Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Advertisements

Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Jonas Bakken EdTech, UiO,
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Matematikk 1, emne 103 Høsten 09.
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kvalitet i nettbaserte studier Muligheter med HD og 4K konferanse
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Overgangsprosjektet NY GIV
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Vårt behov for studiesenteraktører
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Kompetanse for kvalitet
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Tromsø, september 2014 Harald Eikaas, prosjektleder
Hva er de viktigste utfordringene i norsk matematikkundervisning?
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
MatematikkMOOC Fagseminar matematikktilbydere Gardermoen
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Temaer for emne 103, 10 stp Statistikk Kombinatorikk Sannsynlighetsregning Likninger: 2 og 3 ukjente, annengradslikningen Funksjonslære Didaktikk til.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Felles studiestart Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA) Onsdag
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Realfagskommunen Asker
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
REalfagskommune!.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for kvalitet KFK Hva skjedde på møtet om matematikkursene på Gardermoen? Tilstede James, Hans Wilhelm og Vibeke

Hovedformål Erfaringsutveksling mellom videreutdanningstilbyderne Hva kjennetegner god matematikkundervisning? I hvilken grad møter tilbudene de utfordringene norsk matematikkundervisning står overfor? Hvordan sikre kvalitet på tilbudene

Ressursgruppe 8 personer ledet av Tom Lindstrøm (UiO) Mandat: oppfølging, kvalitetssikring og inspirasjon Balanse av fag og didaktikk Tallregning og algebra Bruk av IKT Utfordringer med samlinger Utfordringer med erfarne studenter «Følge med…»

Arne Hole: Utfordringer i norsk matematikkundervisning Tilstanden norsk skolematematikk Innholdsmessige problemer Dårlig motivasjon for algebra Må se på progresjonen tall → algebra → funksjonsteori Forhold til lærerutdanning (TEDS-M)

Bjørn Gjefsen: Regjeringens lærersatsing Lærerløft Satsing på realfag KfK matematikk: 300 høst 2013 → 1425 høst 2014 Behov for kvalitet Kompetanse for god læring Krav i matematikk, engelsk og norsk/samisk

KfK matematikk på to ulike institusjoner Høgskolen i Østfold (samlingsbasert) Basert på GLU 5-10 og ligner vårt tilbud 6 arbeidskrav og 6 samlinger a en dag og en todagers samling per semester – studenter i nærområdet NTNU (nettbasert) Baser på femårlig integrert lektorutdanning i matematikk Målgruppen: lærere som har 15 stp. mat. fra før 52,5 stp. universitetsmatematikk og 7,5 stp. matematikkdidaktikk

NIFU – Deltakerundersøkelsen 2014 Matematikk 1 kursene noe bedre tilbakemelding enn matematikk 2 kursene Jevnt over mange fornøyde Svært godt fornøyd med faglig innhold Noe lavere, men fortsatt høy skår på fagdidaktisk innhold Høyt læringsutbytte Samlinger skårer høyt Noe lavere skår mellom samlingene Ikke nok utnyttelse av digitale muligheter kl skolering for kfk lærerne i pro-lab rommet (Beate Holing e-post)

Uttrekk tall… Mat 1 HiOA fagkompetanse 4.2 (nasjonalt ) Mat 2 HiOA fagkompetanse 4.0 (nasjonalt ) Skala 1-5 hvor 5 er best Mat 1 HiOA fagdidaktisk kompetanse 3.7 (nasjonalt ) Mat 2 HiOA fagdidaktisk kompetanse 3.4 (nasjonalt ) Skala 1-5 hvor 5 er best Mat 1 kvalitet vi 3.6 – standardavvik 0.7 (nasjonalt ) Mat 2 kvalitet vi 3.3 – standardavvik 0.6 (nasjonalt ) Skala 1-4 hvor 4 er svært god Andre tall kun «HiOA» – ikke på fag eller institutt – følger opp