NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ELE3730 Utviklingsøkonomi
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Hva er problemet? Hvor god/dårlig er gjennomstrømning nå? Hvordan ligger vi an sammenlignet med andre institutter? Hva betyr det for vår økonomi/forskning?
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Veiledning av studenter
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Handelshøgskolen ved UMB Presentasjon av studietilbudet for UMB-ambassadører
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Av: Anette Helene Smørdal
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Informasjonsmøte fritak og valgfag onsdag 13. august 2014 kl. 10
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Informasjonsmøte valgfag - generell informasjon
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Bjørn Hallstein Holte på Rådgiverdagen
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Argumenterende tekster
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forkurs, TRES og Y-veien
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
1 BACHELORDAGEN 9. april 2014 Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvalitative og kvantitative metoder
Å skrive masteroppgave
Fra cand.act til cand.scient til Master
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Forslag til felles MA-struktur
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Masteroppgaver ved NHH
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Masteroppgaver ved NHH
2-årig masterprogram Energi
Fra idé til publikasjon
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Informasjon om fagvalg til Vg2
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

NY BACHELOR STRUKTUR: HVORDAN LØSE SAMFUNNS DEL AV LØPET FREDAG 26 SEPTEMBER, 2014 Frode Steen

Dekanens utfordringer til Samfunn Ny kursstruktur Økt ressursbruk på bachelor Forbedre muligheten til internasjonal utveksling - For egne studenter Mer dublering, eller mere generiske kurs man kan finne erstatninger for ute - For utenlandske studenter Englifisering Forbedre lærekvaliteten 2

Torben Jensens utfordring til Samfunn Work HARD vs work SMART Or become WISE vs become RICH Torbens svar er: HARD=WISE Den representative NHH studentens svar er mer trolig: SMART=RICH 3

Samfunn er nok mer på linje med Torben Hvordan få fokuset fra SMART til HARD? - Forbedre oppfølgingen underveis slik at man tvinger gjennom jevnt arbeid gjennom semsteret - Presentere studentene for de spennende temaene tidligere i bachelor- løpet - Gjøre studiet mer anvendt UTEN å miste teorigrunnlaget 4

Hvor ligger utfordringen i praksis NEGATIV ENDRING: Samfunn fra 4 til 3.5 kurs POSITIV ENDRING: Mer av ressursene vil bli overført fra master til bachelor 5

Vi ønsker å ta læringsutbyttebeskrivelsen på alvor Læringsutbyttebeskrivelsene for bachelorstudiet ble vedtatt av PBU på møte 2. feburar 2011 «Ved avsluttet studie skal kandidaten:… ha metodekunnskaper (i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelige metoder) som gjør kandidaten stand til å innhente og analysere relevant informasjon. Kunne bruke slik kunnskap til å utføre egne analyser av praktiske problemstillinger og treffe beslutninger basert på disse.» 6

7 Ny Bachelor: Samfunns del Anvendt Samfunnsøkonomi Hva om vi tenker nytt?

Alternatives Alternativt forslagPBUs forslag 1. semesterIntro course 2. semesterMicroeconomicsMicroeconomics I 3. semesterMacroeconomicsMicroeconomics II 5. semester‘Anvendt samfunnsøkonomi’ Macroeconomics 8 Men 1. Vil dette fungere for mikro/makro, 2. Hva skal vi fylle inn i 5. semesterkurset

Vi har utredet det alternative scenariet Vi lagde i juni/juli tre grupper som er bredt fundert i instituttet, og som har lang erfaring med bachelor: - Mikro/ og Introduksjon til samfunnsøkonomi: Kjetil, Lars S., Lars M., Sissel, Bertil, Linda N., Ragnhild - Et nytt mer modern makro-kurs: Torfinn, Gernot, Øystein, Karl Rolf, Øivnd - Anvendt samfunnsøkonomi: Kjetil, Alexander, Aline, Kjell G., Lars S., Torfinn, Ragnhild 9

Mange fordeler med det nye scenariet Makro kommer tidligere – gir rom for mer valgbar makro senere Flere læreperspektiv – teori først så anvendelser Mer i tråd med fagets utvikling – anvendelser er langt viktigere i dag en det man så før 10

Internasjonal utveksling: Det alternative scenariet er en mulig løsning Siste kurset med generisk navn ‘Anvendt samfunnsøkonomi’ kan dubleres Det ene kan gis på engelsk Løser flere utfordringer: - Halverer kursstørrelsen – øker kvaliteten - Mindre enveislæring og mer egenlæring - Gir studentene mulighet til å ta kurset når de er hjemme - Øker antall mulige kurs for internasjonale studenter 11

Foreløpig konklusjon (fra gruppene) Ny struktur med introduksjon til samfunnsøkonomi, mikro, makro, og avslutning med ‘anvendt samfunnsøkonomi’ bør vedtas nå * Første intro kurs går allerede høsten 2015 Endelig innhold av ‘Anvendt samfunnsøkonomi’, mulig dublering, engelsk/norsk etc. bruker vi tiden fremover til å fastsette *Første kurs går først høsten

Hva skal vi fylle ‘anvendt samfunnsøkonomi’ med? Opplagt flere anvendelser i mikro og makro - Gir dybdeforståelse og alternative læring etter tidligere teorikurs Skal kurset være anvendt=empiri og/el anvendt=anvendt teori - Argumenter i flere retninger Faget er blitt langt mer empirisk Anvendt metode gir allerede noe innsikt i empiri – nok/riktig? Uansett kreves det samkjøring mellom det nye kurset med Anvendt metode Fjerning av internasjonal handel som pliktig kurs har en klar nedside (vekst, generell likevekt mm må inn andre steder?) Og man kan gå gjennom en bachelor uten å ha lært veldig mye om internasjonal handel Jo mindre ‘generisk’ kursoppsett, jo vanskeligere innbytte: men dublering kan løse dette. 13