Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Advertisements

BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Bergen en sykkelby med potensiale
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Inndeling av vegnettet
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Transport og transportutfordringer
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Leverandørutviklingsprosjekt
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Sannheter og myter om tømmervogntog
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Sykling mot enveiskjøring
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
Trygge Rammer Kvalitetsklubb
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Retningslinjer trafikksikkerhet (Idrettslagets navn………)
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram? Trang Tran Vegdirektoratet – Veg- og transport-Planlegging og grunnerverv Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?

Ambisjonen er 8 % sykkelandel Forutsetter Rask utrulling av sammenhengende hovedvegnett. I hovedsak basert på løsninger som er i vegnormalene. Bedre drift og vedlikehold. Mål sykkeltrafikken i Norge skal utgjøre 8% av alle reiser. 2010: 3500 km Gjenstående behov langs riksvegnettet 3250 km

Vi kan teste ut løsninger som et samlet fagmiljø har tro på. Vi trenger nytenkning Gode ider som er bærekraftig Vi skal planlegge og drifte slik at sykling er for ALLE, men ikke for alle overalt I trafikkerte bygater for barn? På landet der bilene går i 80 km/t for barn ?

Sykling mot envegskjøring Noen eksempler Sykling mot envegskjøring Åpnet for tiltaket på permanent basis i 2004 Innført i Drammen, Sandnes og Trondheim Der tiltaket er gjennomført har det vært godt samarbeid mellom Vegvesenet, politiet og kommunen ifm planlegging og gjennomføring Bakgrunn: positive erfaringer fra andre europeiske land Vegdirektoratet laget kriterier(Håndbok N300 del 3) Noen eksempler Begrunnelser for å åpne for tiltaket: Det sykles mot kjøreretningen uansett Det bedrer framkommeligheten for syklister Legge forholdene bedre til rette for sykling i sentrum. Man unngår å føre syklistene over på mer trafikkerte hovedveger med høyere ulykkesrisiko

Midtstilt sykkelfelt/ sykkel boks Prøve ut i Oslo fra 2003-2009. Monolitvn-Ullernchausseen; Kierschowsgate-Kirkevn; Akersgate-Keysersgt; General Ruges vei-Etervn; Middelthunsgt-Kirkevn; Bogstadvn-Kirkevn TØI rapport 2010: effekt på syklisters sikkerhet, trygghet og adferd. Innføring i sykkelhåndbok 2013. Skal komme inn i HB N302 Vegoppmerking 2014-15

Løsninger vi gjerne skulle sett mer av: Mer 30 km/t som fartsgrense i bygater, og 40 er bedre enn 50 km/t Bred skulder som utbedring av eks. veg Blindgater som ikke er blinde for de som går og sykler – ta vare på snarveiene Kantparkering som fjernes for å gi plass for sykling Sykkelgate som alternativ til gågate

Sykkelgate

Hvordan gå fram for å lage et pilotprosjekt på riksveg? Kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legges til grunn. Betyr Fravik fra vegnormalene. Det finnes et eget skjema for søknad om fravik Fravik: VTs folk kan bidra her sammen med TK og TMT.

Fraviksbehandling Myndighet til å fravike Håndbok N100 innen forskriftenes rammer legges til Vegdirektoratet for riksveg Fylkeskommunen for fylkesveg Kommunen for kommunal veg Myndighet ut fra forskrift til veglovens § 13

Fraviksbehandling – riksveg De tre verbene – SKAL, BØR og KAN har en definert betydning i normalsammenheng Verbene ”styrer” fraviksbehandlingen Verb Betydning Fravik SKAL Krav Vegdirektoratet BØR Regionvegsjef Melding til Vegdir. KAN Anbefaling Regionvegsjef informeres Denne tabellen er gitt i en del av normalene i håndbokserien i Svv. Verbene styrer fraviksbehandlingen. Gjelder vegnormalene N100, N101, N200, N300, N301,N400, N500,

Fraviksskjemaet… 2 deler: Søknadsdel Behandlingsdel

Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik Hva kreves det formelt sett for å få innvilget fravik ? Hva kreves av søknaden? Fravik skal begrunnes faglig, konsekvenser mhp. Trafikksikkerhet Fremkommelighet Miljø Kostnader for investering, drift og vedlikehold Andre forhold som bør vurderes er: Systemskifter Kryss Forhold til andre trafikantgrupper og transportformer Må ha før- og etterundersøkelser Nye losninger som skal proves ut bør ha før- og etterundersøkelser slik at erfaringer dokumenteres.  Fravik skal begrunnes og dokumenteres Det skal redegjøres for miljø- og samfunnsmessige konsekvenser av tiltak Skal sikre en tilfredstillende og enhetlig kvalitet på vegnettet ut fra Samferdselspolitiske mål.

Fraviksystemet er ikke ment som en metode for å innføre nye normalløsninger Fraviksystemet er ment som en rutine for å velge tilpassa løsninger der normalløsningen gir uakseptable konsekvenser for kostnader og miljø. Gi frihet til å velge løsning tilpasset forholdene på stedet. Nye normaler: Vi starter nå en ny revisjon av håndbok N100 der alle kommer til orde Det enkleste er å kontakte Vegdirektoratet for avklaring, og det bør skje før lokale myndigheter gis signaler om hvilken standard Statens vegvesen vil legge til grunn. Mer om dette på: www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler/Fravik

Hvorfor sykkelfelt ? Færre ulykker i kryss og avkjørsler, fordi bilene ser syklistene, vikeplikten er klar og fordi syklistene ”oppfører” seg som andre kjørende God framkommelighet for syklister-trafikk fra venstre viker Trygghetssøkende syklister f.eks barn kan benytte fortauet Ca halv pris i forhold til sykkelsti «Enkel «å holde ren og måke Lett å sykle forbi Tar lite plass 1,5-1,8m Feilparkering kan være et problem Sikker, men oppleves ikke så trygg Sykkelsti tar mer plass, kan føre til sykling i feilretning, vanskleig å sykle forbi, dobbelt så dyrt å anlegg ca per meter, trygger på strekning, farligere i kryss. Krever mass skilt, må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss

Den danske sykkelstien Er sikrere på strekning, men farligere i kryss, totalt sett litt farligere Fare for sykling i feil retning pga at det ser ut som en sykkelveg for oss Ca dobbelt så dyr per m pga. kantstein Vanskeligere å sykle forbi hvis ikke 2,5m bred Tar mer plass (min 2,2 m pga. kantavvisning) Vanskeligere å feie og måke Må skiltes som en envegskjørt sykkelveg i hvert kryss Unngår feilparkering er i større grad ? Oppleves som tryggere enn sykkelfelt