Kristiansund videregående skole Fagskolen i Kristiansund Bedre opplæringstilbud for elever med psykiske vansker. Et kursopplegg for kontaktlærere. rektor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Elevene på folkehøgskole Noen tall som viser hvem elevene våre er.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Nye rusmidler, nye trender- hvilke konsekvenser ? Statistikk 2003
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Snart klar for videregående skole
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Vågå 29. januar Jan Roger Bøe Øien Koordinator. Statistikk – etter vg1 Avsluttet grunnskole v å ren 2006 Avsluttet grunnskole v å ren 2007 Avsluttet grunnskole.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Opplæringstilbudet Fylkestingets vedtak.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Internasjonale og nasjonale undersøkelser: OECD 2012: (Tallene er fra skoleåret 2009/ 2010.) For første gang sammenligner man gjennomføringen i 25 land.
Hva sier tallene oss?.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Utvalgte resultater for SVGS
Forskrift til Opplæringslova
Utvalgte resultater for SVGS
Fagforbundet Vest-Agder
Rådgiver Marianne Stray Aas
NY STRUKTUR.
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE OM VGS
Utskrift av presentasjonen:

Kristiansund videregående skole Fagskolen i Kristiansund Bedre opplæringstilbud for elever med psykiske vansker. Et kursopplegg for kontaktlærere. rektor Bjørn Johannessen

2 Kristiansund videregående skole: 860 elever 200 studenter i fagskolen 230 tilsatte

Utdanningsprogram – KVS: Bygg og anleggsfag Design og håndverk Elektrofag Helse- og oppvekstfag Medier og kommunikasjon Restaurant- og matfag Service og samferdsel Studiespesialisering med formgiving Teknikk og industriell produksjon TAF (YSK) Påbygging til studiekompetanse etter Vg2 og fagbrev

Etableringer i Kristiansundsregionen

Generasjon lydig Generasjon alvor CV- generasjonen

Foreldre: Hvor fornøyd er du med foreldrene dine? (Ungdata fra Kristiansund 2014).

Foreldre – kontroll og kommunikasjon: Her kommer noen utsagn om hvordan du vil beskrive forholdet ditt til foreldrene dine. (Ungdata fra Kristiansund 2014). (Andel «Passer svært godt» eller «Passer ganske godt»)

Skole: Trives du på skolen? (Ungdata fra Kristiansund 2014).

Elin K. Bye (Sirus) «Bruk av alkohol og cannabis blant ungdom i perioden » Tidsskrift for Ungdomsforskning, Mens alkoholomsetningen i voksenbefolkningen har gått opp… Alkoholomsetning i liter ren alkohol per innbygger i alderen 15 år og eldre, Kilde: Edland-Gryt 2011:s 34

Prosent Elin K. Bye (Sirus) «Bruk av alkohol og cannabis blant ungdom i perioden » Tidsskrift for Ungdomsforskning, … har alkoholbruk blant ungdom gått ned fra årtusenskiftet Drukket siste 12 måneder Drukket siste 30 dager Full siste 12 måneder Full siste 30 dager Prosentandelen blant åringer som har drukket mer enn et par slurker/vært full hhv siste 12 måneder og siste 30 dager. Kilde: SIRUS

Antall selvmord per ungdom per år GutterJenter Tilmann von Soest (UIO) og Christer Hyggen (NOVA) «Psykiske plager blant ungdom og unge voksne – hva vet vi om utviklingen de siste årene?» Tidsrom Tidstrender i selvmord blant år gamle ungdommer fra 1951 til Kilde: SSB Nedgang i antall selvmord fra årtusenskiftet 21

Hva ligger bak endringene?  Bedre økonomi  Minkende generasjonskløft, mer involvering, mer oppfølging  Ny teknologi, endrede sosiale omgangsformer, mer hjemme  Flere får behandling i psykisk helsevern, mer medisinering  «Alle» må ta utdanning, fremtidsdisiplinering, ungdomstid som kapital som må forvaltes; kunnskap, helse, CV  Brattere motbakke? Vanskeligere for dem som ikke mestrer? © colourbox.no

Psykiske plager: Andel gutter og jenter med depressive symptomer. (Ungdata fra Kristiansund 2014).

% 'veldig mye' eller 'ganske mye' plaget Alt er et slitBekymret segSøvnproblemerHåpløshet for framtiden Stiv, anspentUlykkelig, deprimert Andel ‘ veldig ’ og ‘ ganske ’ mye plaget. 9.trinn, 10.trinn, VG1. Oslo mye Kilde: Ung i Oslo 1996, 2006, 2012

IndikatorerSnitt Kristiansund VGS - VG1 - Bygg- og anleggsteknik k (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Design og håndverk (11- 12) Kristiansund VGS - VG1 - Elektrofag (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Helse- og oppvekstfag (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Medier og kommunikasj on (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Restaurant- og matfag (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Service og samferdsel (11-12) Kristiansund VGS - VG1 - Teknikk og industriell produksjon (11-12) 2.1 Bestått-prosent alle fag 1.termin 40,7444,4488,8983,9383,3387,553,8595, Fullført og bestått- prosent 58,6237,575,3872, ,8391, Sluttet i prosent6,912,127,697,793,337,1424, Antall fraværsdager15,7124,1311,049,8720,3711,5928,886,63 Gjennomføring Kristiansund vgs - skoleåret

Elever som slutter i skoleåret: : 12% : 6% 6% er for høyt.

