Varme senger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvamskogen og verdiskapning for Kvam
Advertisements

GRAVSET SKIANLEGG – 1999 : Rydding av 2 km, 3km, 5 km og 8 km. Dugnad: 500 t.
Ny bane på Fart •Plassering •Type dekke •Kostnader •Finansiering Klikk når du vil gå videre!
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Varhaug Idrettslag Alltid best sammen
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Oppg. 1-2 Holiday Hotel, Squash Center –Avskrivinger og ansatte: $ –Flexibelt utstyr avskrivn. $ –Vedlikehold og strøm: $ –Vask: $
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Dyreparken på 300 sekunder.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Høsting av energi Erfaring fra forsøk på Gjennestad
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
Prosent og forhold - repetisjon
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E LOKALBANKEN.
Furutangen Aktivitetssenter AS
Sosial boligpolitikk Velferdsalliansen Sosialpolitisk Forum Oslo, 21 april 2005 Lars Aasen Daglig leder.
Kapittel 4: Renteregning
Frognmarkas Venner. Ønsker vi en kommune med innbyggere?  Vi mener at reguleringsplanen ikke belyser de samfunnsmessige konsekvenser  Dette gjelder.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Muntlig Matematikk Eksamen
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Havsdalen Vel
Mosjøen byen ”midt i Norge”, er sentrum i
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Kapittel 7: Prosjektanalyse og evaluering
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Grunnkurs i økonomiforvaltning ved UiB
TRYVANN VINTERPARK FREMTIDSVISJON
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Tøff konkuranse! Forholdet mellom Norge og Chile
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Fjernvarmeutbygging i Norge - hva skjer fremover? Årsmøte i Tromsø , Atle Nørstebø.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Kapittel 12 – Noen begreper
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Kongsvinger tennishall
Innledning ved BioHus konferansen
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
100 lure ord å lære.
Larvik Campingplassforening 22 medlemmer, fra 20 til 600 plasser Sesongplasser, døgnplasser, hytter, leiligheter, brygger, badestrender, kafe, aktiviteter,
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Kostnadsutvikling fosterhjem
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Utskrift av presentasjonen:

Varme senger

Analyse over kritisk masse av varme senger Skistar Hemsedal ser for seg at følgende prosjekter skal / bør utvikles fremover for å utvikle den alpine attraksjon. Dette er forankret i Skistar sin egen strategi og tar samtidig opp i seg bygda sin oppfatning av vegen videre. Vi har definert investeringsbehovene og hva som må til for å klare å realisere disse: Nedfart sentrum Gondol fra Trøym og opp til Fjellcafeen Øvrige investeringer innenfor det arealet vi i dag driver Hemsedal Skisenter Røggelia Antall varme senger per i dag: 6390 senger. Videre kommer inntektsanalyse med heisomsetning per varm/kald seng og investeringsoversikt og inntektsbehov for å betjene disse.

Gjestestruktur skidager Antall senger Beleggs-grad Alpinfaktor Ant. Belagt seng Salgs-dager Skidager Inntekt (snitt 193,- per skidag) Innt/seng Varme senger Skistar 4800 65% 80% 130 259 584 50 149 033 10 448 Varme senger andre 1500 45% 70% 49 140 9 493 357 6 329 Kalde senger 9000 19% 124 488 24 049 837 2 672 Caravan, skoler etc 21 000 4 056 990 Dagsbesøk (kjører mer enn 30 km) 55 000 10 625 450 Besøk hos slekt og venner 25 000 4 829 750 SUM   534 212 103 204 416 Gj.snittsinntekt per varm seng: 9467

Utvikling varme senger 2004-2014

Nedfart og gondol - årlige driftskostnader Nedfart sentrum. Investering 10 000 000. Rente på investeringen 5% p.a. Gondol: Investering 70 000 000. Rente på investeringen 5% p.a. NEDFART TNOK Renter nedfart 500 Tråkk etc 1000 t 950 Div drift 200 Andel skibuss Totalt 1 850 GONDOL TNOK Renter gondol 3 500 Avskrivninger Driftskostn per år 4 300 Totalt 11 300 Nedfart: Dette gir et behov for varme senger: 1 850 000/9467 kr/seng i heisomsetning = 195 nye senger Gondol: Dette gir et behov for varme senger: 11 300 000/9467 kr/seng i heisomsetning = 1195 senger Bare for å realisere nedfart og gondol til sentrum kreves det 1390 nye senger. Nødvendig antall varme senger for å opprettholde dagens nivå + forsvare bygging av nedfart og gondol: 7 780 senger.

