JUS201 Dag 5 15.10.14 Opprinnelig lagt på nett som dag 4, 08.10.14.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bringe klarhet i alle relevante fakta
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Tingsrett for landmålere - Forvaltningsrett
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
JUS201 Dag
Advokat Øyvind Renslo, KS
BYGGESAKSBEHANDLINGEN -fra den høye himmel til den dypeste fortapelse.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
JUS201 Dag
Prosessuell Materiell Personell
Rettsstat, rettssikkerhet og forholdet til personvern
Manuduksjoner i forvaltningsrett
Viktige lover og regler
Informasjonsplikt og uttalerett
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Regler om forskrifter Kompetanse til å sette vilkår i vedtak Avtaler om myndighetsutøvelse.
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 4 og 6 Feil i skjønnsutøvelsen Regler om forskrifter.
JUS201 Dag
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Praktisk oppgave 7 Prosessuell kompetanse -Klageregler -Omgjøring uavhengig av klage.
JUS201 Dag
JUS201 Dag
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
JUS100 Dag
JUS201 Dag
Offentlighet.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Studieadministrativ dag
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Regler om offentlighet og åpenhet
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
innholdet i enkeltvedtak
Lucy Smiths Barnerettighetsdag 2014 Internasjonale erfaringer med klageordninger og barns muligheter for å bruke domstolene Kirsten Sandberg.
JUS201 Dag
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
OPPFØLGING AV ULOVLIGE FORHOLD TVANGSMULKT - SAKSBEHANDLING
3 Marius Stub.
Forvaltningens omgjøringsrett
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Klage og omgjøring rettssikkerhet (innrettelseshensyn) styring.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kurs i forvaltningsrett
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Prosessuell kompetanse ( jfr. lærebokas kap 1.6, 4 og 5) - Forvaltningslovens vedtaksbegrep - Begrunnelse av vedtak - Klagereglene i forvaltningsloven.
Repetisjon / oppgaver JUS201 Høst Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Repetisjon / oppgaver Orientering om eksamen Tid til spørsmål.
5 Marius Stub.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
5 Marius Stub.
Advokat Hilde Økland Lone KLUGE Advokatfirma DA
Seksjon byggesak.
Olav Haugen Moen Kommuneadvokaten i Oslo
3 Marius Stub.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag Opprinnelig lagt på nett som dag 4,

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program Gjennomgang av praktisk oppgave 5 Prosessuell kompetanse -Klagereglene i forvaltningsloven -Omgjøring uavhengig av klage

Praktisk oppgave 5

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Praktisk oppgave 5 Ting å legge merke til: Habilitetsvurdering blir ofte en konkret helhetsvurdering der mange momenter spiller inn Kommuneloven § 40 har noen spesialregler om habilitet Politikere har et større spillerom for å delta i offentlige debatter enn offentlig ansatte før det går utover habiliteten Løsningsforslag: a)Svein er ikke inhabil b)Rita er inhabil. Ikke på grunn av slektskap, men fordi hun har behandlet saken i administrasjonen før kommunestyremøtet. c)Ordføreren kan ikke ta avgjørelsen, jf. fvl § 8,2 d)Marte er inhabil e)Ordføreren er ikke inhabil

Klagereglene i forvaltningsloven

Steinar Taubøll - UMB Klagereglene i forvaltningsloven Gjelder klage til overordnet forvaltningsorgan Andre muligheter for den misfornøyde: -Be vedtaksorganet om å omgjøre etter § 35 -Reise sak for domstolene Klage til Sivilombudsmannen

Steinar Taubøll - UMB Oversikt over saksgangen Det må klages innen en viss frist Klagen sendes til organet som gjorde vedtaket = førsteinstansen Førsteinstansen vurderer: 1. Skal klagen avvises uten realitetsbehandling? 2. Skal vi omgjøre vårt vedtak i klagers favør? 3. Skal klagen gis oppsettende virkning?

