –Verdsetting av tid fra Statens vegvesens Handbok 140 Konsekvensanalyser –Hastigheter basert på gjennomsnittsverdier fra rutetabeller og tidligere studier TransportmiddelGjennomsnittshastighetGjennomsnittlig tidskostnad Fly400 km/h267 NOK Buss25 km/h57 NOK Hurtigbåt40 km/h57 NOK Ferje20 km/h57 NOK Jernbane65 km/h70 NOK

7 Generaliserte kostnader og avstand (1) Totale kostnader ved å foreta en reise Sum av monetære kostnader og tidskostnader Ulike konstantledd og stigningskoeffisienter gjør at funksjonene vil krysse hverandre TransportmiddelGeneraliserte kostnader Fly ,08 ∙ A Buss22 + 3,45 ∙ A Hurtigbåt13 + 3,63 · A Ferje15 + 4,00 · A Jernbane ,98 · A

8 Generaliserte kostnader og avstand (2) - optimalt transportmiddel ved ulike avstander

9 Generaliserte kostnader og avstand (3) - tidskostnadenes andel ved ulike avstander

10 Avsluttende bemerkninger Takstene forklares godt ved hjelp av lineær OLS regresjon Tidskostnader utgjør en vesentlig del av passasjerenes generaliserte kostnader og andelen øker med avstanden Beste transportalternativ kan beregnes for en gjennomsnittspassasjer basert på generaliserte kostnader Interessant å sammenligne mellom land