INVESTERINGER 20-ÅRS PERSPEKTIV Nedfart sentrum og gondol ikke medregnet Modernisering og utskiftning av driftsmidler, ikke erstatnings-investeringer som maskiner, kjøretøy etc) i skisenteret i dag. TNOK Snø 50 000 Nedfarter/park 25 000 Heis 130 000 Maskiner 15 000 Andre reinvesteringer Div eiendom 5 000 Totalt 250 000 Renter 5% 12 500 TNOK Avskrivninger 12 500 TNOK Lønn og vedlikeholdskostnader kommer ikke på da vi skifter ut eksisterende materiell med nytt. Større snøanlegg er automatisert og gir ikke større driftskostnader. Nødvendig antall varme senger for å forsvare ovenstående investeringer: 25 000 000 : 9467 kr/seng = 2650 nye varme senger

RØGGELIA Estimert investering 300 000 000 NOK Årlige kostnader: Renter 5% 15 000 000 NOK Avskrivninger 7 500 000 NOK Driftskostnader 8 300 000 NOK Totalt Røggelia /år 30 800 000 NOK Nødvendig antall varme senger for å forsvare ovenstående investeringer: 30 800 000 : 9467 kr/seng = 3250 nye varme senger

Kritisk masse varme senger totalt Totalt når vi en kritisk masse varme senger på 14000 senger Det vil si at volumet varme senger må økes fra dagens nivå med 7 610 senger, det vil si 760 enheter. I tillegg vet vi at frafallet senger er ca 100/år. Det må i tillegg bygges det samme antallet årlig bare for å opprettholde dagens volum av senger. Vi har ikke hensyntatt utvikling av kalde senger i våre estimater. Man ser også at vi i våre estimater ikke har gjort annet enn å regne på kostnadsdekning av planlagte prosjekter. Vi forholder oss til at prosjektenes lønnsomhet tas i utvikling av kalde senger.

Lokalisering av varme senger Skistar mener at lokalisering av varme senger bør konsentreres om følgende steder: Fra og med dagens Tinden Apartments /Såta, vestover gjennom Fjellandsbyen til og med Rådyrlia. Nordre begrensning er Hemsil. Videre bør området fra og med Veslestølen, gjennom Storelia til og med Skarsnuten holdes varm. Sentrum Trøym med områdene rundt planlagt gondol bør ha en varm andel som gjør det mulig å gi et grunnlag for næringsutvikling i sentrum. Totteskogen (deler utvikles varmt) Baseområdet i Røggelia Holdeskarlia fra Rådyrlia opp til Veslestølen. Nordre begrensning Hemsil (delt varmt/kaldt) Varme senger må lokaliseres med tanke på fremtidens service Suksessfaktor for å lykkes med varme senger Riktig beliggenhet i forhold til attraksjoner som alpinanlegg og service Betingelsesløst ski in/ski out Skistar skal være «høringsinstans» for plassering av nye varme senger

Hvor skal gjestene komme fra - og hva er grunnen til at de vil komme? Økt konkurransekraft gjennom alpin utvikling skal plukke gjester fra øvrige reisemål i Norge og resten av Europa. Markedssatsing mot Øst-Europa slik som Polen og de Baltiske land Fremdeles sterk satsing på primærmarkedene Norge, Danmark, Sverige Utnytte markedsapparatet i Skistar enda sterkere Større variasjon av senger vil gjøre at attraksjonen i det å bo vil øke. Dette ser vi eksempel på i Trysil ved bygging spesielt av MRT i Fageråsen Riktig bygging på riktig sted – høy attraksjonsgrad

Utvikling av kalde senger Skistar mener det er viktig med en ekspansiv politikk også på utvikling av kalde senger. Dette binder opp gjester, gir stamgjester og trofaste ambassadører for Hemsedal. Beliggenhet av nye kalde senger: Grøndalen / langs Grøndalsvegen Fiskum Lykkja-området (fra Gravset og innover) Røggelia Holdeskarlia fra Rådyrlia opp til Veslestølen Holdeskaret Totteskogen Hvilken type kalde senger bør bygges: Enheter på ca 90-120 m² bør prioriteres i gitte områder som deler av Totteskogen Tettere bygging (større u-grad) bør tillates i gitte områder som deler av Totteskogen Prøve å legge til rette for frivilling utleie En av suksessfaktorene for utbygging av kalde senger er en aktiv varmsengspolitikk. Varme senger holder liv i service og attraksjoner, noe som styrker grunnlaget for kalde senger. Selv kalde gjester ønsker all mulig service og attraksjon.

Den største feilen Hemsedal kan gjøre Etablere varme senger uten å være våkne for «bad planning». Dette vil gi dårlig lønnsomhet i sengene og press på konvertering til kalde. Åpning for konvertering til kalde senger innenfor de områdene vi tidligere har sagt det skal utvikles varme. Vi må tenke areal og ikke alder på eksisterende senger. Slippe til eiendomshaier som kun skal inn og utvikle kalde senger i «varme områder». Dette tjener kun eiendomsutviklerne og ikke Hemsedal. Synlige fordeler ved dagens varmsengspolitikk Befolkningsutviklingen er økende og har vært i flere år. Arbeidsplasser Fire dagligvarebutikker oppe til kl.23 om kvelden med en befolkning på 2200 personer Fem sportsforretninger Hemsedal Skisenter med 50 fast ansatte, 300 på sesong og 450 inkl leietagere/innleide firma Et næringsliv som har styrke til å holde liv i og utvikle felles tiltak slik som langrennsløyper, turstier og andre ikke-kommersielle produkter

Effekt sommer Nye om mer varierte senger gir mulighet for nye gjester Investeringer i alpin som følge av nye senger kan utnyttes om sommeren (gondol) Investeringer i service som følge av nye senger kan utnyttes om sommeren