Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Studieforberedende utdanningsprogram
Læring på arbeidsplassen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Oppfølgingstjenesten
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Økt gjennomføring i videregående opplæring Begreper Tall Hva gjør vi i Telemark? Mer informasjon.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Slåtthaug videregående skole
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Videregående opplæring i Vestfold
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Økt gjennomføring i vgo – ansvar på tvers av forvaltningsnivåer Fylkesmannens utdanningsmøte
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skoleledermøte EFT kompetansesenter Astrid Søgnen.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Søkeren må: Søke Svare Møte.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Inntak Inntakskalender 2015
Tilstandsrapport videregående opplæring i Nordland 2014
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Utskrift av presentasjonen:

Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008

Noen utsagn om norsk skole Bård Vegar Solhjell (Kvalitet i opplæringa 28.10): –”Frafall i videregående skole er vårt største samfunnsproblem” Inge Eidsvåg (KS-konferansen 17.10) og Astrid Søgnen (Kvalitet i opplæringa 28.10): –”Sosiale forskjeller forsterkes i skolen”

Bortvalg og kompetanse NIFU STEP rapport 13/2008 ( ungdommer i 7 fylker i 5 år Hovedfunn etter 5 år: –50% oppnådd studiekompetanse –15% oppnådd yrkeskompetanse –20% gjennomført ikke bestått –15% har sluttet

Andre viktige funn Svake karakterer er viktigste enkeltfaktor som kjennetegner elever som slutter Fravær på 10. trinn er viktigste faktor for slutting tidlig i løpet på vgs Noen utdanningsprogram produserer flere sluttere De som ikke bor med begge foreldre har større sjanse for både å slutte og ikke bestå Foreldrenes utdanningsnivå påvirker både det å slutte og ikke bestå

Hva mener forskerne vi skal gjøre? Tidlig innsats Alle studiekompetanse eller yrkeskompetanse? –lærekandidat –praksisbrev –10% av kullet Kartlegge elever –samtale ved skolestart –karakterer –fravær

Hvordan er tallene i Sør-Trøndelag? I 2006 sluttet 3,2% av elevene i vgo I 2007 sluttet 3,6% av elevene i vgo –Økende tendens i de siste 5 år 88,6% fullført etter 5 år SK (2007) –landssnitt 82,7% 64,2% fullført etter år YK (2007) –landssnitt 57,5% 99,2% av 10-klassingene søkte vgs i 2008 –42% ST og 58% YF

Hvordan er tallene i Sør-Trøndelag? Hva gjør elevene fra vg1 06/07 i 07/08? Går videre på vg276,83% Går vg1 på nytt2,64% Går nytt vg17,46% Ikke opplæring i STFK13,07%

OT Henholdsvis 13% og 20% av elevene søker ikke videregående skoler i fylket etter vg1 og vg2 OT hadde registrert 1349 ungdommer pr Hva gjør de: –jobb, praksisplass, friskole, utdanning i andre fylker eller i utlandet, verneplikt, omsorgspermisjon, syke –OT/NAV/aksjonsteam følger opp de uten tilbud

Overgang skole-bedrift 30% faller av i overgangen skole til bedrift Noen tar påbygging Noen tar vg3 i skole, men ikke alle tar imot dette tilbudet Ca. 6% av lærekontraktene heves pr år

Hva gjør STFK? Samhandlingsplan for bedre gjennomføring i vgo –Statistikk, overganger, fravær, minoritetsspråklige, formidling og oppfølging i læretida –KS-prosjekt –Kompetanse rådgivere og system –Handlingsplan – formidling til læreplass

Program 9.00 Kaffe 9.30 Velkommen Ivar Skei 9.40 Hvorfor et slikt fokus på frafall? Terje Storbakken Pause Skolen som kvalifiseringsarena – utfordringer for skoleeier i et lokalt perspektiv Geir Karlsen Lunsj Gruppeprosess v/ Ivar Skei Hva vil vi at denne kunnskapen skal bety for oss? Hvordan arbeide lokalt for å nå målet om redusert frafall? Oppsummering og avtaler for videre arbeid Slutt

Gruppeinndeling GrunnskolerPolitikere Administrasjon STFK Meldal322 Meldal Orkdal Agdenes Orkdal Skaun411 Orkdal 1 FVO Snillfjord221 Orkdal Hemne113 Hemne Hitra Frøya Hitra 3 Frøya