Www.nifustep.no NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Tid til forskning Mer krevende balanse etter Kvalitetsreformen? Per O. Aamodt.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Ungdomstrinn i utvikling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Frafall i norsk høyere utdanning med fokus på realfag og teknologi Elisabeth Hovdhaugen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Den nye studiehverdagen: virkninger av Kvalitetsreformen Innlegg på nasjonalt studieveilederseminar.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Bedre læringsmiljø og større læringsutbytte etter Kvalitetsreformen? Elisabeth.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Gjennomstrømningsprosjekt LUNA Definisjon på gjennomstrømning Antall studenter som har fullført et studium i forhold til antall som startet.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Kvalitetsreformen møter virkeligheten – pedagogiske endringer, studiefrafall og.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Informasjonsmøte om utveksling Tema Hva, hvorfor, hvem, hvordan Søkning og uttak til utveksling Godkjenning av fag og eksamener Stipend/lån.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kvalitetsreformen: et nytt kunnskapsregime i norsk høyere utdanning? Svein Michelsen og Per O. Aamodt Oslo, 22. september 2006.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Undervisnings- og vurderingsformer
Statssekretær Jens Revold
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Master i Serviceledelse i Beijing
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Ny episode av gjennomføring og frafall
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Om evalueringen Nye studietilbud innenfor ny gradsstruktur Endringer i undervisningsformer Er studentene blitt mer aktive? Lykkes studentene bedre? Fokus for presentasjon

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Institusjon Skal fremme: Bedre undervisning Forskningsproduksjon Faglig ansatte Tilbyr: Undervisning og veiledning Forskning Student Forventer: Økt innsats Bedre progresjon Økt læringsutbytte Finansiering Styring og ledelse Ny gradsstruktur Undervisnings- og vurderingsformer Kvalitetssikring Internasjonalisering Studiestøtte

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Om evaluringen Tidsramme fra 2003 til 2006 Samarbeid mellom Rokkansenteret (UiB) og NIFU STEP Evalueringstema/delprosjekter:  Den nye studiestrukturen  Undervisnings- og evalueringsformer  Styring og ledelse  Internasjonalisering  Insentivbasert finansiering  Kvalitetssikring  Studiegjennomføring

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Datakilder Undersøkelse blant det faglige personalet Undersøkelse blant ledere Studentundersøkelse i samarbeid med SSB (Levekårsundersøkelsen blant studenter) Annen tilgjengelig statistikk Dokumentanalyse Besøk ved 8 læresteder:  UiO, UiB, UMB, UiS, HiL, HSF, HiBo og BI

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Langsiktige virkninger: vi ser bare begynnelsen Hva skal resultatene vurderes opp imot – når er målene nådd? Store variasjoner på tvers av institusjoner og fag Vi er ikke alene som evaluatorer: mange sterke røster Evalueringens utfordringer

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Nye tilbud innenfor ny gradsstruktur Nye grader: 3-årig bachelor + 2 år master for all høyere utdanning (noen unntak) Spesielt universitetene fikk en utfordring i å innearbeide endringene i en kortere grad Fasthet eller valgfrihet i programmene:  Obligatoriske emner, valgfrihet på slutten: 60 %  Obligatoriske emner, fast rekkefølge: 28 %  Få obligatoriske emner, stor valgfrihet: 13 % Disiplinære, tverrfaglige og profesjonsrettede Oppsplitting av fag i mindre enheter (moduler) Flere mastergrader ved de statlige høgskolene

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Gammel og nye studiestruktur - skjematisk Gammel cand.mag Ny bachelor Fag, emne 1 Fag, emne 2 Fag, emne 3 Fag, emne 4 Fag, emne 5 Fag, emne 6 Fag, emne 7 Grunnfag 1 Grunnfag 2 Mellom- fag Ex. phil

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Viktige aspekter ved ny tilbudsstruktur Representerer de alternativene studiesøkerne står overfor  Fra søkning til fakulteter til studieprogrammer  Fra selvkomponerte grader til fastlagte Mer informasjon og markedsføring av tilbud Utgjør rammene for lærestedets faglige tilbud til studentene Kan også ha konsekvenser for organisering og forskning

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Søkernes respons Tilbudene framstår som klarere og bedre beskrevet Men hva med linken til arbeidsmarkedet? Universitetenes tilbud er tilsynelatende blitt mer attraktive Dreining av søkere mot universiteter Fagprofil eller urbanisering? Høgskolene: reduksjon i antall studenter i forhold til studietilbud

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hvem er den typiske student? Stor aldersspredning: ¼ er 30 år og over 1/5 har barn Færre deltidsstudenter ved universitetene, flere ved høgskolene Den ”typiske student” er i mindretall Er Kvalitetsreformen tilpasset dette mangfoldet?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Noen hovedtrekk fra Levekårsundersøkelsen blant studenter (SSB) Flere har mål om mer enn 4 års studier ¾ følger normal progresjon, færre tar mer enn normert Ingen endring i andelen studenter som er forsinket Norske studenter trives bra - både før og etter reformen Studentene opplever lærerne som tilgjengelige Dagens studenter skriver mer oppgaver og får mer tilbakemelding Langt flere eksamener Variabel kvalitet på tilbakemeldinger Kontakt med andre studenter og lærere: er ikke blitt tettere

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hva med studentenes måte å studere på? Studieinnsatsen per uke har ikke økt vesentlig Men de bruker tida annerledes (og bedre?) Semestrene er blitt lengre Er blitt mer aktive til å stille spørsmål Leser i begrenset grad fagstoff som ikke står på pensum Mange møter uforberedt til undervisning Studenter leser primært for å huske og få oversikt Betyr det at de gjør akkurat det de må?

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Studiefinansiering uten effekt? Støtten fra Lånekassen er like viktig som før Økt støtte fra familien, mest fra familier med god råd Økte utbetalinger, men målet om heltidsstudenten er like langt unna Økte rammer for egen inntekt kan bidra til at studentene tjener mer av jobb utenom studiene Insentivet om konvertering fra lån til stipend har begrenset effekt

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Hva blir resultatet? Vi vet ikke om de lærer mer eller mindre Tid har lite å si for karakterer Uklare tendenser til mindre frafall Det ”produseres” flere studiepoeng Bachelor: til yrke eller master (dette har vi ikke data om)