Introduksjon til Lean og Lean ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Innledningsforedrag Sildajazz
Standardisert arbeid.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Student Desember 2012 Presentasjon av mine innleveringsoppgaver og eksamen Lean Ledelse Ved HIB Høsten 2012.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Velkommen til Lean Ledelse
En lærende organisasjon?
“Value Stream Mapping”
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Lean produksjon 5.4 LEAN Introduksjon TQM Center Norway.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
IKT Orkide Ledelse og Skole
Observasjon ?.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
NEVU a.s - Lærende arbeidsliv.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
Planlegging og styring
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Lean Verktøy.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Oppbygging av læreboka og faget
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Monica Sætervik Briseid, Lean Coach, Fibo-Trespo
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Forelesningsnotat 5. Kundeverdi
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
1.6. Prosessledelse, verdiskapende samspill - introduksjon
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Læringsnettverk legemiddelgjennomgang. ? Læringsnettverk.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Organisatoriske barrierer i Statoil
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Forbedringssamlingen
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Brukbarhetstesting og feltstudier
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Skolebasert kompetanseutvikling
Asker - mulighetenes kommune
Fra kunnskap til handling
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 8 Just in Time og beholdningskontroll
Bakgrunnen for balansert målstyring (BM)
Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til Lean og Lean ledelse Forelesningsnotat nr. 2. Læreboka kapittel 4 og 5.

Oppbygging av læreboka Læringshastighet III Lærende organisasjon II Innføring. I Lederskap for Lean Del I kort innføring i Lean

Hva er Lean? Lean handler om å lage og levere produkter og tjenester med mest mulig nytte- verdi med minst mulig tap av ressurser gjennom å fokusere på flyt, oversiktlige prosesser og kontinuerlig forbedring. Og dypest sett om læring for å få til dette. (Bjarne berg Wig fra innledning i læreboka)

Grunnoppskriften, formål og metoder Definer hva som er verdi for kunden 2. Skap en verdistrøm uten tap 3. Skap flyt uten stopp Innfør sug-prinsippet Skap en tilstand av kontinuerlige forbedringer Metoder og verktøy Kaizen Kanban 5 S Verdistrøm Standardisert Produksjon Poka Yoke SMED Etc. 7 type MUDA Overproduksjon Overprosessering Lager Transport Unødvendig bevegelse Venting Vrak/defekt Venstre side refererer til ”oppsgruften” fra MIT studien (se side 56 og 57).

Kunde Verdi (nytte) Visuell styring Flyt (JiT) Elevator speach: Kundeverdi, flyt og visuell styring. Og for å få dette til: Kontinuerlig læring.

Hva mener vi med visuell styring? - bevegelse som skaper verdi - gjennom samhandling og gjennomsiktighet Refererer til Niclas Modigs bok ”Dette er Lean”

Dagens virkelighet? Er det slik det er hos oss. Hvor mange telt har vi, hvor mange hindringer for flyt og oversikt? Diskuter eksempler!

Kundeverdi og flyt Lokalt legekontor Mammografi Kreftavdeling Cytologi Kreftavdeling Annes og Saras eksempel viser to forskjellige pasientforløp. Annes diagnostisering ble utført i et system der fokus er å utnytte ressursene effektivt, mens det i Saras eksempel er et helsevesen som er organisert for pasienteffektivitet eller det Niklas Modig kaller flyteffektivitet. . Venting Venting Venting Venting 42 dager

Hva er kundeverdi? Kunden er svært fornøyd Dårlig tilstand God Det som gjør kunden tilfreds Dårlig tilstand God tilstand Ta for dere for eksempel et treningssenter. Hvilke forventninger på rød linje, basiskvalitet (må ha funksjoner) Hvilke på blå (forventer) og hvilke på grønn (svarer på latente behov vi ikke var klar over)? Må ha. (selvfølgeligheter) Kunden er svært missfornøyd

Lean ledelse – fire grunnprinsipper Ingenting kan erstatte direkte observasjon Alle endringer er eksperimenter (PDSA) Gjør endringer så ofte som mulig (kaizen) Ledelse ved coaching Fra en Harvard studie ( Artikkel i HBR 2003)

Prinsipp # 1. Ingenting kan erstatte direkte observasjon Gå til GEMBA – arbeidsplassen Observere Objektive fakta vs. tolkning Lære å observere Kommunisere Stille åpne spørsmål Lytte aktivt Involvere Lære Nysgjerrighet og ydmykhet Kontinuerlig forbedring av egne lederferdigheter Bildet er fra en gemba tur i Veidekke i Trondheim 2007.

Prinsipp # 2. Gjør endringer som forsøk (eksperimenter) Handling i forhold til virkning Planlagt virkning: Mål Studere Virkelig virkning P D S A Analyse: Finne riktig metode Gjennomføre som planlagt Tiltak: Vår teori om hva som vil fungere

Opphavet: ”System for dyptgripende kunnskap” Deming: ”Uten teori – ingen læring” Forstå systemer Forstå variasjon Forstå læring (PDSA) Forstå psykologi

Prinsipp # 3. Eksperimenter så ofte som mulig Mange små forbedringer Tilstand av forbedringer Bildet er fra eksperimentering (Veidekke) og forbedring av en rigg for produksjon av stål armering til en oljeinstallasjon.

Visualisering av problemer og løsninger Visualisering av alle typer forslag og forbedringer. Dette er en nøkkel i praktisering av kaizen (kontinuerlig forbedring) Fra team rom i tidligere Hydro i Raufoss (HARA)

Prinsipp # 4. Ledelse er coaching Coaching skal utvikle personlige ferdigheter og nye vaner Coaching er å lede ved å bygge på personens egne ressurser 3. Synliggjøre og forsterke de sterke sidene hos en person eller et team Gi konstruktiv tilbakemelding og finne løsninger gjennom dialog Lean ledelse er coaching. Dette stiller sterke krav til ferdigheter i læringsledelse. Bygge de ansatte og lederes kompetanse.

Hvorfor er coaching en nøkkel? TAP Kunnskap Vilje Evne Kompetanse = evne til å nå krevende mål. Formelen består av kunnskap ganger vilje ganger evne: Vi må øke viljen til å bruke kunnskaper. Et klima for å være dristig i å prøve og feile. Toleranse for feil er avgjørende del av denne kulturen. Og så må vi øve. Ferdigheter kommer av praksis og praksis alene! Kunnskap Vilje Evne X X

Katter til løver Bygge selvtillit. Ta folk ”på fersken” i å gjøre noe bra.

Stadier i Lean coaching Læringshastighet Læringshastighet Coaching kultur 3. Prestasjonscoaching og coaching kultur 3 2. Selvbevissthet selvtillit Grunnleggende coaching 2 Faser i coaching ledelse. Først hverdagscoaching gjennom fokus på å 1. lære av arbeidsutførelse. Deretter 2. utvikling av selvtillit (katter til løver) og 3. Prestasjonscoaching for de toneangivende lederne. 1