Skriving og skriveutvikling med IKT. IKT – pedagogisk gevinst? Lærer elevene noe de ikke ville ha lært hvis de ikke jobbet på pc? Gir IKT-baserte arbeidsmåter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Min hund Min hund heter Kofi og er 4 år.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
M ÅNEDSEVALUERING JUNI Da er sommerferien her. Håper dere har det fint! I juni har vi feiret Sakada 5 år, Simen 4 år og Sebastian 5 år. HURRA! Det var.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Spøken som gir deg lykke!
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Dokument med bilde, formatere i Word
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Synger du sammen med meg
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
6-åringen forteller eventyr
Den autentiske læringsdialogen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Lorax. Det var en gang et vakkert sted med fargerike planter og lekne dyr. Lorax passet på dette stedet og snakket for trærne, dyrene og andre som ikke.
Bokpresentasjon Bergen
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Impulsuka 2013 Kristiansand
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Månedsbrev fra Blåklokka
God morgen.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Hai ! Hai !.
Getsemane – Matteus 26,36-56.
Mandag 8. November Powerpoint..
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
RUBEN ELIASSEN >.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UKE 2 1.TRINN MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG UKAS MÅL:
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Lekseplan for 7.trinn uke august 2015.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Periodeplan for februar 2019
Utskrift av presentasjonen:

Skriving og skriveutvikling med IKT

IKT – pedagogisk gevinst? Lærer elevene noe de ikke ville ha lært hvis de ikke jobbet på pc? Gir IKT-baserte arbeidsmåter elevene større læringsutbytte enn arbeidsmåter uten IKT?

Generelle kriterier kommuniserer teksten? (forstår vi hva som sies i teksten?) emne (at teksten handler om noe) koherensmarkører (evt. ”rød tråd” og lengden på den) sjangerbevissthet (bevissthet om hvilke tekstnormer som gjelder for den aktuelle sjangeren) mottakerbevissthet (dekontekstualisert språkbruk) produksjonsstrategi (å ta sjanser vs. å skrive det en behersker) ordforråd (betydning, bredde, variasjon, omskrivinger, nydannelser, ordstilling, partikkelverb, idiomatiske uttrykk, ordet i kontekst) bøyning (korrekthet, utbygging av nominal- og verbfrasen) ortografi tegnsetting syntaktisk kompleksitet

Spesielle kriterier – for digitale elevtekster grafiske virkemidler (skrift, farge, figurer, tabeller) bilde film lyd hyperorganisering (lenker) samarbeidstekst?

Eksempel fra verksted: Verksted onsdag 11. februar 2004 jeg var med Solveig på klosser Vi lagde en zoo hage vi hadde tider og giraff med Skillpadde og vi hadde vakter som passa på dyra. Tigeren og Giraffen var i gresset sammen mens Skillpadda var helt alene i Vannet. Det var trapp til vaktene. Og det var et gjærde rundt Zoo hagen. Hilsen Nasma og Solveig

Eksempel fra forskerkurset: FORSKERKURSET Da vi først kom inni romet hilset vi og begynte og ta en ark og tusjer. Så laget vi en strek på arket og det ble forselige farger. Etter det laget vi gele og lagde dukker av dem. Til slutt lagde vi boobler av iskuler Det var moro å være i forsker- kurset.(Cabir)

Velkommen til Cabir hjemmeside. Det var en gang et nesehorn som het Bjarne. Han gikk på nesehorn skole, han hadde masse venner. Han gikk på 4 klasse og til sammen på klassen var de 26 elever. Når de kom inn i klassen sang de velkommen hit til klassen vi synger alle barn. Og så pekte læreren på Bjarne. Han skulle skrive dagen og det var fredag 22 august. Det var Bjarnes bursdag han visste ingen ting om det. Når han kom hjem overrasket hele familien hans han. Han ble så glad at de lagde kake til han, det var sjokoladekake. Han fikk skjære kaka. De spiste kaka. Og så fikk han presanger, faren hans kjøpte lego- land billetter til hele familien. De gikk til lego- land og hadde det moro dagen lang. Det tok 40 timer å kjøre til legoland og 40 tilbake. Når det kom hjem begynte yndlignsfilmen dems. Snipp snapp snute nese- eventyret er ute. Cabir

Elevenes perspektiv på egen skriving og skriveutvikling At jeg skrev mye fortere denne år, mye lengre og at jeg lærte meg mange nye ord som jeg kan skrive på dataen. At det tok mye mindre tid enn før. Hvis jeg er på dataen og jeg skriver feil, blir det en rød strek, og det liker jeg. Da jeg skriver på bok og jeg skriver feil, jeg må viske og det ser ut at jeg har visket, men hvis jeg skriver på dataen og må viske, da ser jeg ikke at jeg har visket.

Forts. Det er mye finere med musen. Jeg kan gjøre sånn derre mange forskjellige skrift, løkke, normal, ikke sant? Jeg kan gjøre større og mindre og med farge og sånn jeg vil, ikke sant? Dataen! Pc! Det går så mye fortere. Og så kan jeg gjøre så mye fint. He he – spille (hun ler). Men jeg liker å skrive også

Forts. Jeg vil ha den derre om meg selv, jeg er ikke sikker på hvor den ligger, jeg tror det er på H, den skal hete.... (hun skriver inn et filnavn for å søke) skriver jeg fort? Den vil jeg gi deg, det er den fineste. (Laila)

Resultater: Sjanger, tekstlengde, kommunikative ferdigheter, syntaks og syntaktisk kompleksitet utvikler seg positivt, mens bøyning, rettskriving og også bruk av store bokstaver andre steder enn etter setningsgrensen er formelle feil som eleven trekker med seg oppover i klassetrinnene.

Resultater: Elevene har bevissthet om de nye medienes sjangere, og de artikulerer tydelig hvilke multimodale virkemidler de mener skal være med for eksempel på klassens hjemmesider. Elevene har kunnskap om hvordan digitale tekster er organisert, og de legger selv inn lenker i egne tekster. Det virker som de har god innsikt i tekstbehandling, Internett og lærings- og undervisningssystemet Classfronter. De skriver tekster, lagrer, gjenfinner og sender videre.