Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Offentlighetsprosjekt i Hole kommune
Advertisements

Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.

1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Innherred samkommune 1 Dokumentsenteret Orientering samkommunestyre 15. mai 2008 Eva K. Lian Ove Haugrud.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Varsling om kritikkverdige forhold
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Innovative offentlige anskaffelser
Integrasjon med fagsystem i sikra sone sett fra leverandørståstad
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
Fagsystemer – oppgradering og nyanskaffelser
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Norges nest største by blir elektronisk
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
”Da pedagogen møtte arkivaren”
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Bevaringsplanlegging
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Planlegge og prioritere tiltak
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
Utskrivningsklare pasienter fra SØ til Sarpsborg kommune
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Vi skiller oss! Hilsen Sak og Arkiv 20. august 2015, Elin E. Harder, Enhetsleder Trondheim byarkiv Trondheim byarkiv.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Arkivplan – som dokumentasjon og nyttig verktøy i organisasjonen v/Sveinung Meyer Svendsen rådgiver, Arkiv i Nordland Foto: Bjørn Erik Olsen.
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Kvalitet, risiko og avvik
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Rådmann Ytre enheter Arkivtjenesten Helse Økonomi Nav Skoler Omsorg
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Håndtering av digitale arkiv
Tema 6 Geointegrasjonsstandarden
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014

Arbeidet med å inkludere ytre enheter pågår Revisjonen foreslår at Bergen kommune  sikrer at Sentralarkivets virkeområde utvides til å omfatte alle enheter i Bergen kommune (jf. vedtak i ABM-plan) Arbeidet med å inkludere ytre enheter pågår Mål: Betjene alle kommunens enheter innen 2018 Innen 2015: Alle grunnskolene i Bergen får tjenester fra Sentralarkivet Det innføres elektroniske elevmapper For å nå målet, kreves: suksessiv ressursoverføring fra byrådsavdelingene kompetanseheving ved Sentralarkivet

«E-postprosjektet» ble avsluttet 2013/2014 Revisjonen foreslår at Bergen kommune  sikrer at arkivverdige og journalpliktige dokumenter blir arkivert og journalført i samsvar med arkivloven og offentlighetsloven med forskrifter i alle enheter i kommunen Prioritet: Sikre at e-poster med saksinnhold kommer inn i kommunens sak-/arkivsystem. Dette finnes det nå en løsning for i systemet. «E-postprosjektet» ble avsluttet 2013/2014 Saksbehandlere og ledere deltok Avdekket mangelfull arkivering av e-poster Gir grunnlag for å gjøre organisasjonen mer bevisst på nødvendig «dokumentfangst». Når Sentralarkivets virkeområde utvides, vil dokumentfangst og opplæring bli mer tilfredsstillende ivaretatt for hele Bergen kommune.

Revisjonen foreslår at Bergen kommune  sikrer at offentlig journal på Internett omfatter hele journalen i BKsak, både når det gjelder avdelinger/enheter og organinterne dokumenter Samtlige enheter som betjenes av Sentralarkivet er klargjort for publisering på internett. Mange virksomheter utenom Sentralarkivet er ikke tilgjengelig på offentlig journal. Det er spesielt vanskelig for mindre enheter med små arkivressurser å håndtere offentlig journal på nett.

Byarkivet utarbeider også et nettbasert kurs. Revisjonen foreslår at Bergen kommune  sikrer at alle kommunens ansatte får tilstrekkelig opplæring knyttet til arkivering, journalføring og offentlighet Kurs fra byarkivet i arkiv og dokumenthåndtering er nå tilgjengelig via kommunens kursbørs. Grunnleggende arkiv-/dokumenthåndteringskurs blir en del av basisopplæringen for ledere. Byarkivet utarbeider også et nettbasert kurs. Byarkivet deltar i et nasjonalt nettverk om arkivopplæring, som også vil komme Bergen kommune til gode.

Saksbehandlerhåndbok er under utarbeidelse Revisjonen foreslår at Bergen kommune  utarbeider tydelige rutiner/retningslinjer for arkivering, journalføring og offentlighet på de områdene revisjonen har påpekt mangler. Som en del av dette bør kommunen vurdere å utarbeide en saksbehandlerbok. Saksbehandlerhåndbok er under utarbeidelse Vil være knyttet til nettbasert kurs via intranett Vil være lenket til Bergen kommunes arkivplan Prosjektet er noe forsinket

Oversikt sluttføres i disse dager Revisjonen foreslår at Bergen kommune  utarbeider en fullstendig og ajourført oversikt i arkivplanen over de systemene som blir benyttet til journalføring og annen registrering av dokument Oversikt sluttføres i disse dager 42 systemer pr. i dag

Revisjonen foreslår at Bergen kommune sikrer at byarkivet blir involvert i prosesser med nyanskaffelser av fagsystem, og at fagsystemer som anskaffes av kommunen oppfyller kravene i arkivforskriften og Noark-standarden (jf. vedtak i IKT-strategi i Bergen kommune). Det er etablert flere møtepunkt der planer for nye systemer blir drøftet: Bergen Byarkiv og IKT Konsern Bergen Byarkiv og IKT Drift

Ytre enheters egne arkivsystemer kan ha mangler knyttet til: Revisjonen foreslår at Bergen kommune utarbeider rutiner som sikrer at byarkivet er kjent med lokale arkiveringsrutiner som blir utarbeidet i kommunen. Ytre enheters egne arkivsystemer kan ha mangler knyttet til: Arkivfunksjonalitet Innsynshåndtering Overskriving av data Langtidslagring Risiko: Tap av data, økte kostnader, tap av omdømme, brudd på Arkivlov m.m. Mål: Kontroll over kommunale arkiveringsrutiner Prioritert arbeid for å nå målet: Lederopplæring Annen opplæring i arkiv- og dokumenthåndtering Sterkere sentralisering av arkivtjenesten God dialog med arkivtjenesten

Forhold som er avgjørende for å lykkes Innføring av et nytt sak-/arkivsystem i kommunen vil rette opp feil og mangler i eksisterende system. Bergen Byarkiv må være sentral i anskaffelsesprosessen. Det må tas hensyn til organisering og arkivmyndighet. Sentralisering av arkivtjenesten vil styrke arkivkvaliteten, særlig for de mindre enhetene med begrensede arkivressurser- og kompetanse.   Flere tiltak for opplæring i arkiv- og dokumenthåndtering. Det arbeides kontinuerlig med Bergen kommunes arkivplan. Sentralt postmottak vil i løpet av året bli ivaretatt av Sentralarkivet.