Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksperimentet Frode Svartdal UiTø © Frode Svartdal – H2005.
Advertisements

Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
Statistikk på 50 5 minutter
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Mobilitetsplanlegging/ felteksperiment med Kunnskapsbyen Lillestrøm
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Design, evalueringsstudie 06/07
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skåring av SSIS-skjemaene Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Skåring av motivasjonsskjema
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Metode.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
LP og evidens i undervisningen
Design evalueringsstudie ART 08/09 Frode Svartdal, Knut Gundersen Oppdatert 20. november 2008 Frode Svartdal.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Kull 5 - Prosjekter 5. November 2010.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Fire problemer Operasjonaliseringsproblemet (måling/begrepsvaliditet)
Eksperimentell metode - I
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Ting å huske, samt en tidslinje for prosjektet Frode Svartdal 2. Desember 2014.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Design, studentundersøkelse Frode Svartdal, Knut Gundersen.
Korrelasjonelle metoder
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Skåring av HIT-skjemaet Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Hva viser vår forskning med studenter
Hvilken effekt på VO2 maks har treningen på Skipper-Worse?
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Kapittel 3 Metode.
Forskningsdesign: eksperiment
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Hvordan forstå og lære av data?
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Eksempler, sosialpsykologi
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Utskrift av presentasjonen:

Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014

Studentprosjektet Gjennomført for alle kull på videreutdanningen – obligatorisk Viktig trening for studentene Praksis – gjennomføring av trening (ART, FamilieART, SPT) Forskningspraksis – forskningsmessig vurdering av prosjektet Viktig for forskning Data fra studentprosjektene på et gitt kull samles i en større undersøkelse Flere artikler er publisert basert på slike data

ART-trening, 10 elever SPT-trening, 40 elever ART-trening, 30 elever FamilieArt-trening, 10 elever ART-trening, 20 elever ART-trening, 10 elever ART-trening, 20 elever Samlet prosjekt: 140 elever ART SPT Familie-ART Alle elever testes før treningen Sosial kompetanse Problematferd Alle elever testes etter treningen Sosial kompetanse Problematferd Pre-testPost-test

PRE-TEST Sosial kompetanse Problematferd POST-TEST Sosial kompetanse Problematferd INTERVENSJON ART SPT FamilieART Hvordan fastlegge at det skjer noe som følge av trening? Forskjell mellom PRE- og POST-TEST i positiv retning Sosial kompetanse skal øke Problematferd skal reduseres Hvilke instrumenter skal man bruke for å måle sosial kompetanse og problematferd? Vi har brukt ulike veletablerte instrumenter (SSRS, SSIS, HiT, CADBI, …) Hvordan skal man best gjennomføre en intervensjon for å kunne dokumentere effekt? Design: Plan for undersøkelsen Implementering: Sjekk for at intervensjonen gjennomføres på en bra måte

Hvordan fastlegge at det skjer noe som følge av trening? Forskjell mellom PRE- og POST-TEST i positiv retning Sosial kompetanse skal øke Problematferd skal reduseres Hvilke instrumenter skal man bruke for å måle sosial kompetanse og problematferd? Vi har brukt ulike veletablerte instrumenter (SSRS, SSIS, HiT, CADBI, …) Hvordan skal man best gjennomføre en intervensjon for å kunne dokumentere effekt? Design: Plan for undersøkelsen Implementering: Sjekk for at intervensjonen gjennomføres på en bra måte (1) Plan for undersøkelsen Design Skal alle få intervensjonen, vi sammenligner PRE vs. POST Skal vi ha kontrollgruppe, dvs. sammenligne ART vs. kontroll? PRE POST PRE POST ART kontroll ART Tilfeldig fordeling (randomisering) R Eksperiment

Hvordan fastlegge at det skjer noe som følge av trening? Forskjell mellom PRE- og POST-TEST i positiv retning Sosial kompetanse skal øke Problematferd skal reduseres Hvilke instrumenter skal man bruke for å måle sosial kompetanse og problematferd? Vi har brukt ulike veletablerte instrumenter (SSRS, SSIS, HiT, CADBI, …) Hvordan skal man best gjennomføre en intervensjon for å kunne dokumentere effekt? Design: Plan for undersøkelsen Implementering: Sjekk for at intervensjonen gjennomføres på en bra måte (2) Instrumenter for å måle sosial kompetanse og atferdsproblemer SSRS SSIS - Social Skills Improvement System HiT CADBI Egenutviklede skjemaer … Tre informanter Eleven selv Foreldre Lærer Hvordan administrere SSIS? Hvordan skåre SSIS? Hvordan tolke SSIS? … Mer generelt: Krav til tester/instrumenter Validitet Reliabilitet