Steinar Taubøll - UMB Oversikt over saksgangen Førsteinstansen sender saken til klageinstansen – evt. med kommentarer Klageinstansen vurderer avvisningsspørsmålet selvstendig Klageinstansen treffer ny realitetsavgjørelse – alle sider av saken Klageinstansen står fritt til å endre vedtaket til ugunst for klageren (karaktervedtak…)

Steinar Taubøll - UMB Hvem kan klage? Fvl. § 28: ”en part eller en annen med rettslig klageinteresse” -Andre enn parten kan være sterkt berørt av vedtakets konsekvenser -Den som har klageinteresse blir part i klagesaken -Må sees i sammenheng med adgangen til domstolene Tvisteloven av 17. juni 2005 § 1-3, 2 Dommer om den gamle Tvistemålsloven av 13. aug § 54: ”rettslig interesse”

Steinar Taubøll - UMB Hva er ”rettslig klageinteresse” ? Alt som omfattes av ”rettslig interesse” Det skal ikke være vanskeligere å bli part i klagesak enn i rettssak Dommer om tvml. § 54 trekker grensene for fvl. § 28 En bit av sivilprosessen kopiert til forvaltningsprosessen

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for private -Konkurranseforhold til en part Eks: søkt samme tillatelse til næringsdrift -Interessemotsetninger Naboforhold, forurensning ++ -Interessefelleskap Flere personer enn parten kan ha nytte av positivt vedtak Eks: Rivningspåbud – banken mister sikkerhet for byggelån -Rettsetterfølgere Arvinger, kjøpere som har overtatt etter vedtaket

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for offentlige organer -I privatrettslig rolle Eks: Naboforhold -Som representant for samfunnsinteresser Eks: Naturinngrep i statsallmenning -Kommunen har ikke klagerett som offentlig myndighetsutøver Enkelte organer har klagerett som myndighetsutøver Eks: plan- og bygningsloven § 15,2: ”på vedkommende myndighets saksområde”

Steinar Taubøll - UMB Rettslig interesse for organisasjoner -Ulovfestede regler skapt av rettspraksis -Betydelig utvidet de seneste tiårene Rt s. 569 (Alta) Rt s (Iddefjorden) -Må være representativ Er det andre organisasjoner som er nærmere til å ta saken? -Innenfor rammen av vanlig interesseområde Grensetilfelle: Framtiden i våre hender (Iddefjord-saken) -Ny tvistelov utvider adgangen

Steinar Taubøll - UMB Er det sikkert at saken kan løses ved en domstol? Tvisteloven krever at at saken gjelder ”et rettskrav” Viktig i sivilprosessen (”vanlig rettssak”) Unødvendig å vurdere i fvl. § 28 Fvl. § 28 gjelder enkeltvedtak – fvl. § 2 ”bestemmende for rettigheter eller plikter -Rt s. 468 (Norsk Balalaikaorkester) -Rt s. 308 (Bergen Motorbåtforening) -Rt s (Burhøns 1)

Klagefrister i forvaltningsloven

Steinar Taubøll - UMB Klagefrister Generelt om frister: -Når begynner fristen å løpe? -Hvor lang er den? -Hvordan avbryter man utløpet av fristen? Sammenlign med foreldelse av krav, Foreldelsesloven §15 -Kan fristen forlenges av spesielle forhold? -Er det samme frist for alle?

Steinar Taubøll - UMB Hovedregel fvl. §§ 29 og 30: Klagefrist på 3 uker 3 uker Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør Gitt til off. tjenestemann med fullmakt Mail kommet frem til organets klageadresse vedtak Postklage mottatt

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 1: Part krever begrunnelse etter § 24,3 3 uker Underretning kommet frem til part Offentlig kunngjort Fått eller burde skaffet seg kjennskap vedtak 3 uker Begrunnelseskrav framsatt Begrunnelse mottatt

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 2: A har fått en rettighet. B klager. 3 måneder vedtak Kjennskap 1 3 uker Kjennskap 2

Steinar Taubøll - UMB Spesialtilfelle 3: Posten kom ikke fram til organet Frist Klage fremsatt: Avgitt til postoperatør Får vite at erklæring ikke har kommet frem 1 uke

Steinar Taubøll - UMB Oppreisning etter § 31 for oversittet klagefrist ”Kan” behandle klagen Hvis klageren ikke kan lastes Eks: Ikke fått vite om fristens lengde Eks: Vært alvorlig syk Hvis klageren kan lastes (ikke har en god unnskyldning) må han ha ”særlige grunner” Eks: Helt nødvendig sosialstønad Etter et år er det uansett for sent

Hva kan bli resultatet av klagen?

