Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra prøving og feiling til
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Regional HR handlingsplan for perioden
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Forbedringsarbeid Hvordan arbeide med å bedre kvalitet på egen praksis Kari Annette Os, utviklingssenter for sykehjem i Akershus Berit Skjerve, utviklingssenter.
PPO [PPL, PAP, PPV].
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Mestring gir trivsel og trygghet Avdelingssykepleier Cecilie L
Mål i prosjekter.
Kommunen som arbeidsgiver
Roller og synsvinkler Bente Erlien
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Innovasjonsarbeid i Sykehuset Østfold HF
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
1 ​ Hvordan skape forbedringer som vedvarer og hvordan spre de gode tiltakene.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. Sett et mål Del fakta og pasienthistorier Sett i gang og følg opp tiltak på systemnivå Forbedre pasientsikkerhetskulturen.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Sustainability – Fastholdelse av forbedringer Vedvarende forbedringer Hvordan skape forbedringer som vedvarer Læringsnettverk- Trygg kirurgi Mette Fredheim.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Internasjonalisering
RIS-metoden for prosessforbedring
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
hvordan kan det gjennomføres?
Samarbeid og medbestemmelse
Om veiledning av team i læringsnettverk
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt seg Introduksjon av verktøy Torstein Rønningen

Bakgrunnen for utviklingen av "The Sustainability Model, Bærekraftmodellen" Kvalitetsforbedringer tar ofte lengre tid å få fotfeste enn forventet og enda lenger tid å bli fullt integrert i for en organisasjon (Ham, 2003). En av hovedgrunnene dette er at mange endringsinitiativer ikke blir vedlikeholdt over tid. Forskning viser at opptil 70% av alle forsøk på å skape endring av organisasjoner viser seg ikke holdbare over tid. (Daft & Noe 2000)

Erfaringer Kvalitetsforbedringer tar lang tid for å få fotfeste og enda lengre tid for å bli forankret i en organisasjon (Ham, 2003). 70% av alle forsøk på å skape forandringer i en organisasjon viser seg ikke holdbare over tid (Daft & Noe 2000).

Utvikling av ”The Sustainability Model” NHS (National Health Service, England) tar utgangspunkt i en rekke Forskningsprosjekter: ”Vedlikehold av strategiske organisatoriske endringer". Prosjekter er gjennomført i vestlige land i forhold til ulike disipliner og organisasjoner på ulike analytiske nivåer. Gjennom en syntese av disse prosjektene har NHS kartlagt og analysert faktorer som er kritiske for vedlikehold av prosessen på tvers av organisasjoner (NHS Modernizing Agency; Oktober 2003). Guiden og måleverktøy vil bli brukt i andre organisasjoner enn de engelske helseorganisasjoner NHS har målrettet bruk av ”Bærekraft modellen" for helsevesen og dermed knyttet praktisk erfaring primært til dette område - i Norge brukt i gjennomføring av gjennombruddsprosjektene

Utvikling av ”The Sustainability Model” Med utgangspunkt i aksjonsbasert forskning er det identifisert 10 faktorer som spiller en avgjørende rolle i forhold til å oppnå varige forbedringer i helsevesenet. Formuleringen av de 10 faktorene tar utgangspunkt i at de konkrete forandringene har til formål å forbedre pasientforløp Faktorene relaterer seg til 3 dimensjoner: prosess, personale og organisasjon

Modellen omfatter Prosess: 1. Tilpasningsdyktig ny arbeidsprosess 2. Troverdige resultater 3. Måle utvikling 4. Gevinster i tillegg til nytte for pasientene Ansatte og ledere: 5. Opplæring og involvering 6. Holdning til endringer 7. Toppledelsens engasjement 8. Fagledelsens engasjement Organisasjon: 9. Endringer er tilpasset mål og kultur i organisasjonen 10. Infrastruktur for å opprettholde endringer

Identifisering av faktorer som fremmer og hindrer forbedringer

Prosess Kan ny praksis ”motstå” organisatoriske endringer (utskiftinger i ledelse og personale)? Kan ny praksis tilpasses kontinuerlig kvalitetsutvikling i avdelingen (endringer i prosedyrer og arbeidsflyt)?

Prosess Er det avtalt hvilke parametre som skal måles for å følge prosessen? Er det klart hvilke data som skal samles inn? Er det utpekt ansvarlige personer som skal foreta målingene og formidle resultater til ledelse, personale, pasienter og andre i organisasjonen?

Prosess Er fordelene med ny praksis tydelige og synlige for pasienter, personale og organisasjonen? Kan positive resultater dokumenteres? Har personale tiltro til ny praksis?

Prosess Opplever personalet en positiv forskjell i deres daglige rutiner og arbeid? Forbedrer ny praksis effektiviteten? Er det andre fordeler ved den nye praksisen enn de pasientrelaterte fordelene?

Ansatte og ledere Er ansatte har blitt involvert fra starten av? Deltar medarbeiderne i utvikling, testing og implementering av endringene? Har organisasjonen en utdannings- og utviklingspolitikk som kan identifisere og oppveie eventuelle mangler i kompetanse og kunnskap? Er medarbeiderne utdannet og har kompetanse i forbedringsmetodikk?

Ansatte og ledere Oppfordres ansatte til å komme med ideer og forbedringsforslag og blir de satt på dagsorden? Er medarbeidere i stand til å utføre småskala test (PDSA) basert på egne ideer for å bestemme om det skal gjennomføres en ytterligere tilpasning? Vurderer personalet om ny praksis er en forbedring som de ønsker å fortsette med?

Ansatte og ledere Tar toppledelsen ansvar for å opprettholde forbedringene? Er det en høy grad av informasjonsutveksling mellom toppledelsen og mellomledere? Søker mellomledere aktivt toppledelsens råd og veiledning? Tar toppledelsen ansvar for å opprettholde forbedringene? Er det en høy grad av informasjonsutveksling mellom toppledelsen og mellomledere? Søker mellomledere aktivt toppledelsens råd og veiledning?

Ansatte og ledere Er det tillit til fagledelsen? (har de innflytelse, er respekterte og troverdige?) Er lederne involvert i forandringene, støtter og fremmer dem? Er lederne personlig ansvarlig for å opprettholde ny praksis og har de tid og ressurser til å gjøre dette?

Organisasjon Har organisasjonen gode erfaringer med å opprettholde kvalitetsforbedringer over tid? Er målene med ny praksis synlige og kjent for alle? Er det overensstemmelse mellom ny praksis og organisasjonens visjoner, strategier og mål? Er kvalitetsforbedringen viktig for organisasjonen og ledelsen? Er organisasjonen preget av en kvalitetsutviklingskultur?

Organisasjon Er det tilstrekkelig med kvalifisert og velutdannet personale? Er nødvendig teknisk utstyr og fysiske forhold tilstede for å støtte prosessen eller må det kjøpes nytt/reinvesteres? Er kompetanse beskrevet i stillingsbeskrivelser? Støtter gjeldende prosedyrer og retningslinjer etc. ny praksis? Fins det et hensiktsmessig kommunikasjons- og informasjonssystem som understøtter ny praksis?

Registreringsskjema

Oppsummering av målinger

Vurdering av svar: Jo nærmere 100, jo større er sjansen for at forbedringen vil vedvare. Dersom man skårer mer enn 55 er det grunn til optimisme, mens lavere skåre enn 45 gir grunn til bekymring. Man bør gjøre målinger før start, under og ved avslutning av prosjektet. Det anbefales å vurdere både totalskår (helheten) og enkeltfaktorer, og bruke dette som utgangspunkt for videre arbeid med å styrke de faktorene der skåren er lav.