Treningskontaktrollen, mål og planer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
”Til Start” Treningsprogram for unghest
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
” målsetting, planlegging og evaluering”
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Mestring og forebygging av depresjon
- Hovedrolle eller birolle
Fysioterapeutens rolle i behandling av overvektig barn og ungdom
Velkommen til foreldremøte Håndball Jenter 2005
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Mestring og forebygging av depresjon
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Råd og tips til Team Jæren Styrkeprøven Roy Hegreberg.
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Generelle tiltak og forebygging
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Post 4, sykehuset Levanger
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Erling Bonde Nasjonalforeningen Oslo demensforening
HelART i Ulåsen barnehage
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Fritidsaktiviteter Oslo , Kjell Bjelland.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Støttekontakt til personer med demens
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utskrift av presentasjonen:

Treningskontaktrollen, mål og planer opplevelse glede moro fellesskap tilhørighet trivsel utfordring mestring bevegelse velvære nysgjerrighet spenning Toril Moe, Førde, november 2014

Som treningskontakten er du forbilde for de/n du er treningskontakt for andre treningskontakter de du er engasjert av pårørende…… andre?

Treningskontaktens - ansvarsoppgaver..? Forberedelsesfasen Informasjon Motivasjonssamtale? Avklar mål & planer aktivitet utstyr & arena tid økonomiske forhold gruppe / individuell trening Gjennomføringsfasen Evalueringsfasen

Gjennomføringsfasen Praktisk gjennomføring Personlig fremtreden tilrettelegge aktivitet utstyr Personlig fremtreden deltakelse / interesse stemme, kropps - & språkbruk klær kunnskaper ferdigheter

Evaluering - gikk aktiviteten etter planen? Treningskontakten: Behov for korrigering? ifht mål & plan aktivitet & utstyr samarbeid ansvarsfordeling tid & sted Rapportering til hvem? Økonomi budsjett Videre planer oppfølging Deltaker Muntlig samtale Skriftlig skjemaer Treningsdagbok Andre Observasjoner rapportering tilbakemelding Behandler individuell plan

Trener og/eller treningskontakt ? Treningskontakt Treningstøy Frivillig Røyking Økonomi Utstyr Flere deltakere Andre forhold…?

Individuell Gruppetrening Fordeler Tettere kontakt Trygt Lettere å gjøre avtaler å ta avgjørelser å følge opp Ulemper Avhengighet Sårbart ved sykdom Mindre tilbud Kostbart for oppdragsgiver Fordeler Større nettverk Mindre press på TK Mer variasjon Økt toleranse for andre Rimeligere for oppdragsgiver Økt tilbud / større kvote En å samarbeide med Mindre sårbart v/sykdom o.a. Ulemper Mindre personlig kontakt Flere interesser må tilpasses

Treningskontaktens - rolle og ansvar? Skape tillit Åpen og ærlig Positiv og motivert Fleksibel og tydelig Skape et trygt miljø Klare avtaler Møte forberedt i god tid Være realistisk Støttespiller Samarbeidspartner Rose (på rett sted til rett tid) Begynne enkelt Tenke progresjon Skaffe informasjon kunnskap Planlegge målsetning

Hvorfor planlegge? Være forberedt Viser respekt Gir trygghet for deg for deltaker for oppdragsgiver for andre…. Viser respekt Sikrer gode og gjennomtenkte tilbud unngå for mange overraskelser Sikrer tilgjengelig utstyr transport kontinuitet prioritet tid økonomi

Planlegge For hvem…? I forhold til Individet Gruppen Oppdragsgiver Institusjonen Pårørende Andre? I forhold til Mål Interesser, ønsker & behov Tidsperspektivet Nivå Muligheter utstyr arenaer tilbud / muligheter økonomi Samarbeid brukermedvirkning

Ulike planer Langtidsplan Opptrappingsplan Aktivitetsplan Årsplan Halvårsplan Periodeplan Ukeplan Øktplan Opptrappingsplan Institusjonsplan virksomhetsplan handlingsplan økonomiplan enhetsplan Individuell plan

Årsplan 2014 AKTIVITET J F M A S O N D turer x ski/aking volleyball Innebandy bev til mus. vannaktivitet

Aktivitetsplan 2014 Mnd aktivitet sted dato ansvarlig 1 skitur Ullevålseter 16. jan Eva/Nils 2 aketur Korketrekkeren 17. feb 3 slalom Norefjell 1. mars Nils/Eva 4 skifestival Geilo 3. april Toril/Are 5 arrangement Modum 3. mai 6 løp Dikemark 23. juni 7 sopptur Vestby 31. juli 8 fjelltur 15. aug

Planlegging Øktplan oppvarming hoveddel avslutning generell ev spesiell hoveddel styrke utholdenhet bevegelighet avslutning nedkjøring avspenning motivasjon

Øktplan/egentrening Hva Tid Hvordan Hvorfor Hvor / utstyr oppvarming Gå/løpe sykle…… Bli varm, forebygge skader, Gymsal forberede for videre aktivitet Musikk Hoveddel: Styrke 30 min Sit ups 3 x 10 Skrå bukm 3x10 Manualer rygg 3x10 Skuldre 3 x 10 Nakke 3 X 10 Planke 1 – 3 min Styrke ulike muskelgrupper Gymsal Matter Manualer/strikker Kjøre ned kroppen, Gymsal behagelig avslutning på Matter treningsøkten Avslutning uttøyning 5 min Tøy på de brukte muskelgr

Mosjonsplan ? Aktivitet, 60 min per dag mandag tirsdag onsdag torsdag fredag lørdag søndag Gå til jobben Gå å handle Gå med venner Alternativ aktivitet Husarbeid Fysio/annet opplegg Skritt per dag ?

