Sykling mot enveiskjøring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fafo Østforum, medlemsseminar 26. oktober 2004: Allmenngjøring av tariffavtaler - hva nå? Torgeir Aarvaag Stokke, Fafo: Er statens forhold til tariffavtaler.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Systematisk HMS arbeid
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Bedriftshelsetjenesten på Diakonhjemmet Sykehus
Kapittel 17: Andre verdenskrig
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Det nye Europa tar form (Del 3) Marius Vøllestad Bø gvs.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Nye hotell i Nord Norge Thon Hotel Hammerfest Thon Hotel Kirkenes
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
Frankrike Hei, i Frankrike er styreformen Republikk.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Norske barns rettigheter i et internasjonalt perspektiv – Hvor står vi? Professor Kirsten Sandberg Institutt for offentlig rett.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Hva satser Oslo På Store og små prosjekter
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Hva vet folk flest om hjertesvikt
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
SAMISK SPRÅK NØDALARMERINGSSENTRALENE
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Innføring av HPV-vaksine i barnevaksinasjonsprogrammet
Sikkerhetsarbeidet i HP seksjonen Paraglider og hanggliderulykker.
Risikostyringsprosessen
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Velkommen!. Side Program ( )  Oversikt over TØIs sikkerhets- og ITS forskning (Michael Sørensen)  Oversikt over TRGs ITS forskning (Niels Agerholm.
Velkommen til kjemi
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Virkemidler for et godt skolemiljø
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Hitler marsjerer inn i Rhinland
Hvorfor fikk vi 1. verdenskrig?
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Bygg og miljø 1 Ansvar og sikkerhetsmessige konsekvenser av ulykker Hovedmål: Prosjektet skal gi grunnlag for forbedring av sikkerheten mot ulykker og.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Velkommen Norge i ny drakt.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
2. Verdenskrig.
EU Den europeiske union.
Andre verdenskrig.
ROS-analyse.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
2. verdenskrig Før krigen: 1933: Hitler blir diktator i Tyskland
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
To spørsmål å besvare: 1.Hvor mange personer vil være aktuelle for HAB i Norge? 2.Dersom 5 HAB sentre, hvor mange pasienter vil ikke nås pga stor geografisk.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
SAMPOL M3 V00 6. Interesseorganisasjoner og korporatisme
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Frankrike.  Fargene til Frankrike er blått, hvitt og rødt  Landet har over 66 millioner innbyggere  Styreformen er demokratisk republikk  Valutaen.
FØRSTE VERDENSKRIG Skyttergravskrig, Russland, USA, Tyskland og det sivile livet.
SØNDRE BUSKERUD POLITIDISTRIKT TRYGGHET OG TILGJENGELIGHET Foredrag kommunekonferanse Alvorlige hendelser i skoler/ utdanningsinstitusjoner. v/pob.
Kjemikaliehåndtering
Margrethe Helgebostad
Massehåndtering og kulturminner
Bjerregaards gate Oslo
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
EUROPEISKMOBILITETSUKE
1.
Den andre verdenskrigen
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Sykling mot enveiskjøring Britt Cristine Mathisen   Plan- og utredningsavdelingen Miljø- og samferdselsetaten Troms fylkeskommune britt.c.mathisen@tromsfylke.no

Sykling mot envegskjøring Muligheten for å tillate sykling mot envegskjøring ble inkludert i skiltnormalen i 2012 etter at "sykkelmiljøet" jobbet for dette i flere år. Det er utformet et sett med kriterier som skal oppfylles for å kunne regulere for sykling mot kjøreretning i envegsregulerte gater Sykling mot envegskjøring er tatt inn i den nye Sykkelhåndboka. Sykling mot envegskjøring er innført i mange byer i Norge. Danmark, Tyskland, Belgia, Nederland, Sveits, Østerrike, Luxemburg, Storbritannia og Frankrike er eksempler på land der det under ulike forutsettinger, er mulighet for å tillate sykling mot envegskjørring. Sverige og Finland overveier å gi mulighet for å tillate dette (Bjørnskau, Fyhri og Sørensen 2012). Sykling mot envegskjøring i Skippergata i Oslo (Foto: M. Sørensen): 

Hvorfor tillate sykling mot envegskjøring? Det er vanligvis MER sikkert å kjøre MOT kjøreretningen. Det gir snarveier for syklister som gjør sykkel til et mer attraktivt transportmiddel. Ikke plasskrevende, raskt og rimelig å gjennomføre. Gir en pedagogisk effekt ved at det skaper oppmerksomhet om at syklister er kjørende som både har rett til å bruke vegbanen og plikt til å følge skilting.

Bedre for alle

Bakgrunnsinfo – iht kriteriene?

Risikovurderingen ser på: Hva som kan gå galt Hvor alvorlig konsekvensene ville bli Hvor ofte det er sannsynlig at dette vil skje Hva som kan gjøres for å forebygge en slik hendelse  Dette tas med i vurderingen sammen med oppfyllelse av kriterier om fart, vegbredde og trafikkbelastning. På grunnlag av dette anbefales eller frarådes tillat sykling mot kjøreretningen.

Risikovurdering

Gater der SME ble frarådet Ved å fjerne parkering og redusere ÅDT, vil en kunne tillate SME her

Befaring