11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Brukerveiledning for gruppeledere
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Innbydelse til grillfest I fritidshuset mitt. For enkelhetskyld ordner jeg med festen og drikke.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Forbedringsprosess(en)»
Prioriteringer i fakultetsadministrasjonen
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
«Lese og løse oppgaver»
Og.
13:00 – 13:45 Organisatoriske forutsetninger for målstyring v/Jens-Einar Johansen og Geir Halstensen Delegert ansvar og myndighet, myndighet til å disponere.
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
«Fra planer til gode mål og tiltak»
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Om lederavtaler Vi ser på noen maler og konkrete avtaler –
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Livsstilsending - uke 5 -
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Tilbakemeldinger hjemmelseker Hva vi gjorde vi sist/forrige samling Tilbakemelding styringskort – mange tjenester Om årshjul, hjemmelekse til Ålesund Mal.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Utviklingsnettverk for pleie- og omsorgstjenester for eldre 2016 Oppstartsamling i Tromsø, 31. oktober og 1. november Nettverk: Scandic-Easy «CLICK TO.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Nettverk: Scandic-Easy
Asker Kommune Helse og omsorg
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Utskrift av presentasjonen:

11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen

Hjemmeleksene var; Lage strateginotat og dialog med folkevalgte/ledere +noen linjer om erfaringene fra denne dialogen/hva dere eventuelt må arbeide videre med Avklar/foreslå hvilke tjenester som bør gjennomføre ulike brukerundersøkelser når. Tegn opp/design et måleskjema som kommunen vil bruke inn i økonomiplanen 2015/ /19 med overskrifter, kolonner for opplysninger m.v. Fristen var Kommuner som ville ta med noen tjenester i høstens økonomiplan kunne sende inn mål pr. tjeneste Status hjemmelekser?

KommuneStrategi- notat Dialog folke- valgte ledere? Mål- skjema? Brukerunder- søkelser når? Tjenester med mål 015 ? Nøtterøy Nei?JaNeiSendt inn noen, Bø JaLedere, gikk greit Ja Alle?, fått skole Snillfjord Ja, ok, inkl fremdrift JaJa, bør endres NeiHelse og omsorg?, overordnet? Verran Ja, ok?Tja?Ja, flere?Helse først, deretter alle Ikke fått fra; Leirfjord Sula Sørreisa

Snillfjord Fikk dere inspirasjon av eksempler på notater fra andre kommuner

Verran Målsetting Målsettingen med å innføre målstyring er: Øke bevisstheten i forhold til hvilke resultater som skal oppnås Skape et grunnlag for vurdering og utvikling av tjenestene Skape forutsigbarhet for brukere/ innbyggere Skape et godt grunnlag for beslutninger – både politiske og administrative Øke tilfredsheten blant ansatte (større forutsigbarhet) Mer effektiv bruk av ressursene Øke kvaliteten på kommunale tjenester For å nå disse målene må det fastsettes styringsparametere/ styringsindikatorer som er konkrete og som sier noe om kvaliteten på tjenesten. Det må være mulig å påvirke resultatet og det må være klart om en endring i resultatet er bra eller dårlig. Metoden som brukes til å hente ut resultatet må være sikker og inneholde få kilder til feil. Verran kommune må bakgrunn av dette etablere systemer som ivaretar løpende oppfølging av mål, jf. måleskjema. Målsettingen er at både folkevalgte, administrasjon og kommunens ledere skal ha et eierforhold til styringsparameterne. Målstyring skal være en naturlig del av ledernes oppfølging og skal inngå i kommunens styringsdokumenter (budsjett- og økonomiplan, lederavtaler mv). Har dere hatt dialog med folkevalgte og ledere?

Tjenesteområde Skole x Barnehage x SFO Kulturskole Sykeheimen Kjøkken x Åpen omsorg x Samhandlingskontoret x Legetjenesten Helsestasjon Fysio- Ergo Barnevern (?) PPT (?) NAV Verran Flyktningtjenesten Fellestjenester Enhet for Samfunnsutvikling Byggesak Vaktmestertjenesten Uteavdeling Vann og avløp Alle tjenester vurdert, huller?

Var ikke hjemmelekse denne gangen

Bø Flott at dere bare hadde positive innspill i dialogen dere har hatt. I materiale som jeg har fått oversendt er; Strateginotat, ok, det meste er med og det er ikke behov for tilbakemelding fra meg Fremdriftsplan det neste året, ingen merknader Fremdriftsplan gjennomføre brukerundersøkelser. Her er det langt flere undersøkelser som kunne vært vurdert Tegnet måleskjema, enkelt og greit Måleskjema oppvekst, se vedlagte fil hvor jeg har tatt med noen velmenende merknader

Bø sin fremdriftsplan

Fremdriftsplan gjennomføre brukerundersøkelser. Her er det langt flere undersøkelser som kunne vært vurdert Bø sin fremdriftsplan

Mål skole og barnehage Bruke tilbakemeldingene til noe?

Nøtterøy Mål for høstens økplan?

Fått vurdert tilbakemeldingene?

Et ok startgrunnlag. Her bør tjenesteledere supplere, det finnes en rekke andre hensiktsmessige indikatorer. Tema på samlingen til uken Fra Hilde; Uansett: I H&S arbeidet vi med dette for en tid tilbake. Prosessarbeidet involverte dessverre i begrenset grad mennesker utover ledergruppen. Forslagene ble gjennomgått av oss som er med i nettverket for et par uker siden. Vi avventer tilbakemelding fra deg før vi omformulerer og setter inn verdier. Første samlede gjennomgang av budsjettforslaget gjøres i rådmannens ledergruppe på mandag.

Fått noen tjenester høstens økonomiplan – Snillfjord

Generelt om utforming av skjema; Sammenlignet med hva andre kommuner bruker er dette skjema mindre egnet/for mange opplysninger, vanskelig å se poenget med en gang osv. Se en rekke andre eksempler som ble vist på forrige samling. Videre mangler selve målet/ønsket resultat mange steder, og jeg anbefaler at dere går igjennom alle målområdene med sikte på finne frem til selve ambisjonsnivået. Dette er i mindre grad å styre på ønsket kvalitet og resultat. I lys av dette kan jeg ikke vurdere de enkelte tema som er tatt med. Har/skal endre noe?

Verran Kunne dere bruke tilbakemeldingen til noe?

Ikke bare bruke verktøy, men-----

Jeg er usikker på om det 2 siste kolonnene skal være med i endelig måleskjema/styringskort? --- Godt grunnlag. Vurder mine innspill. Hjemmelekse til neste samling; Mål flere tjenester etter dialog med tjenesteledere Inkl ambisjonsnivå Dere som har huller i hjemmeleksene; Kan sende inn etter hvert - får tilbakemelding Tar opp på neste samling