Steinar Taubøll - UMB Klageinstansens kompetanse Fvl. § 34 Klageinstansen prøver alle sider av saken Statlig organ skal ”legge vekt på” kommunalt selvstyre ved skjønnsprøving Ikke bundet av klagerens grunner Kan ta hensyn til nye fakta i saken Større frihet enn en overordnet domstol

Omgjøring uavhengig av klage

Steinar Taubøll - UMB Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Omgjøring av eget vedtak: -Hvis det ikke er til skade for noen -Hvis ingen har fått vite om vedtaket -Hvis vedtaket må anses ugyldig -Kan også gjøres etter klage. Klagen går da ikke til klageinstansen -Ingen frister, men mindre materiell mulighet

Steinar Taubøll - UMB Omgjøring uavhengig av klage Fvl. § 35 Overordnet organ omgjør vedtaket: -§ 35,3: Mulig innen korte frister -Større materielt spillerom Eks: Bredvold Skoger AS – konsesjon Statens landbruksforvaltning omgjør fylkeslandbruksstyrets vedtakBredvold Skoger AS – konsesjon § 35,5 henviser til kompliserte ulovfestede regler. -Sikkerhetsventil for forvaltningen ved tungtveiende samfunnsinteresser Eks: Omgjøre utslippstillatelse som ødelegger byens drikkevann

Steinar Taubøll - UMB Kompetanse og gyldighet Forvaltningens avgjørelser er gyldige når: -Det er riktig organ og person som har fattet vedtaket Personell kompetanse -Saken er behandlet på riktig måte før vedtaket Prosessuell kompetanse -Innholdet i vedtaket er riktig etter gjeldende rett Materiell kompetanse

Steinar Taubøll - UMB Kompetansefeil kan føre til at en avgjørelse blir ugyldig -Materielle feil Feil rettsanvendelse Feil fakta Feil i utnyttelse av skjønnsfrihet Utenforliggende hensyn Usaklig forskjellsbehandling Grov urimelighet Vilkårlighet Uforholdsmessighet -Personelle feil Feil organ Ulovlig delegering Feil person -Prosessuelle feil Brudd på forvaltningslovens regler Brudd på saksbehandlingsregler i aktuell særlov Brudd på ulovfestede krav til forsvarlig saksbehandling

Fvl. § 41 - En regel om gyldighet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fvl. § 41 En regel om gyldighet Gjelder saksbehandlingsfeil Ikke personelle og materielle feil Visse vedtak er gyldige på tross av saksbehandlingsfeil -Skal ikke tolkes antitetisk -Sier ikke at alle andre feil fører til ugyldighet

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fvl. § 41 En regel om gyldighet Hvilke vedtak er gyldige etter § 41? -Bestemmelsen gjelder enkeltvedtak -Vurderingstemaet er årsakssammenheng Har feilen virket inn på vedtakets innhold? -Det stilles opp et sannsynlighetskrav ”grunn til å regne med” – ganske sikkert – kanskje 75% Avviker fra det vanlige kravet om sannsynlighetsovervekt – 51% Negativt formulert ”ikke kan ha virket” Omskrevet: 25% sikkert at feilen kan ha virket inn – likevel gyldig Hvis det er større sannsynlighet kommer ulovfestede regler inn

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fvl. § 41 En regel om gyldighet § 41 er utslag av et prinsipp -Reglene om gyldighet og ugyldighet av vedtak er ulovfestede - skapt av rettspraksis -Det finnes en generell ulovfestet regel som tilsvarer § 41 når det gjelder materielle og personelle feil. -En bit av de generelle gyldighetsreglene er lovfestet  § 41

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Fvl. § 41 En regel om gyldighet Noen typer feil vil lettere kunne påvirke resultatet -Inhabilitet -Saken ikke tilstrekkelig opplyst Flere små feil kan til sammen være nok Dårlig begrunnelse kan indikere underliggende feil Eks: Rt s. 745 (Isene-dommen)

Steinar Taubøll - JUS201 UMB Ugyldighet ved prosessuelle feil § 41- prinsippet sier ikke når vedtaket er ugyldig. Her gjelder ulovfestede regler: Ugyldighet avhenger av en helhetsvurdering Sannsynligheten for at feilen kan ha innvirket? Hvor grove feil? Hvor mange feil? Hvor komplisert er saken? Hvor inngripende er vedtaket? Har parten delvis ansvar for feilen? Er ugyldighet til skade for en privat part?