SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Dødsulykker i norsk fiske-/fangstflåte
Effektiv prosjektplanlegging
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Arealavgift AqKva 2008 Havbrukskonferansen Geir Magne Knutsen.
Den ideelle kommunesammenslåing
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Å lykkes eller være lykkelig?
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Tromsø, den 23. oktober 2012 Reidar Nilsen Norges Fiskarlag Bør næringa selv ta ansvaret for en effektiv fiskeriforvaltning?
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Legionellose i Stavanger - erfaringer Helsesjef Egil Bjørløw Smitteverndagene 7. juni 2006.
Om Norsk Finansbarometer 2014
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
BÆREKRAFTIGHET- En forutsetning for verdiskapning i flåteleddet
Definere og velge hovedmål og delmål
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Tradisjonelt fiske Basis for lokal verdiskaping og kystkultur? Malangen brygger 28. mars 2011 Arvid Ahlquist Fiskarlaget Nord.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Workshop, Dokka – 9. nov
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
SMIL – styrket mestring i livet
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utskrift av presentasjonen:

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 2 SINTEF Fiskeri og havbruk Egen forskningsgruppe som arbeider med helse, miljø og sikkerhet i fiskeri – og havbruksnæringen Regatta Fisherman – utviklet i samarbeid med SINTEF

SINTEF Fiskeri og havbruk AS HMS i fiskeflåten 3 Mannskapet/Skipper/Rederi må forholde seg til mange føringer. Myndigheter Politikere Sikkerhetsopplæring Forsikringsbransjen Forskningsmiljø Media Interesseorganisasjoner Marked Familie/lokalsamfunn

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 4 Holdninger til sikkerhet: Hva er sikkerhet, og for hvem? Ulike oppfatninger avhengig av ståsted – den skarpe enden Eksempel: Sikkerhetsmanual er mottatt, men ikke nødvendigvis tatt i bruk Betyr det at fiskerne ikke er opptatt av sikkerhet? Holdninger til sikkerhet vs. holdninger til regler

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 5 Fiskere gjør en rekke ting for å ivareta sikkerheten: eks. samfiske, landligge Risikovurderinger i situasjoner Erfaring og mestringsfølelse påvirker risikoopplevelse Kontroll (flyskrekk/bilkjøring) Tilsyn fra SDir Rom for bevisstgjøring

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Hvordan jobbe med holdninger? 6 Anerkjenn fiskerens opplevelser, erfaringer og virkelighetsforståelse Sikkerhetsmanualer og skriftlige risikovurderinger er uvant Utgangspunkt at alle er opptatt av sin egen sikkerhet Bevisstgjøring

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Tromstrygd sin strategi 7 "Du skal komme hjem igjen like hel og pen som da du dro ut" Holdningsendring gjennom opplæring – T-skolen Økonomiske virkemidler – tilskuddsordning Premieberegning som tar hensyn til grad av skadeforebyggende tiltak Deler ut f.eks riskovurderinger, sjekklister osv.

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Tromstrygdskolen 8 Redusere risiko for ulykker Fokus på risikovurdering og skadeforebyggende tiltak Endre holdninger Møte fiskerne der de er Økt dialog med eiere og medlemmer Lavere skadeprosent for deltakere (årsak/virking) Figur: T-skolen – eller ikke Skadeprosenter kasko 2007 – 2013(august)

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Vårt oppdrag 9 Deltakelse T-skolen Effekt av T-skolen Foreslå tiltak for T-skolen

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Metode 10 Intervju Tur til Øst-Finnmark i mars: Vardø, Vadsø, Nesseby Supplerende telefonintervju: Tromsøområdet

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 11 Totalt 23 intervju Ansatte på fiskebrukene Fiskere født etter 1970 Eldre fiskere tilførte nyttig informasjon Veldig fornøyd med Tromstrygd

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Deltakelse på T-skolen 12 Regionale/lokale forskjeller Tydelig sammenheng med driften: flere fra Nesseby enn Vardø Det sosiale er positivt og viktig Fint å kunne møtes og diskutere med andre Fornøyd med faglig innhold Mange deltar kun en gang De som deltar er de som trenger det minst?

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Hvorfor deltar de ikke? 13 Har ikke hatt tid – travel med fiske/reparasjoner osv. Lite kjennskap "Gått nok skole" "Får for lite igjen for det" Har allerede vært

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Hvordan øke deltakelsen på Tromstrygdskolen? 14 Alliere seg med mentorer i lokalmiljøet, som kan "framsnakke" T-skolen og dra folk med Tidspunkt som passer (mentor) eks. Vardø: juni/august/ettermiddagstid/helg Kortest mulig reisetid Ha fokus på og tid til det sosiale – viktig faktor for å få folk med

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 15 Øke økonomiske insentiver (kampanjeperiode?) Fokus på drift (?) Oppfordre deltakere til å delta flere ganger (?) Oppdaterte problemstillinger og innhold Sikkerhetsmanual bør gjennomgås hver gang

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 16 Oppfordre mannskap til å dra sammen på skolen Skape et felles engasjement og forståelse, som varer! Alle minst én gang (?) Felles bevisstgjøring

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Sosiale medier 17 Facebook som informasjonskanal –sjekkes ofte Arrangement Facebook kan brukes til å legge ut bilder/gå i dialog med fiskerne

SINTEF Fiskeri og havbruk AS Primærmålgruppe 18 Definere en primærmålgruppe og jobbe aktivt mot denne gruppen F.eks. fiskere i Vardø født etter Kilde: Namdalsavisa

SINTEF Fiskeri og havbruk AS 19 Takk for oppmerksomheten! Spørsmål?