Sluttårsaker: Feilvalg Personlige problem/psykiske problem

Skolefrokost for alle fra kl :

Tiltak for økt gjennomføring: Miljøpedagog - hjelp til kontaktlærere i oppfølging av elever Vekking og henting av elever Skolefrokost «Ny Giv» - overgang u-skole - vgs «Ny Giv» - oppfølgingstjeneste/NAV Intensivgrupper i fellesfag Praksisbrev/Praksis kombinert med skole Skolevandring - refleksjon med lærerne

Tiltak for økt gjennomføring: Utvidet skolehelsetjeneste med psykiatriske sykepleiere Lett tilgang til kommunalt ansatt psykolog Lett tilgang til 2. linje-tjeneste innen psykisk helsevern Lett tilgang til PPT med kontortid på skolen hver dag Intensiv handlingsplan mot rus inkludert urinprøvetesting av elever Umiddelbar respons ved mobbing Skolering av kontaktlærere

∗ ” Moderne tilknytningsteori ” (S. Hertz) - barnets relasjonserfaringer har avgjørende betydning for hvordan det genetiske anlegget kommer til uttrykk. ∗ Et rammeverk for troen på de gode reparasjonene. ∗ Økt fokus på lærer som tilknytningsperson - Gode reparasjoner gjennom nye relasjonserfaringer/tillitsbyggere. ∗ Mer forskning/litteratur om lærer som tilknytningsperson (Attachement & Human Development, 14) ∗ Teori om ulykkelige unger gjør at vi orker dem bedre! ∗ Skolen som innsatsarena for psykisk helse! Perspektiver (fra Katrine Sørli)

Videregående skole – arena for forebygging og reparasjonsarbeid!

Kristiansund vgs august 2012 Orientering om utviklingsarbeidet: «Læraren i møte med utsette elevar, roller og relasjonar.»

Bakgrunn «Betre opplæringstilbod for elevar med psykiske vanskar, 2009 – 2011» Evaluering som førte til vedtak i utdanningsutvalet Ud-3/12 A Førte til nytt prosjekt/utviklingsarbeid Samarbeid med fylkeskommune, PPT og den enkelte skole.

Mål systemnivå Utvikle lærarteam med auka grad av samhandlings- og relasjonskompetanse som fremjar lærelyst og læringsutbytte hos elevane, og skaper tryggleik i læringssituasjonen. Dette i god kommunikasjon med skulen og skulen sitt støtteapparat. Auka kompetanse i PPT på området prosessrettleiing i tråd med krav til arbeid på systemnivå. (jmf Opplæringslova § 5-6, andre ledd).

Mål på individnivå Målet er å gjere den einskilde lærar og lærarteama meir kompetente og trygge i samhandling med elevar med psykiske vanskar/elevar som strever med psykososial problematikk. Fråfall er eit stikkord.

Arbeidsmåte Ein tilbyr lærarteam på definerte avdelingar/skolar fast oppfølging gjennom gruppesamlingar med prosessrettleiing. PPT skal fungere som prosessrettleiarar. Andre fagpersonar kan kome til ved behov. Systematisk bruk av analyse og refleksjon i lærarteama vil vere ein arbeidsmåte i skolen for å etablere god, effektiv og relevant kommunikasjon og intervensjon i arbeidet med utsette elevar.

Fire skoler deltok: Kristiansund vgs - DH Borgund vgs – DH, TIP, BA Fræna – RM (evt. HO) Ålesund – MK

29 Innhold i kurset: Et dagskurs med Katrine Sørlie (spesialist i klinisk pedagogikk): «Tilknytning som forståelsesmodell i skolen - Trygg nok til å lære». Fem samlinger i lærerteam gjennom året. Det ble satt av «god tid» til teamene. Enkeltkurs om spesielle tema.

30 Tilbakemelding fra lærerne: «Svært positivt å sette av god tid til grundige samtaler om utfordringer i hverdagen». «Vi lærte å kjenne hverandre på en bedre måte». «Vi kan nå på en enklere måte støtte hverandre i utfordringer vi møter blant elevene».

31 Veien videre: På avdeling for Design og håndverk vil vi fortsette med å bruke metoden på egen hånd. Fylkeskommunen stiller fortsatt midler til rådighet for kurs og veiledning fra PPT. Skoleledelsen hos oss ønsker at flere avdelinger gjennomfører tilsvarende skolering av kontaktlærerne. I skoleåret 2013/2014 gjennomført innen Vg1 HO og RM. Neste fase: Service og samferdsel? 31

Dilemma : « Normal» skoledag Helsetjeneste Hva gjør vi selv? Henvisning

33 Ønskeliste: Fjern «spesialundervisning» som begrep. Øk elevenes rettigheter for tilpasset opplæring. Mer fleksibilitet/flere veier gjennom vgs/mangfold. Bruk frigjorte ressurser hos PPT til prosessveiledning i skolen. Mer forskning på ungdoms psykiske helse. Mer kunnskap om skolen som innsatsarena for psykisk helse.