Ukeplan Tur 9 - 12 45 min Hverdagsaktiviteter Aktiv på dagtid 60 min Dager Aktivitet Intensitet Varighet Mandag Tur 9 - 12 45 min Tirsdag Hverdagsaktiviteter Onsdag Aktiv på dagtid 60 min Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Treningsdagbok God hjelp for å beholde Mål motivasjonen over tid Sier noe om hvordan FA prioriteres Medbringes til samtaler/konsultasjoner Mål Planer Økter Aktiviteter Nivåer Verdier

Treningsdagbok HUSK: Begynn rolig! Øk intensiteten og tiden du trener etter hvert! Dag Aktivitet Distanse/tid Intensitet Puls Borg Skritt Poeng Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Personlig vurdering av egen form Toril Svært god god Nokså god Dårlig Borgs skala utholdenhet styrke bevegelighet koordinasjon allsidighet

Treningsnivå: - Borgs skala 6 7 Meget, meget lett 8 9 Meget lett 10 11 Ganske lett 12 13 Noe anstrengende 14 15 Anstrengende 16 17 Meget anstrengende 18 19 Meget, meget anstrengende 20

Treningsdagbok - styrke Styrkeøvelser test 2 3 4 5 7 8 9 10 11 armstrekkere knebøyere mage, rette armbøyere knestrekker mage, skrå ryggmuskler spensthopp

Nivået hos deltakerne O – 100 Ulik motivasjon Medikamenter Krav til mestring, ikke prestasjon mosjon / konkurranse? Behov for oppbakking Nære ting frem for helse generelt

Sett opp mål - realistiske mål det er mulig å nå! Lære nye / forbedre ferdigheter Opprettholde / forbedre funksjonsnivå Hjelp til selvhjelp Meningsfull hverdag / fritid motvekt til inaktivitet distraksjon fra problemer Sosialt nettverk omgås andre bety noe, også for andre Positiv opplevelse mestring flow-opplevelse Skape gode holdninger tro på seg selv og egne ressurser skape interesse for å bevege seg Gi kunnskap og innsikt effekt avmystifisere muligheter Skal noe prioriteres?

Bevisstgjør - hvordan vil jeg være som treningskontakt? Kontakt / leder assistent deltakende observatør Autoritær som bestemmer alt Demokratisk lydhør for utøvernes mening lar flertallet bestemme ”La det skure kontakt” lar utøverne bestemme i alle sammenheng ”Den situasjonsbevisste kontakt” situasjonen avgjør hvem som skal bestemme

Som treningskontakt påvirker du klima! Gøy Glede & humørfylt klima Samarbeidsklima Aksepterende klima Rettferdig klima Favoriserende klima Åpent og ærlig klima Sosialt klima Vær bevisst og vis respekt for den enkelte utøver!

Hvordan håndtere følgende? Deltakere som er den dominerende den aggressive den kritiske / negative den velvillige / positive den morsomme den stille, tilbakeholdende den treningsnarkomane Konflikter Vinner / tap-forhold Mobbing Bruk veiledningstiden!

Trenerkontaktens rolle v/spesielle arrangement Sentral mulighet for målrettet trening motivasjon Klargjør det praktiske & informer tid, sted, reise, bosted hva skal skje? hva og hvem skal være med? Kontroller spenningsnivået snakk med de/n som skal delta før, under og etter arrangementet viktig tidspunkt for videre motivasjon gjør avtaler

Tips & råd Innhent informasjon Kunnskap Avsett tid Avklar/sjekk treningsrom utstyr uterom aktuelle ”stuer”, terreng & ruter med mer nødvendig utstyr

Råd vis hvem du er start enkelt flere utøvere la deltakeren få det vær minst to kontakter la deltakeren få det de kommer for sett mål kort- og langsiktige lær navn gi minst en positiv kommentar i løpet av økten fortell utøveren hva de skal gjøre! ros de som kommer Trivsel, glede og trygghet står sentralt i all fysisk aktivitet! Effekten avhenger mye av treningskontaktens forventninger!

Råd bruk tid til å se og snakke med utøverne innrøm feil gjensidig tillit er viktig! skaff deg kunnskap be om kurs & veiledning skaff deg allianse/samarbeidspartner avklar dine oppgaver, ansvarsområder og tjenestelinjer Påstand: FA er ikke alltid lystbetont, men ”livsnødvendig” for helsen! Vanskelig å få til? - som treningskontakt gir vi oss ikke…..!